اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آغاز عملیات مرمت بازار تاریخی نایین

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین گفت: بازار تاریخی نایین از بازارهای دوران صفوی و از معابر اصلی و مراکز تجاری شهر نایین در قدیم حساب می‌شده و اکنون در حال مرمت است‌ که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آغاز عملیات مرمت بازار تاریخی نایین

به‌گزارش خبرگزاری فارس از نایین، محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین در جمع خبرنگاران گفت: بازار نایین از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان بوده که بخش‌هایی از آن نیازمند مرمت و استحکام‌بخشی است؛ در چند سال گذشته میراث فرهنگی نسبت به استحکام‌بخشی پی‌ها و بدنه‌ها، ایزوله بام،‌کف‌سازی و بدنه‌سازی در چندین مرحله اقدام کرده است.

وی افزود:در همین راستا، امسال نیز عملیات مرمت شامل کف‌سازی، اصلاح و اجرای تأسیسات برق از کف و سنگفرش معابر با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال آغاز شده است.

عملیات مرمت ۳ ماه طول می‌کشد

مدنیان با بیان اینکه پس از اجرای این عملیات و در مرحله دوم، بدنه ورودی اصلی بازار که یکی از دروازه‌های ورودی اصلی شهر است مرمت خواهد شد، خاطرنشان کرد: این عملیات سه ماه به طول می‌انجامد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه این بازار سه هزار متر مربعی شامل ۱۷۰ باب مغازه است، اظهار کرد: در حال حاضر در این بازار صنایع دستی مربوط به رشته‌های مینای مس، معرق چوب، منبت، ‌چرم دوزی، قالی و فرش نایین، خراطی، گوهرتراشی و سفال عرضه می‌شود.

تبدیل بازار تاریخی نایین به یکی از مراکز مهم گردشگری

وی با بیان اینکه  بازار نایین یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی ایران در مرکز بافت تاریخی این شهر و مهم‌ترین معبر ارتباط‌ دهنده محلات در ادوار مختلف بوده است، گفت: ساخت اولیه راسته ‌بازار متعلق به دوره ایلخانی بوده که نشان‌دهنده اهمیت و قدمت این شهر تاریخی است.

مدنیان در پایان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پس از تکمیل مرمت این بازار تاریخی، این مجموعه عظیم تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی و یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در بافت تاریخی نائین خواهد شد که اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه و تکمیل دویست میلیارد ریال است.

گفتنی است این بازار تاریخی عصر صفوی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران، مهمترین معبر اصلی و مرکز تجاری شهر نایین در قدیم بوده  که در ۲۴ مرداد ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول