اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

مغزهایی که در انتظار اشاره مسوولان برای ماندن هستند

استعدادهای برتر کشور برای ماندن در کشور، تعلقات وطنی و خانوادگی را به پیشنهادات چشمگیر ترجیح می‌دهند، اما نخبگان کشور در انتظار تامین حداقل امکانات درسی و خانوادگی از سوی مسوولان هستند.

مغزهایی که در انتظار اشاره مسوولان برای ماندن هستند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ می‌گویند نگویید «فرار مغزها»؛ بگویید جابجایی ژن‌ها یا مثلا مهاجرت دانشجویان؛ اما چه فرقی می‌کند که چه صدایش کنیم مهم این است که باید برای نگهداشت نخبگان فکری بیندیشیم و برای این کار ابتدا باید علت آن را بدانیم.

اگر جستجوی کوتاهی در یکی از موتورهای جستجوگر داشته باشیم، «مهاجرت» را در لغت به معنای کوچ یا انتقال از مکانی به مکان دیگر دانسته است که افراد به طور معمول برای بهبود شرایط زندگی‌شان این کار را انجام می دهند.

این افراد بهبود زندگی را از طریق ادامه تحصیل و یافتن شرایط شغلی بهتر در کشور دیگری می‌یابند حال آنکه به گفته خودشان اگر در وطن چنین شرایطی را داشته باشند جلای وطی نمی‌کنند.

 

در این باره با چند نفر از برگزیدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ گفت‌وگو کردیم تا بدانیم آیا قصد ادامه تحصیل در کشور دیگر و مهاجرت به کشور دیگری را دارند یا خیر.

علیرضا ملک حسینی رتبه ۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانم درباره ادامه تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت صحبت کنم، میگوید: اگر در کشور فرصتی برای تحقیق و اشتغال نباشد مجبوریم که به مهاجرت فکر کنیم، در حال حاضر برخی رشته‌ها که به عنوان رشته‌های تحقیقاتی محسوب می‌شوند آینده پردرآمدی ندارند زیرا بودجه‌ای به آنها اختصاص داده نمی‌شود، با شرایطی که وجود دارد استعدادها مجبور به مهاجرت می‌شوند.

سید علی علوی خوشحال رتبه نهم کنکور گروه علوم تجربی ۱۴۰۱ نیز می‌گوید: فعلا تصمیمی برای مهاجرت ندارم.

سبا رضائی بروجنی رتبه سوم کنکور گروه علوم تجربی نیز می‌گوید: می‌خواهم در رشته پزشکی درس بخوانم و به کشورم و مردمانش خدمت کنم بنابراین به زندگی در خارج از کشور فکر نمی‌کنم.

با چند نفر از رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته نیز گفت‌وگو کردیم تا از وضعیت کنونی آن‌ها هم با خبر شویم.

علی ولایی رتبه اول گروه علوم انسانی کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ در رشته حقوق مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل است.

یاسمن سعیدی رتبه اول گروه ریاضی کنکور سراسری سال ۹۳ نیز به انگلستان رفته و در آنجا ادامه تحصیل می‌دهد، سعیدی در دانشگاه LSE انگلستان در رشته دکترای اقتصاد درس می‌خواند.

زهرا سادات موسوی رتبه اول گروه علوم انسانی کنکور سراسری سال ۱۳۹۵ دانشجوی رشته روان شناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است.

یاسمن فرازان رتبه یک کنکور هنر نیز در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه تهران تحصیل کرده و در حال حاضر در آلمان تحصیل می‌کند.

دانا افاضلی رتبه ۳ گروه علوم ریاضی کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ هم در رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل است.

محمدصادق مجیدی یزدی رتبه دوم رشته علوم ریاضی و فنی در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ هم در رشته کامپیوتر مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می‌کند.

سارا عامری رتبه ۲ کنکور زبان سال ۹۰ هم برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است.

به گزارش فارس، با نگاهی بر اظهارنظرهای برگزیدگان کنکور امسال و عملکرد برگزیدگان سال‌های گذشته متوجه می‌شویم برگزیدگان کنکور می‌خواهند در کشور خودشان بمانند و به هم میهنانشان خدمت کنند، اما به دلیل نبود شرایط تحقیقاتی و شغلی مجبور به زندگی در خارج از کشور می‌شوند؛ آیا مسوولان در این زمینه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟

* برنامه‌های مسوولان برای حفظ مغزها

البته محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌ریزی برای حفظ استعدادهای کشور خبر داده و می‌گوید: با توجه به اینکه افزایش ژن نخبگی برای هر کشور بسیار اهمیت دارد، وزارت علوم برای حفط نخبگان برنامه ریزی کرده و طرح‌هایی را در نظر گرفته است.

زلفی‌گل گفت: براساس طرحی که در شورای عالی عتف مصوب شد ۲۰ درصد از سهمیه جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می یابد.

همچنین رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز درباره حفظ نخبگان کشور می‌گوید: کشورهای دیگر به دنبال جذب ژن‌های نخبه هستند و به همین دلیل جوانان با استعداد ما نیز در معرض مهاجرت قرار می‌گیرند، ما دلایل این موضوع را بررسی کردیم یکی از این دلایل این است که دانشجوی دکتری در کشورهای دیگر حقوق خوبی دریافت می‌کنند، ما هم باید به دانشجویان دوره دکتری‌مان حقوق پرداخت کنیم تا آن‌ها کشورهای دیگر را ترجیح ندهند.

وی با بیان اینکه درآمد بالایی نیز به این نخبگان پیشنهاد می‌شود به طوریکه بر تعلقات خانوادگی و وطنی پیشی می‌گیرد، می‌گوید: ما باید امکاناتی مانند درآمد درخور، مسکن و تسهیلات پژوهشی و آزمایشگاهی را برای استعدادهای کشورمان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول