اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| بی‌آبی گاومیش‌ها را راهی بازار کرد/ آب شرب مردم در حد مخاطره است

امام جمعه شهرستان حمیدیه گفت: بی‌آبی زندگی گاومیش‌ها را در 43 روستا در حمیدیه تهدید می‌کند تا آنجایی که برخی از دامداران از ترس تلف شدن دام اقدام به فروش آن‌ها با قیمت نازل کردند.

فارس من| بی‌آبی گاومیش‌ها را راهی بازار کرد/ آب شرب مردم در حد مخاطره است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من» هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد

« تشکر از حجت السلام لفته پور بابت پیگیری حقابه شهرستان حمیدیه» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

حجت السلام سعید لفته پور امام جمعه شهرستان حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه پیگیری‌هایی که برای مردم شهرستان انجام شد وظیفه است و منتظر تقدیر از جانب مردم نیستم، اظهار کرد: مردم شهرستان حمیدیه مطالبه‌های متعددی در بحث تامین حقابه کشاورزی تامین آب شرب دام، آب شرب مورد نیاز مردم، همچنین سلامت آب و... دارند.

وی افزود: رودخانه کرخه در قسمت حمیدیه مدت‌هاست خشک شده و خشکی رودخانه سبب شد اهالی روستاها دام‌های سنگین خود را با شیلنگ و با آب خانگی خنک کنند تا میزان تلفات دام به حداقل برسد.

بی‌آبی گاومیش‌ها را راهی بازار کرد

امام جمعه شهرستان حمیدیه با اشاره به وجود بالغ بر 4 هزار رأس گاومیش در روستای سیدیابر حمیدیه، گفت: علاوه بر  روستای سید یابر دام‌های سبک، سنگین و کشاورزی حدود 43 روستا در بخش گمبوعه نیز با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و این شرایط به تلف شدن تعداد زیادی از دام‌های آن‌ها شد.

امام جمعه شهرستان حمیدیه با بیان اینکه بی‌آبی سبب سقط جنین گاومیش‌ها شد، گفت: دامداران از ترس خسارت و تلف شدن دام‌های خود اقدام به فروش گاومیش‌ها کردند. یکی از دامداران در عرض یک روز 10 رأس گاومیش را  که هر کدام قیمتی حدود 12 میلیون داشت را با قیمت 4 میلیون تومان فروخت.

لفته پور با تاکید بر اینکه اکنون آبی در رودخانه‌ها وجود ندارد  و اگر هم وجود دارد فاضلابی بیش نیست که در کنار مقدار کمی آب  است که چند روز گذشته در کرخه جاری شد، بیان کرد: رودخانه کرخه در حمیدیه خشک شده و در روزهای گذشته تعداد زیادی ماهی در آن تلف شدند، علاوه بر این  بوی تعفنی که از رودخانه بلند می‌شود برای ساکنان اطراف رودخانه خطرناک و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.

در حمیدیه کشت تابستانه نداشتیم

وی با بیان اینکه اکنون فصل زراعت نیست اما متولیان آب به این بهانه که مبادا شلتوک کاران آب را برای کشت این محصول استفاده کنند آن را بسته‌ بودند، عنوان کرد: مسئوولان در مردادماه یعنی زمانی که فصل هیچ گونه کشتی در منطقه  نیست اقدام به رها سازی آب کردند.

لفته‌پور افزود: رها سازی آب در پاسخ به مطالبه مردم نبود بلکه مسئوولان وقتی مطمئن شدند که فصل کشت تمام شده است آب را رها کردند این در حالی است که برای کشت محصولات «کم آب بر»  مثل کنجد، بامیه و... باید به کشاورزان آب می‌دادند.

وی بیان کرد: از آنجایی که مسئوولان نتوانستند آب را مدیریت کنند به بهانه ترس از کشت شلتوک آب  هیچ محصولی را تامین نکردند و قانوناً هر گونه کشت در تابستان امسال در شهرستان حمیدیه و کلاً حوزه کرخه تا هور العظیم ممنوع شد.

لفته‌پور  افزود:  اما شرایط برعکس شد و شالی کاران مخصوصاً در بالا دست با استفاده از پمپ و لابی برخی مسئوولان اقدام به تامین آب مورد نیاز خود کرده و شلتوک کاشتند.

وی خطاب به مسئوولان به ویژه در وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان، گفت: از الان تکلیف کشت پاییزه را برای کشاورزان مشخص کنند، میخواهیم بدانیم کشاورزان به ویژه در کرخه جنوبی امسال کشت دارند یا خیر؟ و اگر دارند تا چه میزان است؟، برخی کشاورزان می‌خواهند بدانند زمین اجاره کنند یا خیر؟.

لفته پور با اشاره به آماده سازی اراضی کشاورزی برای کشت محصول از چند ماه قبل، بیان کرد: کشاورزان از تامین آب مورد نیاز خود به ویژه در پایین دست رودخانه می‌خواهند مطمئن شوند تا بر اساس آن زمین خود را آماده کشت کنند.

آب شرب مردم در حد مخاطره است

 وی با اشاره به آلودگی آب و تاثیر آن بر سلامت مردم، افزود: به استناد مسئوولان مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه آب شرب مردم به ویژه در روستاها آب مورد تاییدی نیست و بنده گزارش مرکز بهداشت به دادستان را هم مشاهده کردم که عنوان شده بود آب شرب مردم در حد مخاطره است.

وی با بیان اینکه بنده منکر خدمات مسئوولان نیستم اما عمق فاجعه بی‌آبی و پیامدهای آن محرز شده است، گفت: چنانچه مشکلات آب شرب مردم شهرستان حل نشود قطعاً این آب تهدیدی برای سلامت مردم به ویژه در  روستاها  است.

لفته پور با اشاره به منطق مسؤولان مبنی بر اینکه در شرایط بی‌آبی، آب را با تانکر به مردم رسانده‌ایم، عنوان کرد: زمانی که آب را با تانکر به مردم روستاها می‌رسانند قطعاً آب مصرف می‌شود آنچه در این شرایط اهمیت دارد ارسال مستمر آب به مردم است.

وی افزود: اینطور نیست که یک روز آب بفرستید و یک روز آب نفرستید، مردم آب ندارند و آبی که ارسال می‌شود فقط برای شرب نیست مردم مجبورند  از این آب برای مصرف دام خود هم استفاده کنند.

لفته‌پور با بیان اینکه ماه محرم  مردم نذر دارند و می‌خواهند نذر خود را ادا کنند، گفت: انتظار می‌رود آمار آب رسانی افزایش پیدا کند چرا که مصرف مردم در این ماه بیشتر می‌شود، برخی موکب دار هستند و نباید در بحث آب مشکل داشته باشند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول