اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تنها 7 درصد اهدا کنندگان خون زیر 25 سال هستند

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه تنها ۷ درصد اهداکنندگان خون زیر ۲۵ سال هستند گفت: متأسفانه اقبال جوانان نسبت به اهدای خون پایین است که می‌طلبد در این راستا فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

تنها 7 درصد اهدا کنندگان خون زیر 25 سال هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ریتا ظهیری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر رزرو ۷ روزه بیمارستان و مراکز درمانی را در پایگاه‌های خود داریم که نشان‌دهنده شرایط آبی در تمام گروه‌های خونی است اما ذخایر گروه‌های خونی با RH منفی همواره کم بوده است.

وی افزود: با توجه به بیمارستان‌هایی که در استان در حال ساخت است و به تبع با اضافه شدن تخت‌ها نیاز خونی نیز افزایش پیدا می‌کند اما متأسفانه زیرساخت‌های انتقال خون نسبت به افزایش تخت‌های بیمارستانی رشد نداشته است.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی ادامه داد: فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌زودی افتتاح می‌شود؛ بیشترین مصرف فرآورده‌های خونی در این بیمارستان صورت می‌گیرد و با توجه به افتتاح فاز سوم قطعاً نیاز خونی نیز افزایش پیدا می‌کند که می‌طلبد در این راستا اقداماتی صورت بگیرد.

ظهیری بیان کرد: در شهرستان‌های ساوه، خمین، زرندیه نیز بیمارستان‌هایی در حال احداث است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و قطعاً مصرف خون با توجه به مراجعه بیماران از شهرها و استان‌های همجوار نیز افزایش می‌یابد این در صورتی است که فقط دو پایگاه انتقال خون در شهرهای اراک و ساوه وجود دارد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی در شاهراه اصلی و در کریدور ارتباطی است که به تبع تصادفات جاده نیز در این استان قابل توجه است و بیشترین سوانح را در کشور دارد؛ همه این موضوعات باعث شده در مواقعی ذخایر خونی به کمتر از هفت روز برسد.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون اراک در دو شیفت مشغول به فعالیت هستند و خدمات ارائه می‌دهند خاطرنشان کرد: نیاز است حداقل یک پایگاه دیگر در این شهر احداث شود چراکه سال‌هاست حتی یک سانتر تحت عنوان انتقال خون اضافه نشده است.

ظهیری گفت: پایگاه انتقال خون اراک مجوز ارسال پلاسما را دارد که نشان می‌دهد چرخه خون‌گیری، فراوری و توزیع در این پایگاه با رعایت کامل پروتکل‌ها و استاندارهای لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر اهداکنندگان در رنج سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند که ۳۲.۲ درصد افراد را تشکیل می‌دهند افزود: در سال گذشته ۹۷ هزار و ۸۳۳ واحد فرآورده خونی در استان تولید و توزیع شد؛ نیاز خونی با توجه به تعداد بیمارستان‌ها دو برابر افزایش می‌یابد که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: در سال گذشته ۴۴ هزار و ۱۲۹ اقدام به اهدای خون کردند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۷۰۱ نفر واجد شرایط بودند.

ظهیری  با بیان اینکه تنها ۷ درصد اهداکنندگان خون زیر ۲۵ سال هستند ادامه داد: متأسفانه اقبال جوانان نسبت به اهدای خون پایین است که می‌طلبد در این راستا فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

وی افزود: در ۴ ماه ابتدای سال ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر برای اهدای خون خود اقدام کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر موفق به این کار شدند؛ ۷۵۵ نفر را بانوان و مابقی افراد را آقایان تشکیل دادند.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی گاهی بیش از ۵۰ درصد اهداکنندگان بانوان بودند که این رقم در سال‌های جاری به طور میانگین ۶.۲ درصد رسیده که نشان می‌دهد مشارکت خانم‌ها در اهدای خون کاهش داشته است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول