اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از سایه‌ی بحران مانسون بر خوزستان تا مرگ دو تن بر اثر صاعقه

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان داد که استان خوزستان نیز در هفته‌ی آغازین مرداد‌ماه درگیر سامانه‌ بارشی مانسون خواهد شد. بروز این پدیده در استان دو قربانی بر جای نهاد.

از سایه‌ی بحران مانسون بر خوزستان تا مرگ دو تن بر اثر صاعقه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان داد که استان خوزستان نیز همانند دیگر نقاط کشور در هفته‌ی آغازین مرداد‌ماه درگیر پدیده‌ای به نام مانسون خواهد شد. در حالی که به نظر می‌رسد سامانه بارشی مانسون با آب و هوای این روزهای کشور ما  سر سازگاری ندارد اما ظهور این پدیده در میانه تابستان رخدادی غیرعادی نیست.  

پیش‌بینی بروز مانسون

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان روز چهارشنبه 5 مردادماه از پیش‌بینی رگبار همرفتی و سیلابی شدن مسیل‌ها و خیزش گرد و خاک محلی در استان خبر داد.

وی اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که با نفوذ جریانات جنوب شرقی، شاهد وقوع شرجی و افزایش رطوبت در اکثر نقاط استان خوزستان خواهیم بود.

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز در این خصوص گفت: شعب تابعه و تیم‌های عملیاتی هلال احمر در پی اعلام وضعیت قرمز و احتمال وقوع سیلاب در مناطقی از استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین با اشاره به پیش‌بینی احتمال صاعقه نیز بیان کرد: از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌شود از حضور در ارتفاعات پرهیز کنند و در صورت ضرورت عزیمت به مناطق مرتفع نسبت به قطع آنتن موبایل خود اقدام کنند.

لغو گردشگری و حالت آماده باش در خوزستان

پیمان نبهانی معاون گردشگری مدیرکل میراث‌ فرهنگی خوزستان نیز از لغو همه گشت‌های گردشگری خوزستان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: با توجه به این‌که یکی از الزامات اجرای گشت، حفظ امنیت مالی و جانی گردشگران است، پیرو شرایط بحرانی پیش‌بینی‌شده کلیه گشت‌ها به تعویق می‌افتد.

مرتضی بهداروندی سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه نیروها و ماشین آلات راهداری استان در پی هشدار وقوع سیل در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند، یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی بارندگی سنگین و وزش باد عمدتا در مناطق شمال خوزستان، وضعیت نارنجی اعلام شده است و همه نیروهای عملیاتی اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای در محورهای مواصلاتی استان و به ویژه در مسیرهایی که خطر سیلاب وجود دارد مستقر هستند.

وقوع پدیده مانسون در کدام شهرها بود؟

شهاب صدیقی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به احتمال ایجاد خسارت در پی فعالیت سامانه مانسون در خوزستان اظهار کرد:پیش‌بینی شده که این سامانه شهرستان‌های دزپارت، ایذه، اندیکا، لالی، مسجدسلیمان، باغملک تا ماهشهر و هندیجان را بارش درگیر کند بنابراین  با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم شهروندان باید نسبت به رخداد این حادثه توجیه شوند.

استقرار مادران باردار در اماکن در دسترس

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به تلاش کارکنان هلال‌احمر برای هشدار به مردم آسیب‌پذیر از پدیده مانسون بیان کرد: تیم‌های جمعیت هلال احمر خوزستان با حضور در مناطق کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سایر مناطق محتمل فعالیت سامانه بارشی مانسون، نسبت به اطلاع‌رسانی و اعلام هشدارها اقدام کرده‌اند.

فرهنگ کره‌بندی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ خوزستان در پی هشدار جوی در حالت آماده‌باش است، اظهار کرد: از مدیران اورژانس خواسته شده ضمن حضور در مناطق خدمت، نسبت به بررسی سیستم‌های برق اضطراری مراکز حساس و استقرار مادران باردار نیازمند به مراقبت ویژه در اماکن در دسترس اقدامات لازم را به عمل آورند.

آماده‌باش مراکز درمانی و آبفا خوزستان

حبیب حی‌بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام آماده‌باش مراکز درمانی اظهار کرد: به دنبال هشدار هواشناسی سطح قرمز، هشدار دریایی سطح نارنجی و هشدار سیلاب ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیاتی پاسخ به بحران، به تمامی مراکز درمانی جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز آماده‌باش اعلام شده است.

محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز از آمادگی این شرکت برای تداوم خدمات آب و فاضلاب در صورت ورود سامانه مونسون به استان خبر داد و گفت: تمام امکانات شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای جلوگیری از هرگونه کمبود آب و بحران در صورت نفوذ هوای موسمی مونسون و وقوع رگبار همرفتی در سطح استان بسیج شده است.

وی افزود: در بخش بهره برداری و توسعه آب تدابیر لازم از جمله حصول اطمینان از مخازن ذخیره آب در سطح تاسیسات و تصفیه خانه های آب شهرهای استان و اهواز، برقراری کامل حفاظت و ایمنی تابلوهای برق، آمادگی لازم جهت وارد مدار نمودن دیزل ژنراتورها در صورت بروز قطعی برق اتخاذ شده است.

آغاز بارندگی از ارتفاعات

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه بارش‌ها در ارتفاعات استان خوزستان در روز جمعه آغاز شد، گفت: از روز جمعه بارندگی در ارتفاعات خوزستان آغاز شده است و سرعت باد نیز زیاد نیست اما طی روزهای آینده وزش بادهای شدید پیش‌بینی شده است.

شهاب صدیقی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان  روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت فعالیت سامانه مونسون در استان خوزستان اظهار کرد: پیرو هشدارهایی که از قبل صادر شده بود، ساعت ۱۵:۴۵ اولین بارش از بخش چلو اندیکا، حد فاصل تاراز – دلا گزارش شد. سپس بارش به مسجدسلیمان، باغملک، بهبهان و باوی نیز رسید.

تغییر جهت مانسون

وی افزود: علیرغم پیش‌بینی هواشناسی در مورد تحقق بارش تنها در نیمه شرقی استان، اتفاق نادری رخ داد و جبهه بارشی به سمت باوی، شوشتر و سپس کرخه، شوش و بستان حرکت کرد.

صدیقی یادآور شد: این مساله نشان‌دهنده تغییرات فعالیت سامانه بود که به کرات مدیرکل هواشناسی خوزستان این موضوع را مطرح کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها مسیر بین روستایی روستای تنگه چویل در باغملک مسدود است که اکیپ راهداری برای تقویت کار به منظور سرعت در بازگشایی مسیر در حال اعزام برای حضور در این محل هستند.

صدیقی با بیان اینکه در مجموع تاکنون حادثه آبگرفتگی منجر به خسارت در استان خوزستان نداشته‌ایم، تصریح کرد: حرکت توده بارشی به سمت غرب استان خوزستان اتفاق خوبی بود و مشاهده کردیم که در منطقه بستان که کمبود آب وجود دارد و نیازمند بارش بود، ۸ میلیمتر بارندگی رخ داده است.

کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بروز پدیده مانسون در استان اظهار کرد: تاکنون برای کشاورزان، دامداران و دیگر بخش‌های حوزه کشاورزی بیش از ۱۳ اطلاعیه هشداری در خصوص ورود سامانه بارشی مونسون صادر شده است تا در صورت وقوع سیلاب و دیگر بلایای طبیعی ناشی از این پدیده کشاورزان با کمترین خسارات مواجه شوند.

وی بیان کرد: همه ادارات جهاد کشاورزی استان در حالت آماده‌باش کامل هستند تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند شرایط را مدیریت کنند و شاهد کمترین خسارات در بخش کشاورزی باشیم.

تقویت سامانه مانسون از روز گذشته

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: با توجه به تقویت مانسون تا اواخر روز سه‌شنبه همچنان شاهد رگبار، رعد و برق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد وزش بادهای متوسط گاهی تندبادهای لحظه‌ای، خیزش گرد و خاک محلی و همرفتی و سیلابی شدن مسیل‌ها در سطح استان خوزستان به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی، جنوب شرقی خواهیم بود.

وی همچنین از ثبت بارندگی ۸۵ میلیمتری درخوزستان خبر داد و گفت: در مدت یک ساعت در قلعه تل ۸۵ میلیمتر و در صیدون باغملک ۵۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم. احتمالا در مناطق دیگر بیش از این نیز بارندگی رخ داده است.

مرگ دو خوزستانی بر اثر صاعقه

عارف شرهانی اصل سخنگوی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه دو نفر در پی اصابت صاعقه در استان خوزستان فوت کردند، گفت: بر اثر اصابت صاعقه در روستای طوف شیرین هفتکل رخ داد، یک مرد که مجهول الهویه است، جان باخت.

وی افزود: همچنین در حادثه دیگر اصابت صاعقه در روستای سرحانی باغملک سبب مرگ یک مرد ۵۰ ساله شد.

هیچ محور اصلی در خوزستان مسدود نیست

محمدطلا شجاعی معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه هیچ محور اصلی در استان بر اثر بارندگی‌های اخیر مسدود نیست، اظهار کرد: در حال حاضر تردد در همه جاده‌های استان خوزستان به صورت روان برقرار است.

وی افزود: فقط راه روستایی "تنگ چویل" در شهرستان باغملک بر اثر آبگرفتگی مسدود است و نیروهای راهداری در این محل در تلاش هستند تا بازگشایی این محور روستایی انجام شود.

شجاعی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ گشت راهداری در قالب ۳۵۰ نفر نیروی انسانی و ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات در محورهای استان مستقر هستند تا در صورت وقوع هرگونه حادثه در محورهای مواصلاتی نسبت به ارائه خدمات رسانی اقدام کنند.

کاهش فعالیت سامانه مانسون از امروز

زهره پاشنه‌ساز کارشناس اداره‌کل هواشناسی خوزستان از کاهش شدت فعالیت سامانه مانسون و تندبادهای لحظه‌ای در استان در روز یکشنبه خبر داد و گفت: همان گونه که انتظار داشتیم از ساعات اولیه ظهر بارش‌ها در قسمت‌های شرقی و شمال شرقی خوزستان آغاز شد و شاهد باش‌های حجیمی در این نقاط بودیم.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود این پدیده، در روز یکشنبه نیز با شدت کمتر ادامه داشته باشد اما در ساعات آینده، این پدیده از قسمت شمال غرب استان خوزستان به سمت شمال شرق استان پیش روی می‌کند ولی امشب انتظار بارش خاصی در مرکز استان وجود ندارد و تنها شاید رگبار پراکنده رخ دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول