اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

عملیات آبخیزداری با اعتبار میلیاردی در شهمیرزاد

طرح‌های آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 26 میلیارد و 200 میلیون ریال در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدی‌شهر در حال انجام است.

عملیات آبخیزداری با اعتبار میلیاردی در شهمیرزاد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، واحد مطلق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهمیرزاد (هیکو) با حجم یک هزار و 834 مترمکعب وبا هدف ایجاد پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک در حال اجراستکه 80 درصد‍‍‍ پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: برای ساخت پنج بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز آسوران- جاشلوبار، ۱۲ میلیارد ریال و بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز هیکو به حجم یک هزار و 834 مترمکعب، هفت میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

مطلق ادامه داد: این طرح‌ها شامل عملیات مکانیکی آبخیزداری، نظیر بندهای سنگی، ملاتی و خاکی، طرح‌های بیومکانیکی، شامل احداث هلالی آبگیر توأم با بذرکاری، نهال‌کاری همراه با آبیاری و مراقبت است که با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آبدهی چاه‌ها، قنوات و احیای عرصه‌های منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها و مراتع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقشی مهم در کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و بر همین اساس، انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادست حوضه‌های آبخیز شهرستان مهدی‌شهر انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهداف طرح آبخیزداری خاطرنشان کرد: کنترل و مهار رسوبات، تثبیت پروفیل طولی آبراهه و همچنین کاهش شیب آبراهه، تثبیت دامنه‌های آبراهه در پشت سازه، حفاظت خاک، کنترل سیلاب، حفظ خاک دامنه آبراهه، کاهش خطر تهدید سیلاب بر منازل مسکونی و باغ‌ها، پرآب شدن قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست و درنهایت، رضایت مردم از اجرای این اقدامات است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به خشک‌سالی و کم‌آبی اظهار کرد: آبخیزداری راهکاری عملگرا در راستای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول