اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌من| مطالبه مردم درباره رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و پاسخ مسوولان

برخی کاربران سامانه فارس من خواستار اجرای قانون عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها شدند، مسوولان دانشگاهی کشور در این زمینه پاسخ دادند.

فارس‌من| مطالبه مردم درباره رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و پاسخ مسوولان

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ دانشگاه و دانشگاهیان در کشور ما همواره به عنوان پیش قراول عامه مردم مطرح بودند و به طور معمول در هر امری ابتدا دانشجویان و دانشگاهیان کشور پیشگام شده‌اند، لذا عامه مردم از این قشر انتظار دارند تا از هر نظر کامل‌ترین قشر جامعه بوده و الگوهای مناسبی برای عامه مردم باشند.

مسأله حجاب و عفاف نیز یکی از مسائلی است که در دانشگاه‌ها به عنوان محل حضور قشری که الگوهای جامعه هستند، مورد توجه است.

از این رو بیش از ۲ هزار نفر از کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار اجرای قانون حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها شده‌اند، این کاربران سامانه فارس من در مطالبه خود عنوان کرده‌اند: قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در ۱۳ دی ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و براین اساس وزارت علوم و مراکز آموزش عالی موف به تدوین برنامه جامع فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به ضرورت الگوسازی بهینه و به روز کردن الگوها و آشنا ساختن دانشجویان بخصوص دختران با توطئه‌ها و روش‌های نفوذ فرهنگ غرب و تاثیر منفی آن در میان مردم کشورمان هستند.

* بهبود وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها

با توجه به اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز به عنوان محور برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور مطرح است، موضوع عفاف و حجاب و چگونگی اجرای آن در دانشگاه‌ها را با مسوولان و کارشناسان آموزشی کشور مطرح کردیم.

سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: به نظر می‌رسد امسال رعایت مصوبات حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها با جدیت بیشتری دنبال شد اما به طور کلی وزارت علوم مجری قوانین در دانشگاه‌ها از جمله قانون حجاب و عفاف است و نظارت بر این قانون نیز بر عهده وزارت کشور است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز چندی قبل در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: جامعه دانشجویی بخش فرهیخته کشور هستند که دارای هوش بالایی بوده و خودشان کاملا می‌دانند هر محلی به لباس و پوشش خاص همان محل نیاز دارد و پوشش دانشگاهی خود را با حفظ حرمت استاد و کلاس درس انتخاب می‌کنند و در دانشگاه‌های کشور ما نیز قاطبه دانشجویان کشور مسأله پوشش را رعایت می‌کنند و تعداد محدودی که پوشش نامناسب دارند نیز قطعا خودشان پوشش خود را اصلاح می‌کنند.

زلفی‌گل همچنین عنوان کرده است: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قطعا در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دارد.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز از بهبود وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها خبر داده و گفت: قوانین و مقررات در حوزه عفاف و حجاب کافی و کامل است و ما در وزارت علوم این قوانین را در ۸ گام اجرایی به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم، بر این اساس روند اجرای قوانین عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها رو به بهبود است.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه در دانشگاه‌ها مشکلی برای اجرای قانون حجاب و عفاف نداریم، گفت: موضوع حجاب و عفاف باید به صورت خودخواسته انجام شود یعنی ما باید با تحلیل، افراد را به این درک و اعتقاد برسانیم که از حجاب کامل بهره ببرند و در این زمینه نیز استدلال و تحلیل نظری و عقلی کافی داریم اما بخشی از جامعه که ناشی از القائات بیرونی کشور است گاهی در دانشگاه ایجاد مشکل می‌کند، در غیراینصورت به شکل طبیعی فضای دانشگاه یک فضای قابل مدیریت است و جای نگرانی در این زمینه نیست.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز معتقد است: درباره رعایت حجاب مشکلی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و بیشتر دانشجویان این موضوع را رعایت می‌کنند، درباره آن تعداد اندکی که کمتر رعایت می‌کنند نیز اصلاحات از طریق فرهنگ‌سازی انجام می‌گیرد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد هم گفت: درباره موضوع حجاب و عفاف باید آموزشی رفتار کنیم نه حراستی؛ به طوریکه دانشجویان باید خودشان بدانند که حجاب و پوشش دانشگاه به عنوان یک مکان فرهنگی چگونه باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول