اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اجرای طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه «سیمره»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان گفت: از امروز طرح تخصیص آب برای آبیاری شالیزارها و اراضی زراعی روستاهای بالا دست و پایین دست مبنی بر خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در دهستان عرب رودبار اجرا شده است.

اجرای طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه «سیمره»

نورالدین فتاح‌زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای از زمستان سال گذشته تا کنون به کرات نسبت به خشک شدن و کاهش آب رودخانه سیمره به روستاهای جوار این روان آب و عدم کشت برنج هشدار داده‌اند اما بی‌توجهی روستاییان نسبت به این هشدارها باعث خشک شدن کامل سیمره در منطقه عرب رودبار و روستاهای طرف کوهدشت لرستان در آن سوی رودخانه شده است.

وی افزود: علاوه بر خشکسالی و کاهش محسوس بارش نزولات جوی، مکیدن آب توسط دستگاه پمپاژ آب در خشک شدن رودخانه سیمره تاثیر به سزایی داشته و در این روستا برق ایستگاه پمپاژ آب عرب رودبار قطع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان بیان کرد: میزان کشت برنج در این شهرستان با توجه به هشدارها نسبت به کم آبی و ترویج تغییر الگوی کشت در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

فتاحی گفت: از امروز طرح تخصیص آب برای آبیاری شالیزارها و اراضی زراعی روستاهای بالا دست و پایین دست مبنی بر خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در دهستان عرب رودبار اجرا شده است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح و تقسیم بندی آب به تدریج آب از مناطق بالادست به نقاط پایین دست نیز سرازیر بعد از قفل شدن روان آب سیمره در مناطق بالادست و خشک شدن پایین دست جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این طرح با رعایت حق آبه روستاهای مشروب از رودخانه سیمره به بالادست و پایین دست تقسیم بندی شده‌اند و روستاهای هر قسمت ۲۴ ساعت یک بار حق استفاده از آب رودخانه را دارند و نظارت بر میزان آب مصرفی و ساعات تعیین شده به طور جدی انجام می‌گیرد.

فتاحی تاکید کرد: هرچند کشت‌های جایگزین با نیاز آبی پایین به کشاورزان پیشنهاد شده اما به علت صرفه اقتصادی برنج مردم دوطرف رودخانه سیمره در سیروان و کوهدشت اقدام به کشت برنج به عنوان یک محصول با نیاز آبی بالا کرده‌اند و رودخانه توان تامین آب شالیزارها را ندارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول