اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر چالش‌های پیش روی پارک علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی می‌گوید: نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی دیگر از مشکلات چالش‌های پیش روی پارک علم و فناوری به شمار می‌رود، این در حالی است که پارک علم و فناوری با توجه به‌ زیر ساخت‌های حمایتی، تخصصی‌ترین مرجع و مرکز برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر چالش‌های پیش روی پارک علم و فناوری

محمد رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه پارک علم و فناوری تخصصی‌ترین مرجع و مرکز برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: برای رفع چالش‌ها در فضای کسب و کار همچنین ارائه دستاوردهای دانشگاه‌ها باید الزامات ضروری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما دسترسی به داده‌ها و اطلاعات به راحتی اتفاق نمی‌افتد و یا بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از ارائه آمار، اطلاعات و دستاوردهای خود خودداری می‌کنند که این موضوع چالش اولیه و مهمی به شمار می‌رود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی بررسی الزامات و مؤلفه‌های اصلی را گام اول برای رفع چالش‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: به همین منظور دسترسی به اطلاعات و داده‌ها امری ضروری به شمار می رود، در کشور ما با وجود اینکه دارای قانون دسترسی به اطلاعات و داده‌ها هستیم، ولی متأسفانه دسترسی به داده‌ها و اطلاعات به آسانی صورت نمی‌گیرد.

رفیعی با بیان اینکه تحقیقات اولیه در بازار همچنین اخذ مجوزهای مورد نیاز در گام اول برای فعالیت در فضای کسب و کار امری لازم است، اظهار داشت: در حال حاضر تامین نیازهای مالی از مباحث مهم به شمار می‌رود، چرا که در حال حاضر شاهد تورم بسیار وحشتناکی در کشور هستیم به همین دلیل هزینه‌های راه اندازی کسب و کار به شدت افزایش پیدا کرده که این هزینه‌ها  از مکان تا خرید تجهیزات و پرداخت هزینه‌های بازاریابی را شامل می‌شود.

وی از رشد تصاعدی هزینه‌های کسب و کار بعنوان چالش جدی برای شرکت‌های دانش بنیان یاد کرد و گفت: در این راستا تامین نقدینگی و تامین مالی با هدف تجاری سازی ایده‌ها امری ضروری به شمار می‌رود.

کمبود دسترسی به نیروی ماهر و متخصص 

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی دسترسی به نیروی ماهر و متخصص را چالش اساسی دیگری عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه دسترسی به نیروی ماهر و متخصص در کشور به یک مسئله بغرنج مبدل شده که این موضوع بدلیل عدم اهتمام و فعالیت مطلوبِ دانشگاه‌‌ها برای توسعه فضاها و ارائه آموزش‌های عالی در جهت تربیت، توسعه و کیفیت نیروی انسانی اثرگذار صورت گرفته است، در حالی که نیروی انسانی از ارکان و امکانات اقتصاد دانش بنیان به شمار  می‌رود و برای تحقق اقتصاد دانش بنیان امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

رفیعی با اشاره به ضرورتِ اهتمام برای بازگرداندن انگیزه به جوانان عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید در فعالیت‌های خود تجدیدنظر و بازنگری داشته باشند در این راستا باید یکسری دروس و برنامه‌ها منجمله قانون کار، قرارداد، نوشتن بازاریابی، تحلیل بازارها، واقعیت‌های کسب و کار و ... که در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود به واحدهای درسی اضافه شود.

وی افزود: این موارد واقعیت‌های کسب و کار به شمار می‌رود که که جای خالی آن در دانشگاه‌ها احساس می‌شود و این خلاء باید مرتفع شود.

ضرورت تعامل دانشگاه و صنعت

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی بر ضرورت تعامل دانشگاه و صنعت تأکید کرد و گفت: متأسفانه میان صنعت و دانشگاه شکاف ایجاد شده این در حالی است که رفع نیازهای جامعه  باید توسط دانشگاه صورت گیرد.

رفیعی توضیح داد: برخی نیازهای جامعه از طریق دستاوردهای پژوهشی و تربیت نیروی انسانی رفع می‌شود لذا بخشی از نیازهای صنعت باید از طریق دستاوردهای پژوهشی مرتفع گردد و میان این دو تعامل سازنده و اثر گذاری ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورتِ شناسایی خلاء‌های موجود و ارائه راهکار برای اجرای بهتر برنامه‌ها، تصریح کرد: باید با نیازسنجی برنامه‌ها راهکارهای لازم توسط دانشگاه ارائه شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌های مدنظر نیازمند بازنگری است، افزود: باید با ایجاد انگیزه و تشویق اعضای هیات علمی و دانشجویان،  برنامه‌های امید بخشی و انگیزشی تقویت شود.

رفیعی گفت: چالش دیگری که در استان مرکزی وجود دارد و شرکت‌های دانش بنیان به شدت با آن مواجه هستند؛ این است که دستگاه‌های اجرایی اشراف و نگاه مناسبی نسبت به قوانین و دستورالعمل‌های حوزه کسب و کار همچنین قواعد و مقررات و  صدور مجوزها ندارند.

 نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تفسیرهای شرکت‌های دانش بنیان از قوانین و مقررات متفاوت است، عنوان کرد: نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی دیگر از مشکلات چالش‌های پیش روی پارک علم و فناوری  به شمار  می‌رود این در حالی است که پارک علم و فناوری با توجه به‌ زیر ساخت‌های حمایتی، تخصصی‌ترین مرجع و مرکز برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: استان مرکزی به ویژه شهر اراک دارای سرمایه‌دارانی در بخش‌های صنعتی است و این  صنعتگران با وجود تمکن مالی به لحاظِ وجود تحریم‌ها نیازمند نوآوری هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی سرمایه‌گذاری از جنس خطرپذیر را عامل نجات واحدها همچنین شکل‌گیری فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: پارک علم و فناوری تخصصی‌ترین مرجع و مرکز برای حمایت از کسب و کارهای فناور و دانش بنیان به شمار می‌رود این در حالی است که متأسفانه خودِ پارک علم و فناوری با یک سری از مشکلات و چالش‌های اساسی درگیر است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه ۲۰ سال از تاسیس پارک علم و فناوری در استان می‌گذرد ولی همچنان برای مسیر دسترسی و تامین نیازهای اولیه با چالش مواجه است.

کمبود زیرساخت‌ها مانع چابکی شرکت‌های دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: پوشش مخابراتی و دسترسی به اینترنت تلفن همراه حداقل‌هایی است که برای کسب و کار با مشکل مواجه هستیم و در مجموع باعث شده شرکت‌های دانش بنیان نتوانند چابکی لازم را به دست آوردند.

رفیعی تصریح کرد: فرایند ورود محصولات دانش‌بنیان و فناور به بازار خود یک موضوع پیچیده‌ای است و در صورتی که این محدودیت‌ها  هم به آن  اضافه شود با افزایش نرخِ شکستِ شرکت‌های فناور و دانش بنیان مواجه خواهیم شد.

توسعه زیرساخت‌های پارک و توسعه مراکز در شهرستانها 

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان درک خوبی از فضای کسب و کار دارند و با شناخت چالش‌ها، مشکلات را لمس می‌کنند، خاطرنشان کرد: افزایش حقوق و دستمزد، خرید تجهیزات و گران شدن مواد اولیه از جمله مشکلات شرکت‌هایی که است که در حوزه فناوری فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در سفر ریاست جمهور به استان مرکزی برنامه‌هایی در جهت توسعه زیرساخت‌های پارک و توسعه مراکز در شهرستانها همچنین بهبود و تقویت اکوسیستم دانش بنیان استان ارائه و مطرح شد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول