اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و بنگلادش

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و وزیر بازرگانی بنگلادش در شهر «داکا» گسترش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و بنگلادش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «تیپو منشی» وزیر بازرگانی بنگلادش در شهر «داکا» گسترش همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

طی این مذاکرات برای ابعاد اصلی همکاری‌های دوجانبه به خصوص همکاری‌های تجاری و اقتصادی توجه خاص شد.

تاکید شد که پاندمی «کووید-19» بر شاخص‌ها تأثیر منفی داشته است و سیر فعلی تجارت متقابل با پتانسیل اقتصاد دو کشور مطابقت ندارد.

در این راستا، طرفین در مورد انجام اقدامات عملی متقابل برای افزایش مبادلات بازرگانی با در نظر گرفتن رفع موانع تجارتی، سازماندهی نمایشگاه‌های متقابل به توافق رسیدند.

دو طرف اذعان کردند: تشدید همکاری صنعتی از طریق ایجاد کارخانجات مشترک که امکان صدور محصولات تولیدی به بازارهای کشورهای ثالث فراهم می‌کند، در زمینه همکاری‌های سرمایه‌گذاری در اولویت قرار دارد. به عنوان مثال، بنگلادش به بازارهای کانادا، استرالیا، ژاپن، هند، سریلانکا دسترسی بدون عوارض گمرکی دارد، در حالی که ازبکستان با کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع با جمعیت 300 میلیون نفر قرارداد تجارت آزاد دارد.

کشاورزی بزرگترین بخش اشتغال بنگلادش است که 14.2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشوررا به خود اختصاص می‌دهد. در این راستا، طرفین فرصت‌های زیادی را برای همکاری می‌بینند. از جمله ایجاد ظرفیت‌های فرآوری میوه‌ و سبزیجات، بسته‌بندی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین مسائل حمل و نقل و لجستیک، از سرگیری پروازهای مستقیم بین کشورها، توسعه همکاری در صنایع نساجی، چرم و داروسازی و همچنین چشم انداز افتتاح شعبه دانشگاه نساجی بنگلادش (BUTEX)  در ازبکستان نیز بررسی شد.

بنگلادش استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 15 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول