اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

شعله ور شدن آتش زیرخاکستر کرونا در قزوین/«پایان کرونا» تصوری اشتباه است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به افزایش روند ابتلای قطعی و بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها، بر تزریق واکسیناسیون دوز اول، دوم و یادآور تاکید کرد.

شعله ور شدن آتش زیرخاکستر کرونا در قزوین/«پایان کرونا» تصوری اشتباه است

بهزاد نجف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و موارد قطعی و مثبت ابتلا و روند موارد بستری‌های جدید کرونا طی دو هفته اخیر در استان قزوین اظهار کرد: فوتی کرونایی در تیر ماه یک مورد داشتیم و در مرداد ماه هم دو مورد بوده که طی 24 ساعت گذشته فوتی نداشته‌ایم که تعداد بیماران بدحال از هشت نفر به 10 نفر رسیده است.

وی افزود: گرچه انجام واکسیناسیون شیب ملایم رو به بالا است اما در حد انتظار نیست و لازم است مردم استان قزوین نسبت به تزریق واکسن بیشتر حساس باشند؛ از سویی باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، اجتناب از حضور در اماکن سربسته و محل‌های تجمع و رعایت فاصله فیزیکی اهتمام لازم را داشته باشند. 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: بیشتر موارد بستری و افرادی که دچار علائم شدید کرونا شده‌اند کسانی هستند که واکسینه نشده‌اند، بالای 60 سال هستند و دارای نقص سیستم ایمنی و مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای هستند که توصیه می‌شود افرادی که نسبت به تکمیل دوز واکسن اقدام نکرده‌اند حتما اقدام کنند مخصوصا افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند باید نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن توجه داشته باشند.

نجف‌پور اضافه کرد: مراکز واکسیناسیون در همه شهرستان‌ها مشخص و اعلام شده و در پورتال معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بارگذاری شده و هر فردی می‌تواند به مرکز نزدیک محل سکونت مراجعه کرده و واکسن دلخواه خود را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون در موج‌های قبلی کرونا بالا بود و سیستم ایمنی مردم تقویت شده بود و حتی روزانه تزریق واکسن در استان قزوین به 30 هزار دوز در روز رسیده بود اما در حال حاضر، روزانه میانگین تزریق به 2 هزار نفر هم نمی‌رسد.

 سیستم ایمنی مردم کاهش یافته

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در موج قبلی مردم ایمن‌تر بودند و سبک‌تر از این موج عبور کردیم اما در حال حاضر سیستم ایمنی مردم کاهش یافته و فاصله افتاده و واکسیناسیون دوز اول و دوم و یادآور بسیار ضروری است.

نجف‌پور افزود: در دنیا واکسیناسیون به نحو مطلوب انجام نشده  و به هر دلیلی پوشش واکسیناسیون پایین است و جهش‌های ویروس مستمر بوده و با اَشکال جدیدتر با قدرت سرایت بالاتر بروز یافته که با پوشش واکسیناسیون می‌توانیم راحت‌تر و سبک‌تر این پیک جدید را هم رد کنیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: ویروس پیک جدید نسبت به ویروس‌های دیگر سرایت‌پذیری بالاتر دارد و طبق گزارش‌های واصله هر بیمار تا 18 نفر را مبتلا می‌کند گرچه فوت ناشی از این ویروس فعلا تفاوتی با ویروس‌های قبلی ندارد که در حال رصد هستیم و هفته‌های آتی مشخص می‌شود.

نجف‌پور سویه جدید کرونا را از زیرسویه‌های اُمیکرون دانست و اذعان کرد: با توجه به گزارشاتی که داریم و جلساتی که برگزار شده این سویه بیشتر دستگاه فوقانی و ریه ‌ها را درگیر می‌کند و تنگی نفس و مشکلات ناشی از آن، افراد را به سمت بیمارستان‌ها سوق می‌دهد.

وی از عادی‌انگاری مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کم‌رنگ شدن زدن ماسک و تصور تمام شدن کرونا ابراز تاسف کرد و گفت: این مسائل موجب شده فرصت بیشتری به ویروس داده شود و با جولان، افراد زیادی را درگیر کند که لازم است مردم حواسشان جمع باشد و با رعایت مسائل بهداشتی، به کرونا مبتلا نشوند.

این مسئول افزود: همه واکسن‌ها مورد تایید است و واکسن‌های جدیدتربا نوترکیبات جدید، اثربخشی بهتری دارند که توصیه می‌شود جاماندگان واکسن نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و نسبت به تزریق دوز یادآور هم کوتاهی نشود تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول