اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بسیج دستگاه‌های مدیریت بحران اصفهان برای مقابله با سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آماده باش شبانه‌روزی تمامی دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران به منظور مقابله با تبعات احتمالی ناشی از بارش‌ها در روزهای آتی خبر داد.

بسیج دستگاه‌های مدیریت بحران اصفهان برای مقابله با سیل

به گزارش خبرگزاری فارس، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در نشست اضطراری مدیریت بحران استان با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های دولتی در حوزه مدیریت بحران و لغو مرخصی‌های مدیران و کارکنان این حوزه به منظور مقابله به تبعات احتمالی سیلاب به ‌ویژه در شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، دهاقان و جرقویه اظهار داشت: با توجه به باران‌های پایان هفته جاری اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای از طریق رسانه‌های جمعی در خصوص میزان بارش‌ها و وقوع سیل در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاع‌رسانی‌های انجام گرفته، از روز چهارشنبه تا یکشنبه هفته آینده در استان بارش باران رگباری خواهیم داشت که ممکن است منجر به ایجاد سیل در برخی از مناطق شود، افزود: شدت بارش‌ها در مناطق جنوبی و مرکزی استان خواهد بود و اداره هواشناسی نیز برای این روزها وضعیت زرد و نارنجی را اعلام کرده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه هشدارهای لازم به ساکنان مناطق جنوبی استان به‌ویژه شهرستان‌های سمیرم، شهرضا، دهاقان و جرقویه داده شده تا بتوان از بروز حادثه جلوگیری کرد، گفت: سیل‌های بهاری و تابستانی بدون اطلاع و ظرف چند دقیقه می‌تواند خسارت زیان‌باری را بر اماکن و معابر ایجاد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: در سال ۹۶ در یکی از شهرستان‌های کاشان سیلی به وجود آمد که با خسارت‌های فراوانی به همراه داشت، همچنین وقوع سیل در یکی از روستاهای شهرستان شهرضا در سال گذشته خسارت‌های زیادی را پدید آورد.

 

رودخانه شور و سد خمیران طغیان خواهند کرد

وی با بیان اینکه سیلاب‌ها در مناطق اثرات خاصی را به‌جای خواهند گذاشت، تصریح کرد: گزارش‌ها رسیده مبنی بر آن است که رودخانه شور و سد خمیران طغیان خواهند کرد، بنابراین یک دستورالعمل یک هفته‌ای آماده شد و به تمام سازمان‌ها و مراکز مربوطه ابلاغ شد تا اقدامات لازم در جهت رفع خسارت‌ها انجام گیرد، همچنین در این جلسه اقدامات لازم برای شناسایی مناطق پرخطر انجام گرفت و نسبت به آن‌ها اقدامات لازم اتخاذ شد.

شیشه‌فروش در ارتباط با این که طی سه روز گذشته دستورالعمل‌های مربوطه به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در حوزه مدیریت بحران ابلاغ شده است، اضافه کرد: تمامی مرخصی‌های مدیران و کارکنان این حوزه از چهارشنبه تا یکشنبه هفته آینده لغو شده است تا بتوان با اقدام به‌موقع از بروز خسارت و تلفات سیلاب‌ها جلوگیری کرد، همچنین این دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی باید برای اجرای مصوبات اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام گرفته به منظور پیشگیری از وقوع سیل عنوان کرد: به تمام پیمانکاران شرکت توزیع برق، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی که در بستر رودخانه فعالیت می‌کنند هشدار داده شده تا وسایل و کارکنان خود را از آن مناطق خارج کنند، همچنین اطلاع‌رسانی‌های لازم به عشایری که در بستر رودخانه سکونت کرده‌اند داده شده است تا آن‌ها جابه‌جا شوند.

وی ادامه داد: محدودیت‌هایی برای رفت وآمد گردشگرانی که بستر رودخانه‌های فصلی و مناطق پرخطر را برای تفریح خود آماده کرده‌اند در نظر گرفته شده است.

 

ضرورت لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ایجاد سیل‌بندها و تخلیه اضطراری به‌موقع منازل از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت، خاطرنشان کرد: برای شهرستان‌هایی که سازمان هواشناسی برای آن‌ها اعلام خطر کرده است مراکز جمعیت هلال احمر، شرکت توزیع برق، اداره گاز و اداره راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای باید نسبت به تقویت انبارهای امدادی و تجهیزات امدادی خود را در آن مکان‌ها اقدام کنند تا از بروز اتفاقات جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای نیز باید پایش منطقه‌ای از میزان آب سدهای شهرستان‌های پرخطر به‌ویژه سد خمیران انجام دهد و اداره کل هواشناسی استان به‌صورت منظم با تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت بحران در ارتباط باشد و وضعیت آب‌وهوا را به‌صورت نقطه‌ای به آنان اعلام کند تا اقدامات لازم برای حل بحران‌های احتمالی گرفته شود.

وی افزود: باید هماهنگی لازم با مدیران استان‌های فارس و مدیر استان‌های کهگیلویه و بویر‌احمد انجام شود تا در صورت سرریز سد ایزدخواست اقدامات لازم برای کنترل آن در استان گرفته شود، اداره آب، برق، گاز و آب منطقه‌ای نیز باید ارتباطات بین استانی با استان‌های هم‌جوار داشته باشند تا در صورت بروز اتفاق در دیگر استان‌های مجاور تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه تمامی معادن باید با بر اساس درخواست ستاد بحران شهرستان‌ها با آن‌ها همکاری کنند و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در صورت وقوع سیل امکانات خود را در اختیار مجریان مدیریت بحران قرار دهند، خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌ها گزارش‌های خود را  ظرف سه روز همراه با مستند به استانداری ارائه دهند و اطلاع‌رسانی در خصوص شهرستان‌های پرخطر انجام شود؛ به منظور استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن، شهرداری و سازمان منابع طبیعی باید برنامه مناسبی اتخاذ کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول