اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افزایش 50 درصدی صادرات افغانستان به کشورهای منطقه

اتاق تجارت افغانستان با بیان افزایش 50 درصدی صادرات این کشور اعلام کرد که به دنبال افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه، ازبکستان، ترکمنستان و ایران است.

افزایش 50 درصدی صادرات افغانستان به کشورهای منطقه

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از افزایش صادرات این کشور در سه ماه نخست سال مالی جاری خبر داد. 

آمارهای این اتاق نشان می‌دهند که صادرات افغانستان در مقایسه به سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته و در سه ماه نخست 400 میلیون دلار افغانستان به کشورهای مختلف از جمله هند و  پاکستان صادرات کالا داشته است.

محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، گفت: « طی سال گذشته 19 هزار تن میوه و بیش از یک میلیون تن زغال سنگ صادر شده است.»

از طرف دیگر، وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان نیز اعلام کرد که به دنبال افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه، ازبکستان، ترکمنستان و ایران است.

نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت گفت: « بیشتر صادرات به هندو  پاکستان انجام می شود که به دلیل صادرات میوه تازه است.»

پیشتر، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرده بود که میزان صادرات افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی به‌ صورت چشمگیری کاهش یافته است.

خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این خصوص گفت: «فعلاً از طریق فرودگاه انتقال صورت نمی‌گیرد، اگر هم صورت می‌گیرد ناچیز است».

از سویی دیگر نیز، آمارهای ریاست گمرک فرودگاه کابل نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته، به مقدار پنج هزار تُن، فرآورده‌های داخلی به ویژه جلغوزه به بیرون صادر شده است.

این در شرایطی است که یک رسانه هندی گزارش داد بازرگانان این کشور برای واردات خشکبار از افغانستان مجبور به پرداخت پول از طریق بانک‌های کشورهای خلیج فارس هستند.

روزنامه «تربیون ایندیا» گزارش داد: بازرگانان هند پس از قدرت گرفتن طالبان و به دلیل تعطیلی بانک‌های افغانستان، پول کالاهای وارداتی را از طریق بانک های کشورهای خلیج فارس پرداخت می کنند که مشکلاتی را برای تجارت دو کشور به وجود آورده است (بیشتر بخوانید).

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول