اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

کمک به خانواده برای فرزندپروری با اجرای جشنواره طراحی برای کودک

دبیر جشنواره طراحی محصول کودک گفت: در این جشنواره به دنبال این هستیم که نقش طراحی صنعتی بسیار فراتر از این باشد از این رو، این رویداد طراحی شد که نتایج و خروجی آن کمک کننده خانواده ها در فرزندآوری و فرزندپروری باشد.

کمک به خانواده برای فرزندپروری  با اجرای جشنواره طراحی برای کودک

به گزارش خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، احمد عابدینی، دبیرجشنواره طراحی محصول کودک در نشست مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با جمعی از اساتید دانشگاه های کشور و طراحان صنعتی جهت هم اندیشی، اظهار کرد: این جشنواره و سیاست گذاری اصلی که درباره آن انجام گرفت، تلفیقی از طراحی و ماموریت اصلی بنیاد است که در قالب این جشنواره نمود پیدا کرد که آثار و برکات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اندیشی با کارشناسان همواره راهگشا بوده است گفت: در این جشنواره به دنبال این هستیم که نقش طراحی صنعتی بسیار فراتر از این باشد از این رو، این رویداد طراحی شد که نتایج و خروجی آن کمک کننده خانواده ها در فرزندآوری و فرزندپروری باشد.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی در خارج از منزل و در محیط عمومی، مادری برای حمل و جابجایی کالسکه کودک خود از پله یا عبور از خیابان نیاز به کمک دارد در منزل نیز این نیاز احساس می شود و اینجا طراحان صنعتی باید به کمک این مادر بیایند و با طرح ها و ایده هایی که میدهند فضای خانه را برای کودک مناسب سازی کنند.

وی تاکید کرد: می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره نگهداری از فرزندان را تسهیل کنیم‌ و برای این کار باید فرآیند طراحی محصول‌ها را با این رویکرد هدایت  و راهبری نماییم. در این جشنواره از طراحان کمک خواسته‌ایم که اگر ایده‌ای برای بازطراحی و طراحی محصولات برای کودکان یا خانواده‌های دارای فرزند دارند، ارائه کنند تا محصولاتی تولید شود که برای نگهداری و سرگرمی فرزندان کمک‌کننده باشد.

عابدینی افزود: در قالب جشنواره طراحی برای کودک به نهاد خانواده از جهت رشد و پرورش بهتر کودکان خود نیز کمک می کنیم و با حمایت بنیاد پانزده خرداد در ادامه طی فرآیندی این ایده‌ها تبدیل به محصولاتی خواهند شد که این محصولات به خانه مردم راه پیدا کنند و در اختیار خانواده ها برای سهولت در امر فرزند پروری قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از راههای تشویق غیر مستقیم خانواده ها به فرزند آوری کاهش هزینه آنهاست ادامه داد: باکیفیت بودن هر یک از این محصولات در آپارتمان می‌تواند باعث بهبود وضعیت نگهداری کودکان شود برای مثال لباس و اسباب‌بازی با کیفیت می‌تواند برای خانواده‌های دارای سه فرزند مفید باشد زیرا می‌توان از این اسباب‌بازی‌ها به مدت طولانی‌تری و برای چند فرزند استفاده کرد.

دبیر جشنواره طراحی محصول کودک با بیان اینکه از مهلت ارسال آثار به بخش مسابقه ۲ هفته دیگر زمان باقی است که امیدواریم بیشترین حجم آثار در دو هفته پایانی به دبیرخانه برسد تا سریع تر کار داوری آثار آغاز شود.

عابدینی تصریح کرد: می توانیم با همفکری هایی که در طول برگزاری جشنواره انجام می دهیم بعد از این رویداد شاهد این موضوع باشیم که جایگاه طراحی صنعتی را در طراحی برای کودک به خوبی مشخص کنیم که در این زمینه لازم است دانشگاهها نیز پای کار بیایند و با انجام پروژه های تحقیقاتی در قالب پایان نامه های دانشجویی نیاز خانواده ها و الزامات فرزندپروری در محیط های آپارتمانی را احصا و شناسایی کنند تا  طراحان صنعتی متناسب با این نیازها محصولات خود را طراحی و ارائه کنند.

در ادامه این نشست جمعی از اساتید و متخصصان حوزه طراحی صنعتی کشور به ارائه دیدگاهها و نظرات خود در خصوص جشنواره طراحی برای کودک پرداختند.

در همین زمینه محمدرضا منصوری گفت : باید خواسته مخاطب و بازار هدف در محصولاتی که طراحی می شود در نظر گرفته شود.

وی افزود: نکته ای که در این جشنواره نیز باید مورد توجه واقع شود لزوم برنامه ریزی برای بازاریابی محصولاتی است که امکان تجاری سازی پیدا می کنند.

همچنین حسن پورمهابادیان، طراح صنعتی در لزوم تقویت بازار اسباب بازی در کشور خاطرنشان کرد: سرانه مصرف اسباب بازی در ایران یک پانزدهم سرانه مصرف جهانی است از این جهت برای رشد سرانه مصرف باید ارتباط طراحان با تولیدکنندگان را بیش از پیش تقویت کرد که مجموعه هایی همچون ایدایران میتوانند این کار را انجام دهند.

در ادامه، محمد آبائی،کارشناس ارشد طراحی صنعتی با بیان اینکه کار طراحی صنعتی خلاقیت و نوآوری در محصولات و خدمات است گفت: طراحی کودک هم برای کودک است و هم برای والدین.

وی افزود: فرآیند طراحی صنعتی شامل دو بخش نظری و عملی است که از کشف نیاز تا لیست طراحی و نتایج کاربردی در قسمت نظری و ایده پردازی در قسمت عملی جای می گیرد. 

آبائی تصریح کرد: ایده ها باید پایش و ارزش گذاری و اولویت بندی شود و به ترتیب، ایده پردازی و برای تولید محصول و عرضه به بازار اقدام شود.

همچنین حسن صادقی نائینی با اشاره به اینکه طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی فرزند زیر ۱۸ سال کودک تلقی می شود و در کشور ما فرزند زیر ۱۲ سال کودک است گفت:  باید برای این موضوع و بر اساس این بازه سنی  برنامه ریزی داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه جشنواره طراحی برای کودک باید  کار خود را پویا،پایدار و پیوسته انجام دهد گفت: اساسا کار برای کودک مستلزم این سه مولفه است  و در این جشنواره باید به این نکته توجه داشت که هدف تجاری سازی محصول نیست بلکه هدف انجام مسئولیت اجتماعی است از این جهت به تمامی ابعاد رشد کودک در خانواده و حتی بیرون از محیط خانه و در مهدکودک و مدرسه نیز توجه کرد.

صادقی افزود: کار بنیاد ۱۵ خرداد را در توجه به طراحی برای کودک را ارج می نهیم  و از این حرکت که اولین حرکت ملی در کشور در این حوزه به شماره می رود حمایت کرده و دانشجویان را در تحقیقات شان به توجه به حوزه کودک تشویق و ترغیب میکنیم.

همچنین بهزاد سلیمانی با اشاره به اینکه باید در این رویداد دو نگاه سودمندی و سودآوری را از یکدیگر تفکیک کرد گفت: قطعا نگاه بنیاد ۱۵ خرداد از برگزاری این رویداد ملی سودمندی برای جامعه است که از این جهت جای تقدیر دارد.

وی افزود: ایجاد و تقویت حس امید در ارائه محصولاتی که برای کودک طراحی می شود و یا خدماتی که به او ارائه می شود می تواند والدین را به آینده ای بهتر برای فرزندان شان امیدوارتر کند.

در ادامه حیدر کلهری با بیان اینکه در پس این رویداد تشویق مردم به فرزندآوری قرار دارد گفت:  تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان می دهد ‌که عدم فرزندآوری لزوما به دلایل اقتصادی نیست بلکه به دلیل فکری و فرهنگی و به عبارتی شناختی است. 

 وی افزود: یکی از ملاک ها و شاخص ها در  داوری آثار رسیده به جشنواره طراحی برای کودک را می توان افزایش میل به فرزندآوری قرار داد.

در ادامه حسن سیرانی با اشاره به سرانه پایین مصرف اسباب بازی در کشورمان گفت: باید محیط زندگی کودک اعم از خانه، مدرسه، پارک و محیط  بازی را به نوعی فراهم کنیم که در آن احساس راحتی و آرامش کند گفت: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت کاربردی کردن امر آموزش رفته اند و به تولید اسباب بازی های آموزشی و بازی های فکری رفته اند که ما نیز باید با توجه به ظرفیت هایی که داریم در این مسیر حرکت کنیم.

نوری زاده مدیرمرکز نوآوری جمعیت خانواده و سلامت اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد نیز در این نشست با تاکید براینکه هیچ تعارضی بین تجاری سازی محصولات مرتبط با کودک و مسئولیت اجتماعی وجود ندارد گفت: اساسا استارتاپ ها و مراکز نوآوری و شکوفایی در جهت رونق کسب و کار به وجود می آیند و ما باید به فکر تولید محصولات کاربردی برای خانواده ها در این جشنواره باشیم و از ایده هایی کاربردی برای تبدیل شدن به محصول مورد  نیاز خانواده ها حمایت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول