اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود راه‌اندازی می‌شود

معاون فنی و امور گمرکی اداره‌کل گمرک خراسان‌جنوبی از راه اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود این استان خبر داد.

دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موضوع قاچاق یکی از موضوعاتی است که اقتصاد را دچار مشکل می‌کند و باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

خراسان‌جنوبی با داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان می‌تواند زمینه قاچاق کالا را داشته باشد؛ در این زمینه با ابوالحسن ظفرنیا، معاون فنی و امور گمرکی اداره‌کل گمرک خراسان‌جنوبی مصاحبه‌ای داشتیم.

فارس: در رابطه با گمرک و وظایف آن توضیح مختصری بفرمائید؟

ظفرنیا: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی علاوه بر هماهنگ‌کننده مرز نقش محوری در خصوص حقوق، عوارض و عایدات دولت را بر عهده دارد و همچنین دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی به موجب قانون و مقررات از وزارت صمت به گمرکات ابلاغ می‌شود و متولی مجری دستورالعمل‌های حوزه تجارت است.

فارس: در خراسان‌جنوبی چند گمرک داریم، بفرمائید؟

ظفرنیا: دو گمرک رسمی داریم؛ اداره کل گمرک استان که بخش فنی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند است و گمرک ماهیرود در سطح مدیریت است و در مرز ماهیرود در فاصله ۲۰۰ کیلومتری بیرجند قرار گرفته است.

فارس: در بازارچه یزدان مبادلات به صورت خرده‌فروشی انجام می‌شود و سایر بازارچه‌ها چند سال است از سمت افغانستان بسته شده و گمرک مستقر در آنجا نداریم، آیا اقدامی در این مورد صورت گرفته است؟

ظفرنیا: در بحث بازارچه‌ها، بازارچه یزدان در دو مقطع بازگشایی شد و به نسبتی کالاها به مرز آمد و در آنجا توسط همکاران ما تشریفات خروج آن انجام شد و ما آنجا نماینده داریم و یکی از همکاران ما هر روز در آنجا مستقر است و در حال حاضر در بحث خرده‌فروشی مبادلات انجام می‌شود.

سایر بازارچه‌ها به صورت یک طرفه از طرف افغانستان بسته شد و اگر هماهنگی شود و کالایی را خروج کنند، گمرک آمادگی همکاری با تجار را دارد.

فارس: در مقوله قاچاق کالا و ارز، گمرک چه وظیفه‌ای دارد، توضیح بفرمائید؟

ظفرنیا: علاوه بر اینکه یکی از وظایف اصلی گمرک وصول عایدات دولت است، در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز وظایفی دارد که از مهمترین آن‌ها بحث ارزش‌گذاری کالای قاچاق است.

کشف برخی از کالاهای قاچاق توسط گمرک و برخی توسط نیروهای مرزبانی و نیروی انتظامی مستقر در پاسگاه‌ها انجام می‌شود که در وهله اول که کشف می‌شود بلافاصله باید تحویل اداره املاک تملیکی شود و بعد پایان پروسه آن و صدور قبض انبار، وارد تعزیرات حکومتی می‌شود و تعزیرات برای ارزش‌گذاری پرونده را به گمرک ارسال می‌کند.

فارس: آیا در فرودگاه هم گمرک مستقر داریم؟

ظفرنیا: اگر فرودگاه پرواز خارجی داشته باشد، گمرک حضور پیدا می‌کند و امسال افتخار چهار پرواز خارجی حج تمتع از مرکز استان را داشتیم که همین امروز نیز یک یا دو پرواز داشتیم و امسال در بحث پروازهای حج تمتع گمرک حضور داشته است.

فارس: آیا پرونده‌هایی در خصوص قاچاق کالا از ابتدای امسال در گمرک استان تشکیل شده است؟

ظفرنیا: امسال پرونده خاصی نداشتیم، تنها یکی دو مورد پرونده‌های صادارت سوخت که نهایتاً کارگروه تعیین ماهیت اعلام کرده این‌ها سوبسیددار است که  منجر به معرفی شده است.

در سال گذشته بالغ بر ۳۳ فقره پرونده کالای قاچاق که کاشف آن خود گمرک است، داشتیم که وزن آن حدود یک‌میلیون و ۶۹۱ هزار تن کالا بوده است و بخش عمده آن مواد سوختی بوده است و برخی از آن کالاهای اساسی بوده است.

در بین مواد قاچاق کشف شده روغن جامد، شیر خشک و ورودی لوازم یدکی مستعمل یکی دو مورد انجام شده که پرونده‌های آن‌ها در مرز ماهیرود تشکیل شده است.

بخش اداری ما داخل شهر بیرجند و بخش فنی ما داخل منطقه ویژه است و این پرونده‌ها همه نهایت تشکیل پرونده در منطقه ویژه تشکیل شده است.

فارس: آیا می‌توان گفت: کنترل‌های مرزی از طریق مرزبانی شرق کشور به حدی بالا است که امکان ورود کالای قاچاق کمتر است؟ 

ظفرنیا: امکان ورود خیلی کم است کالا که وارد کشور می‌شود باید تخلیه شود و قبض انبار برای آن صادر شود و بعد هم تجار اظهارنامه تنظیم کنند و توسط همکاران ما هم در موقع تخلیه نظارت می‌ّشود و هم صاحب کالا وقتی اقدام به اظهار کالا کرد توسط همکاران ما کنترل می‌شود که با اظهارنامه مغایرت نداشته باشد و اگر کالایی که اظهار کردند مغایرت با کالای رؤیت شده باشد منجر به قاچاق می‌شود.

فارس: یکی از اتفاقات خوب که در گمرک ماهیرود قرار است بیفتد نسب دستگاه ایکس‌ری است که جلوی کالای قاچاق را می‌گیرد و تجارت را تسهیل می‌کند، زمان نسب این دستگاه را بفرمائید؟

ظفرنیا: خوشبختانه ساختمان دستگاه ایکس‌ری آماده شده و اکنون در حال نصب و راه‌اندازی است و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات به مرز رسیده و در حال نصب است و امیدواریم در یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد و اگر مشکلی پیش نیاید تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

فارس: توضیحی در مورد دستگاه بدهید، به چه نحوی عمل می‌کند که نشان می‌دهد کالا با اصل بارنامه تطابق دارد یا ندارد؟

ظفرنیا: دستگاه ایکس‌ری شبیه دستگاه سونوگرافی برای کالا است که کامیون وارد اتاق بزرگی می‌شود و کالاهایی که داخل کامیون است اسکن می‌شود و قابل رؤیت است و در مرز خروجی هم اگر ترانزیت باشد اسکن می‌شود و با هم تطبیق می‌شود و اگر جابجایی رخ داده باشد، مشخص می‌شود.

فارس: در برخی اخبار شنیده می‌شود قاچاقچیان کالا، حرفه‌ای عمل می‌کنند و در سامانه جامع گمرکی اظهار خلاف می‌گذارند و یا اسناد را جعل می‌کنند، آیا این امکان اکنون هم وجود دارد؟

ظفرنیا: از سال‌ ۹۳ سامانه امور گمرکی راه‌اندازی شد و بحث کاغذی حذف شد و اکنون همه چیز سامانه‌ای است و اسکن اسناد و جعل اسناد از بین رفته و کمتر می‌توانند از جعل اسناد استفاده کنند.

یک بحث مهم در کالاهای وارداتی اگر کالایی از مرزی آمد ارزیابی و کارشناسی آن در همان مرز انجام نمی‌شود و همکاران ما در داخل استان کار کارشناسی کالاهایی را انجام می‌دهند که از سایر مرزها وارد استان شده و این باعث می‌شود که رابطه ارباب رجوع و ارزیاب گمرک از بین برود و همه کارها  را خودشان انجام دهند و کالاهایی که از مرز رسمی آمده کمتر در موضوع قاچاق فعلیت داشته باشد.

فارس: با این وضعیت استان ما استانی نیست که مبدأ ورود کالای قاچاق باشد و در محل عبور است آیا در بحث قاچاق برنج و دام موردی داشتیم؟

ظفرنیا: واردات برنج در حال حاضر مقرون به صرفه نیست و عوارض پرداختی آن یک درصد است.

یکی از راه‌های جلوگیری از قاچاق افزایش ریسک قاچاق است و بنابراین سعی شده در بحث برنج ریسک را بالا ببرند و با پایین آوردن تعرفه آن اکنون تعرفه برنج به صورت قانونی یک درصد است که این میزان صرفه اقتصادی ندارد که اقدام به قاچاق شود و اکنون پرونده‌های ما در حوزه برنج مکشوفه خیلی کم است.

در حوزه دام با افزایش قیمتی که کشور افغانستان داشت تقریباً معکوس شده است و در سالیان قبل با افزایش قیمتی که در کشور داشت بحث ورود دام را داشتیم و اکنون بحث خروج است و در بحث خروج نیز مکشوفاتی که توسط نیروی انتظامی شاهد هستیم یکی دو پرونده داشتیم.

فارس: در بحث قاچاق آرد که در مرز قیمت بالایی داشته است آیا در مرز خراسان‌جنوبی پرونده‌ای در زمینه قاچاق آرد داشته‌ایم؟ توضیح بفرمائید.

ظفرنیا: در بحث آرد یکی از اقدامات خوبی که انجام شد بحث آزادسازی قیمت‌ها بود وقتی قیمت آرد در داخل کشور بالا باشد صرفه اقتصادی ندارد که آرد را قاچاق کند و از زمانی که آزادسازی داشتیم یک حلب روغن هم در مرز ما کشف نشده است و در زمینه آرد هم خروجی قاچاق اصلاً نداریم.

فارس: در زمینه قاچاق سوخت کمتر از یک ماه پیش صف‌های طولانی برای گازوئیل را در برخی از جایگاه‌ها شاهد بودیم که به سبب اختلاف قیمت انگیزه برای قاچاق ایجاد می‌شود آیا در مرز ماهیرود مشاهده شده است؟

ظفرنیا: پرونده‌های سوختی ما کم بوده است که عمده آن گازوئیل بوده و علاوه بر اینکه پرونده‌هایی داشتیم که مشتقات سوخت را به صورت قانونی و کالاهای سوبسیددار کشف شده و پرونده‌های نفت و گاز کشف شده تشکیل پرونده شده و تعزیرات حکومتی حکم به گرفتن آن‌ها داده است.

به عنوان صحبت پایانی: مهمترین مسئله که باید همه دستگاه‌ها رعایت کنند دستگاه‌هایی که در امر قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کنند هم‌گرایی داشته باشند و کشفیات کاهش پیدا خواهد کرد و فرد وقتی مطمئن باشد به مقصد نمی‌رسد قاچاق را انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول