اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

قدردانی از طبیعت با مدیریت پسماند/ اینجا زباله دردسر نیست

مجری طرح تفکیک زباله از مبدا در روستاهای رامسر گفت: از سال ۹۶ به‌صورت یکپارچه با شعار «من یک حامی‌‌ام» این طرح ارائه و به‌صورت پایلوت در روستاهای رامسر اجرا شد و موفق عمل کرد.

قدردانی از طبیعت با مدیریت پسماند/ اینجا زباله دردسر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، در مقابل مشکلات زباله و پسماند که تبدیل به معضل اصلی زندگی در شهرها حتی روستاها شده، شاهد اتفاقات خوبی در بحث زباله هستیم که اثبات می‌کند نه تنها حل مشکل زباله مشکل قابل نیست بلکه با همکاری می‌توان شاهد اقدامات و خبرهای خوبی در این زمینه بود.

در روستاهای رامسر نیز با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و شعار «من یک حامی‌ام» نه تنها دیگر خبری از زباله در روستاها نیست بلکه به مشکل اشتغال برخی افراد حتی پاسخ داده شده است.

این اقدامات شاید در نگاه نخست خیلی کوچک باشد اما وقتی گشتی در روستاهای هدف می‌زنید و به عمق زیبایی‌ها و جذابیت‌ها پی می‌برید، مشاهده می‌کنید که خواستن، توانستن است، همانطور که مردم روستاهای رامسر خواستند.

*روستایی که همه یک حامی‌اند

منصوره شعبانی مجری طرح تفکیک زباله از مبدا در روستاهای رامسر در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: از سال ۹۶ به‌صورت یکپارچه با شعار «من یک حامی‌‌ام» این طرح ارائه و به‌صورت پایلوت در روستاهای رامسر اجرا شد و موفق عمل کرد.

وی می‌افزاید: طرح «من یک حامی‌‌ام» شاید به‌صورت ۱۰۰ درصد عمل نکرد اما در برخی از روستاها ۸۰ درصد کاهش زباله‌های تر داشتیم که موضوع مهمی است.

این دوستدار طبیعت اضافه می‌کند: دهیاری و شوراها مجری طرح هستند و بانوان روستا نیز به‌عنوان رابط طرح فعال هستند و از مردم مقیم روستا برای خود روستا استفاده می‌کنیم.

موضوع مهم اینکه نوعی هم  اشتغال‌زایی می‌گیرد و حدود ۳۳ بانو در بحث بازیافت مشغول به فعالیت هستند.

شعبانی تصریح می‌کند: اولویت ما این است که داخل روستاها زباله تر از منازل بیرون داده نشود و اولویت طرح بانوان هستند چون بانوان مدیریت منزل را برعهده دارند.

وی عنوان می‌کند: به جای اینکه فکر کنیم این زباله‌های تر چه بویی دارند و یا اینکه این حجم عظیم از زباله‌ تر چه آسیبی به ما می‌رسانند، فکر کردیم که به نقش خودمان در حفاظت از محیط زیست عمل کنیم و همه ما قدردان محبت این طبیعت باشیم.

شعبانی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که از تولید شیرابه در زباله‌های تر جلوگیری می‌کند این است که ما زباله‌های تر را از مبدا یعنی از منزل یا محل کارمان خشک کرده و آن را تقدیم دامداری‌ها کرده تا برای خوراک دام استفاده شود حتی سبزه عیدامسال ما تقدیم به دامداری می‌شود؛ چرا که همه ما باید حامی باشیم تا از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام مهم بحث اشتغال‌زایی را در دل روستاها ماندگار کرده و دیوارهای بازیافت زباله را اجرایی کردیم، حتی این موضوع تا حدی جا افتاده که دیگر در نانوایی از پلاستیک استفاده نمی‌شود.

این دوستدار طبیعت بیان می‌کند: این طرح در حال بررسی و تصویب برای کل روستاهای استان است که اجرا شود.

وی این را هم گفت که در روزهای ابتدایی طرح اعتماد نبود ولی کم کم مردم هم اعتماد و هم همکاری کردند و همین موضوع باعث شد در کنار مردم با شور و شوق بسیار کار می‌کنیم و ما همانند خانواده و فوق‌العاده همراه و همدل هستیم.

شعبانی با اشاره به جایگاه تاثیرگذار بانوان در مدیریت پسماند خانگی، یادآور می‌شود: باید بدانیم حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

باید بدانیم محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم تاثیرگذار بر همه تلاش‌ها و فعالیت‌های ما بوده و اگر تخریب و آلوده‌سازی محیط زیست گسترده‌تر شود، موجودیت انسان‌ها هم باخطر جدی روبرو می‌شود.

به گزارش فارس، با توجه به این موضوع مهم و بنا به دغدغه محیط زیستی، باید بدانیم مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین موضوعات مدیریتی یک روستا است.

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول