اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بررسی سالانه ۸۴۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: ماهانه حدود ۷۰ هزار فقره وارده شوراهای حل اختلاف استان تهران است و در سال، ۸۴۰ هزار فقره وارده شوراهای حل اختلاف استان تهران است.

بررسی سالانه ۸۴۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران؛ آیین گشایش مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) با حضور سردار سرلشگر رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور و جمعی از مسئولان برگزار شد.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در این آیین با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای گران‌قدر از هیأت امنای امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) به‌لحاظ مساعدت‌های به‌عمل آمده به‌منظور راه‌اندازی مجتمع شورای حل اختلاف تقدیر کرد و گفت: یکی از مسئولیت‌ها و شئون ماموریتی قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی حل و فصل اختلافات و دعاوی بین مردم است که این مهم توسط دادگاه‌ها، دادسراها، محاکم قضایی و بخشی از آن توسط شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور اجرا و عملیاتی می شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه امروز شوراهای حل اختلاف بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ظرفیت بالا و قابل توجهی در جهت ایجاد صلح و سازش در خصوص دعاوی شهروندان برخوردار است، اظهار کرد: در این راستا و در جهت ایجاد الفت میان مردم مشاهده می‌شود که در جای جای کشور معتمدین جامعه و کسانی که از روحیه معنوی، خیرخواهانه و نوع دوستی بیشتری برخوردار هستند در شوراهای حل اختلاف مشغول به خدمت هستند.

وی ایجاد «صلح و سازش میان مردم» را از شئون ممتازه انبیا و اولیای الهی ارزیابی کرد و گفت: اصلاح امور جامعه، رفع گرفتاری‌های مردم، انفاق برای مردم در امور خیر، قدم برداشتن برای رفع مشکل برادر دینی و هدایت جامعه به سمت صلح و مودت از شئون انبیا و اولیای الهی است.

القاصی با تاکید بر این گزاره که امروز اعضای شوراهای حل اختلاف که در جهت حل و فصل دعاوی مردم اقدام می‌کنند در حقیقت رسالت بزرگ و ارزشمند اولیا و انبیای الهی را انجام می‌دهند و دارای اجر ویژه‌ای در نزد پروردگار متعال هستند، اذعان کرد: امروز مشاهده می‌شود که عزیزان و بزرگان در هر سطح و با هر مسئولیتی نسبت به فریضه حل و فصل دعاوی مردم اهتمام و دغدغه دارند و برای اصلاح امور مردم احساس مسئولیت دارند که این امر ارزشمند است و دستگاه قضایی از جهت برخورداری از حضور این عزیزان به خود افتخار می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به افتتاح مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) اظهار کرد: در این مجتمع دعاوی مختلفی از جمله در حوزه جرایم پزشکی، تصادفات و... به‌صورت تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که با توجه به اعتبار عزیزانی که در این مجموعه حضور دارند، نسبت به آینده آن خوش‌بین هستیم.

وی با بیان اینکه در شوراهای حل اختلاف سن سواد قضایی بالا است، اذعان کرد: در شوراهای حل اختلاف استان تهران تمامی اشخاصی که همکاری می‌کنند دارای دانش و تجربه کافی هستند؛ اما آنچه که در حوزه صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم حائز اهمیت است، حضور «شخصیت معنوی» افراد است و «نفوذ کلام» و «اعتبار معنوی» افراد از موضوعات تعیین کننده و موثر در این زمینه است.

القاصی حضور معنوی هیأت امنای امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) در مجتمع شوراهای حل اختلاف این مجموعه را «تعیین‌کننده» و «مورد اعتقاد مردم» توصیف کرد و گفت: نقش این عزیزان در جهت پذیرش صلح و سازش از سوی طرفین دعوا و رفع نزاع و اختلاف بیش از کسان دیگری است و این امر، یک وظیفه انسانی برای این عزیزان و یک افتخار برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر این گزاره که نتایج حاصله از گزارشات اصلاحی در ایجاد و تثبیت «امنیت پایدار» و «تداوم صمیمت‌ها» در جامعه بسیار مهم و اثرگذار است، گفت: تصمیم‌گیری قضایی الزاما منجر به رفع خصومت نخواهد شد و ممکن است در آینده حوادث دیگری از این امر حادث شود که به صلاح جامعه و شهروندان نباشد؛ بر همین اساس تداوم صمیمیت میان افراد و تامین رضایت طرفین در گروء صلح و سازش است.

وی تصریح کرد: زمانی که یک نزاع با نفوذ معنوی عزیزان در شوراهای حل اختلاف به مصالحه ختم می‌شود، تمامی عوارض آن خاتمه پیدا می‌کند و بر همین اساس اجر این اقدام در نزد پروردگار متعال محفوظ است.

القاصی در بخش پایانی سخنان خود «اصلاح امور شهروندان»، «انفاق»، «ایجاد صلح و سازش» و «رفع گرفتاری‌های مردم» را از موضوعات مورد تاکید در دین مبین اسلام عنوان کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد تا با فعالیت مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) بخشی از دعاوی شهروندان با مصالحه خاتمه پیدا کند.

غلامرضا مهدوی، معاون قضایی رئیس کل و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران نیز در این آیین با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف استان تهران در ۶۰ مجتمع در کل استان مستقر است، گفت: با تعداد اعضا و کارکنان قریب به چهار هزار نفر در قالب ۶۵۰ شعبه فعالیت دارند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: ماهانه حدود ۷۰ هزار فقره وارده شوراهای حل اختلاف استان تهران است و در سال، ۸۴۰ هزار فقره وارده شوراهای حل اختلاف استان تهران است که معادل یک پنجم وارده شوراهای حل اختلاف کل کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به دو ماموریت شورای حل اختلاف گفت: فلسفه اصلی شوراهای حل اختلاف بر اساس شرع مقدس، عرف و سند تحول و تعالی بر مبنای صلح و سازش بنا شده است.

مهدوی با اشاره به فعالیت شعب ویژه شوراهای حل اختلاف در سطح استان تهران عنوان کرد: در زمان ریاست دکتر القاصی در دادگستری استان تهران دو نوع دستورالعمل صادر شد که در یکی از این دستورالعمل‌ها حدود ۱۴ نوع دعاوی و جرایم قابل گذشت احصا گردید که از جمله دعاوی پرکاربرد و پرتکرار جامعه بود.

جلوگیری از ورود بیش از هفت هزار پرونده مربوط به تصادفات به دستگاه قضایی

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با اشاره به صدور دستورالعمل استقرار شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های تصادفات از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: در راستای این دستورالعمل، بیش از هفت هزار فقره پرونده تصادف جرحی در بدو ورود به شعب شوراهای حل اختلاف ارجاع شد و از این میزان ورودی به مراجع قضایی جلوگیری شد و تمامی پرونده‌های تصادفات به صورت صد در صدی و با گزارش اصلاحی مختومه شده است.

وی با اشاره به استقرار ۲۱۴ شعبه ویژه شوراهای حل اختلاف در سطح استان تهران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ درصد سازشی ۴۶ درصد شد در حالی که میانگین کشوری کمتر از ۴۰ درصد بود.

مهدوی با اشاره به بازگشت به زندگی ۵۱ محکوم به قصاص با پیگیری‌های شوراهای حل اختلاف استان تهران در سال گذشته بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) مجتمع شورای حل اختلاف با هشت شعبه از روز گذشته کار خود را به‌صورت آزمایشی آغاز کرد.

در پایان این آیین؛ مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) با حضور مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور افتتاح شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول