اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دستورالعمل پیشگیری و مقابله با کالای قاچاق و ارز در فضای مجازی مصوب شد

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، گفت: در جلسه اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل پیشگیری و مقابله با کالای قاچاق و ارز در فضای مجازی مصوب شد.

دستورالعمل پیشگیری و مقابله با کالای قاچاق و ارز در فضای مجازی مصوب شد

رضا موسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در یکصد و سی و چهارمین جلسه اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور رئیس جمهور در تاریخ 30 تیر برگزار شد «دستورالعمل پیشگیری و مقابله با کالای قاچاق و ارز در فضای مجازی» بعد از چندین بار رفت و برگشت مصوب شد و بعد از ابلاغ به استناد ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لازم‌الاجرا است. 

وی در رابطه با ضرورت مصوب شدن این دستورالعمل، افزود: وقتی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا در فضای حقیقی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتاد عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی بیشتر می‌شد به عبارتی هر چه فشارها و کنترل‌ها در فضای حقیقی بیشتر می‌شد سیل و انتقال کالا از سطح عرضه حقیقی به مجازی نیز افزایش داشت. 

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز بیان داشت: سهولت و سرعت مبادله، امکان خرید و پرداخت آسان در هر زمان و مکان، تبلیغ و فروش آسان‌تر، امکان عرضه کالا با قیمت پایین‌تر و بدست آوردن اعتماد خریدار، تغییر دادن هویت مجرمین از مواردی است که موجب می‌شود عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی اتفاق بیفتد. 

وی اظهار داشت: با این شرایط ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز ضرورت تدوین دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با کالای قاچاق و ارز در فضای مجازی را احساس کرد و تدوین این دستورالعمل از دو سال پیش آغاز شد و با برگزاری 50 جلسه اصلی و فرعی با حضور مسئولان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، دادستانی، نیروی انتظامی، تعزیرات، اتاق اصناف و غیره متن خوبی برای این دستورالعمل در 27 ماده و 22 تبصره تدوین و بالاخره در جلسه مذکور با حضور رئیس جمهور مصوب شد. 

وی با بیان اینکه براین اساس اکنون نقشه راه مبارزه با کالای قاچاق و ارز در فضای مجاز مشخص شده است، گفت: بدینوسیله دستگاه‌های مربوطه نسبت به مبارزه با کالای قاچاق و ارز وظایف خود را بهتر می‌دانند و تداخل و موازی کاری نیز بوجود نمی‌‌آید و امیدواریم با اجرای این دستورالعمل عرضه قاچاق در فضای مجازی کاهش و برخوردها بیشتری شود. 

موسی‌زاده با اشاره به اینکه عرضه کالا در فضای مجازی باید با کسب مجوز از دستگاه‌های مربوطه انجام شود، گفت: البته با دستورالعمل مذکور برای اخذ مجوزها هیچ مانعی ایجاد نشده ضمن اینکه یافتن متخلفان در فضای مجازی آسان‌تر می‌شود. 

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه دستورالعمل مذکور دارای 5 فصل است، گفت: در فصل اول به علل اصلی گرایش به مبادله کالا در فضای مجازی، چالش‌ها، آسیب‌ها، راهبردها، اولویت‌ها و قوانین و اسناد بالادستی پرداخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه در فصل دوم تعاریف و اصلاحات ذکر شده است، گفت: همچنین در فصل سوم بحث پیشگیری، ایجاد الزامات، قوانین، اصلاح فرآیندها و اجرای دقیق سامانه‌های و ارتقا سطح آگاهی ذینفعانه مطرح می‌شود. 

موسی‌زاده اظهار داشت: در فصل چهارم بحث رصد، پایش، تشدید اقدامات کنترلی و مقابله‌ای و در فصل پنجم نیز موارد عمومی مطرح شده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول