اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

خطر اعزام دانش‌آموختگان فیزیوتراپی به خارج از کشور/ وزارت بهداشت رسیدگی کند

مسؤول کمیته دکترای حرفه‌ای انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: امیدهای جامعه فیزیوتراپی از توسعه این رشته در کشور رو به افول است و ناچار به اعزام دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی به کشورهای دیگر برای ارتقای علمی و حرفه‌ای خواهیم بود.

خطر اعزام دانش‌آموختگان فیزیوتراپی به خارج از کشور/ وزارت بهداشت رسیدگی کند

سید مصطفی سیدتاش، مسؤول کمیته دکترای حرفه‌ای انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «وضعیت فعالیت دانش‌آموختگان فیزیوتراپی» با اشاره به 2 مرداد روز ملی فیزیوتراپی،بیان داشت:مطالبات متعدد جامعه فیزیوتراپی کشور همچنان روی زمین مانده و بدون هیچ علت منطقی و علمی از دستیابی به حداقل استانداردهای جهانی آموزشی، حرفه‌ای و اقتصادی محروم مانده‌اند.

وی ادامه داد: توسعه فیزیوتراپی که بیشترین منافع آن به مردم و دولت می‌رسد و با پیشگیری از بروز آسیبها و ناتوانی‌های قابل درمان با جراحی می‌تواند جلوی صرف منابع مالی عظیمی را در بیماریهای مرتبط با حرکت بگیرد، همچنان از اولویت نظام بهداشت و درمان کشور خارج است و همچنان دولت حاضر است هزینه‌های سنگین واردات دارو و جراحی‌های گران قیمت را بپردازد، اما به ارتقاء علمی و حرفه‌ای و توسعه این رشته تن ندهد. 

مسؤول کمیته دکترای حرفه‌ای انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: با گذشت ١٣ سال از تصویب کلیات طرح ارتقاء سطح پایه رشته فیزیوتراپی به دکترای حرفه‌ای (دی پی تی) و فارغ التحصیل شدن ١١ نفر در یک دوره پایلوت از دانشگاه علوم پزشکی تهران و تأیید مدرک دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی ٣٢ نفر از دانشگاه ایسرای پاکستان و ٥٠ نفر از دانشگاه‌های سراسر جهان، متأسفانه علیرغم فراهم بودن بستر آموزشی مناسب، همچنان مقاومتی بی منطق و عجیب در برابر همگامی کشور ایران با جهان در آموزش فیزیوتراپی وجود دارد.

سید تاش متذکر شد: در حالی که جامعه فیزیوتراپی امیدوار بود که با روی کار آمدن دولت جدید شاهد رویکرد علمی، عادلانه و منصفانه تری در حوزه آموزش پزشکی باشد، شوربختانه همان روال سابق بر معاونت آموزشی وزارت بهداشت حاکم بوده و نگاه به آموزش رشته‌های توانبخشی و بالاخص فیزیوتراپی، نگاه عضو درجه ٢ نظام سلامت در وزارتخانه است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که حدود یکسال از استقرار دولت جدید و به تبع آن وزارت بهداشت این دولت می‌گذرد، رفته رفته امیدهای جامعه فیزیوتراپی از توسعه این رشته در کشور همانند کشورهای همسایه و سراسر جهان رو به افول است و اگر معاونت  آموزشی وزارت بهداشت فکری به حال این تقاضای ١٥ ساله جامعه فیزیوتراپی نکند، همچون سال‌های گذشته ناچار به اعزام دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی به کشورهای دیگر برای ارتقاء علمی و حرفه‌ای خواهیم بود.

مسؤول کمیته دکترای حرفه‌ای انجمن فیزیوتراپی ایران ابراز کرد: این پدیده که در شرایط اقتصادی فعلی، هم به ما و هم به کشور بار مالی بزرگی را تحمیل خواهد کرد تنها راه پاسخ دادن به مطالبه سال‌های دور دانش آموختگان فیزیوتراپی ایران است.

سید تاش متذکر شد: از معاونت  آموزشی مصرانه تقاضا داریم نظرات کارشناسی تاریخ مصرف گذشته هیأت امنای سالیان سال وزارتخانه را کنار بگذارد و با درانداختن طرحی نو، زمینه شکوفا شدن رشته‌های نوپا و مورد توجه کشورهای توسعه یافته همچون فیزیوتراپی را در ایران فراهم کند.

وی یادآور شد:دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی منجر به توانمندی متخصصین این رشته به لحاظ بالینی و ارتقاء سطح ارائه خدمات به مردم در سطوح مختلف پیشگیری، درمان و آموزش در حوزه بیماری‌های مرتبط با حرکت و اختلالات عصبی، اسکلتی و عضلانی خواهد شد که هم اکنون و در آینده رو به افزایش و شیوع غیرقابل کنترل است.

انتهای پیام/ ت 39

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول