اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تهران؛ شراکت برای صلح و متحد علیه یکجانبه گرایی

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری نشست سران روند آستانه، تهران را محلی برای شراکت صلح خواند و گفت: منطقه ما به جای ائتلاف‌های پوشالی و سامانه‌های پدافندی ناکارآمد، نیازمند دوستی و همکاری منطقه‌ای برای تأمین امنیت جمعی است.

تهران؛ شراکت برای صلح و متحد علیه یکجانبه گرایی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصویری از هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه در تهران که سه‌شنبه شب (۲۸ تیر ماه) با حضور روسای جمهور ترکیه، سوریه و جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد در توئیتی نوشت: تهران؛ شراکت برای صلح و متحد علیه یکجانبه گرایی.

وی افزود: منطقه ما به جای ائتلاف‌های پوشالی و سامانه‌های پدافندی ناکارآمد، نیازمند دوستی و همکاری منطقه‌ای برای تأمین امنیت جمعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: صلح، ثبات و توسعه مشترک، با گفت‌وگو و همکاری جمعی به دور از مداخله بیگانگان، دست یافتنی است.

کنعانی همچنین دیروز چهارشنبه (۲۹ تیر ماه)‌ در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک در تهران به واسطه حضور مقامات کشورهای همسایه، منطقه و جهان ایران میزبان یک نشست بسیار سازنده و روزی درخشان برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بود. تهران به پایتخت دیپلماسی و ائتلاف علیه تروریسم و مقابله با یکجانبه گرایی و نظامی گری تبدیل شده است. دیپلماسی هوشمند، با نشاط و عملگرای ایران در ماه‌های گذشته همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و تعمیق دوستی بین کشورهای همسایه و مسلمان به کار گرفته است. ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش تعیین کننده‌ای در معادلات از جمله تثبیت ثبات و امنیت در سوریه دارد. در بحران اوکراین هم تهران محل رجوع و مشورت است. سرنوشت سازوکارهای یکجانبه گرایانه با توسل به تهدید و تحریم محکوم به شکست است. صاحبان منطقه به نسخه پیچی‌های سودجویانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیازی ندارند. منطقه ما بیش از آنکه نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی و سامانه‌های پدافند ناکارآمد با هزینه‌های گزاف از جیب ملت‌های منطقه باشد به سامانه دوستی و مکانیسم امنیت جمعی منطقه‌ای نیاز دارد. 

به گفته کنعانی منطقه غرب آسیا و خلیج فارس خانه همه ما و ملت‌ها و کشورهای منطقه است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز چهارشنبه شب ۲۹ تیر ماه در صفحه اینستاگرامش درباره برگزاری هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه در تهران و سفر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به ایران در دو روز گذشته نوشت: مردم عزیز ایران سلام، در دو روز گذشته، در کنار رئیس جمهور پرتلاش کشورمان ، دو روز سخت اما موفقیت آمیز و ان‌شاءالله پر ثمر را در عرصه دیپلماسی پویا پشت سرگذاشتیم. اخبار دیدارها را در رسانه‌ها خوانده‌اید، همانطور که امروز در دیدار وزیر خارجه سوریه که به دعوتم به تهران آمده بود گفتم، تحلیل ما از روند مذاکرات برای همکاری‌های منطقه‌ای مثبت و با چشم اندازی روشن همراه است، چه در موضوعات امنیتی و سیاسی و چه در موضوعات اقتصادی. در این دو روز اصل و بنیان همکاری موثر منطقه‌ای را رهبر معظم انقلاب به آقای اردوغان و پوتین یادآوری کردند. از اشاره ایشان به این‌که ما امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم و ترکیه نیز امنیت سوریه را امنیت خود بداند، تا طرح دیگر مباحث مهم و راهبردی با رهبران روسیه و ترکیه. بعد از این دیدارها و نشست موفق روند آستانه، امید داریم راه‌حل سیاسی، به راه‌حل اول در بحران‌های منطقه‌ای تبدیل شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول