اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

واکنش تند چین به سومین تنش‌زایی نظامی آمریکا در یک هفته: در آماده‌باش کامل هستیم

وزارت دفاع چین به سومین اقدام تنش‌زای آمریکا در آب‌های اطراف این کشور واکنش نشان داده و هشدار داد نیروهای چینی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

واکنش تند چین به سومین تنش‌زایی نظامی آمریکا در یک هفته: در آماده‌باش کامل هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در سه بار ورود به حریم آبی چین ظرف یک هفته، واکنش تند پکن را به‌دنبال داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد، ناوشکن «یو‌اِس‌اِس بِنفولد» از تنگه تایوان در اقدامی «متداول» عبور کرده و این اقدام «بر اساس قوانین بین‌المللی» انجام شده است.

این در حالی است که چین، تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و آمریکا نیز در توافقی، «اصل چین واحد» را پذیرفته است. در حال حاضر هیچ کشوری تایوان را کشوری جدا از چین تلقی نمی‌کند.

آمریکا پیش از این نیز با عبور از تنگه تایوان و دیگر آب‌های تحت منازعه اطراف چین، خشم پکن را برانگیخته بود اما این تحرکات تنش‌زا ظرف یک هفته گذشته به سه مورد رسیده است.

فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادی‌بخش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروی دریایی چین، این کشتی را تعقیب کرده و به آن هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات تحریک‌آمیز مکرر و نمایش‌هایی که ایالات متحده انجام می‌دهد، کاملاً نشان می‌دهد که این کشور نابودکننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد کننده خطرات امنیتی در تنگه تایوان است».

این فرماندهی اعلام کرد: «نیروهای جناح ما در هر حال، در آماده باش کامل قرار دارد و قاطعانه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند».

چند روز پیش نیز منابع رسانه‌ای از چین خبر دادند، ارتش این کشور در بیانیه‌ای توضیحاتی درباره تقابل دریایی با ناوشکن آمریکایی بنفولد در دریای چین جنوبی ارائه داده است.

«تیان جونلی» یکی از سخنگویان ارتش چین گفت: «۱۳ جولای (چهارشنبه ۲۲ تیر)، ناوشکن موشکی هدایت شونده ایالات متحده "بنفولد" به طور غیرقانونی و بدون مجوز دولت چین به آب‌های سرزمینی پاراسل چین نفوذ کرد».

جزایر پاراسل، یک مجمع الجزایر واقع در دریای چین جنوبی است که چین، ویتنام و تایوان بر سر تملک و تعلق آن با هم  اختلاف دارند.

آمریکا که طی سال‌های اخیر عزم خود را برای تشدید فشارها علیه چین جرم کرده است، ضمن انجام اقدامات تحریک آمیز از قبیل فروش تسلیحاتی و گشت زنی‌های خبرساز دریایی درصدد استفاده از اختلافات سرزمینی موجود در دریاهای چین جنوبی شرقی است.

در یکی دیگر از واکنش‌های پکن به تنش‌زایی آمریکا در تایوان، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود، سفر آتی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه را نقض اصل «چین یکپارچه» دانست و گفت که واشنگتن می‌بایست از اقدامات بحران‌زا در جزیره تایوان دست بردارد.

او افزود: «اگر واشنگتن به رفتارهای فعلی خود ادامه دهد، چین اقدامات قاطعانه‌ای برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در پیش خواهد گرفت و آمریکا باید عواقب و تاوان این کار خود را در نظر داشته باشد.»

وزارت امور خارجه چین پیش از این نیز به واشنگتن هشدار داده بود که در صورت «ادامه مسیر اشتباه در موضوع تایوان»، «بهای غیرقابل تحملی را پرداخت خواهد کرد» و چین اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اتخاذ می‌کند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، پلوسی ممکن است در ماه آگوست آینده به تایوان سفر کند. انتظار می‌رفت که هیئت آمریکایی به ریاست پلوسی در آوریل گذشته به تایوان سفر کند، اما پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد پلوسی به ویروس کرونا مبتلا شده است، این سفر به تعویق افتاد.

در همین حال، اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» از سفر یک هیات غیردولتی این کشور به تایوان برای رایزنی و مذاکره درباره فروش سلاح به تایپه خبر داده است. ریاست این هیات بر عهده «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول