به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی ژیانپور، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی اظهار داشت: سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی ۱۶ مرداد است اما بهدلیل تقارن با دهه محرم، این هفته، هفته جهاد دانشگاهی نامیده شده است.
وی پیرامون مسؤولیت جهاد دانشگاهی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ در پی نیاز حس شده تاسیس شد و مسؤولیت آن کمک به شورای انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاهها بود اما در طول این ۴٠ سال، تلاش بر این بوده که با روح زمانه هماهنگ باشد.
ژیانپور عنوان کرد: جهاد دانشگاهی پس از بازگشایی دانشگاهها، نهضت تالیف و ترجمه را در دست گرفت و بعد از آن نیز، در دوران دفاع مقدس مسؤول اعزام دانشجویان، اساتید و تامین امور فرهنگی دانشگاهها بوده است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با تاکید بر اینکه پس از ثبات نظام، عمده مسؤولیت جهاد دانشگاهی، مسؤولیتهای آموزشی و پژوهشی بوده است، توضیح داد: اقدامی که جهاد در حال حاضر در حال انجام آن است نوعی عاملیت فرهنگی است یعنی ضمن اینکه میدانیم چه کاری انجام میدهیم، تاثیری بر محیط نیز خواهیم داشت و در این مسیر اقدام بدون چشمداشتهای مالی یکی از عاملیتهای فرهنگی است.
وی اظهار کرد: اتفاقی که در سطح فرهنگی-پژوهشی در حال رقم خوردن است نوعی ایثار استراتژیک است و در این مسیر معتقدیم ارتقای بسیاری از روندهای جامعه از طریق اقدامات فرهنگی-پژوهشی بدون چشمداشت ممکن خواهد بود.
در شرایط فعلی جامعه با فقدان جدیت مواجه هستیم
ژیانپور گفت: در اتمسفری که در حال حیات هستیم، در جمیع ساحتها با فقدان جدیت مواجهیم یعنی نیازمند افرادی هستیم که مسؤولیتهای خود را مجدانه دنبال کنند و در این مسیر به سازمانهایی نیازمندیم که این جدیت را آموزش دهند و محقق کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان داشت: جدیت مطرح شده نیازمند تمرکز است یعنی هدف متعالی داشته باشیم، بر آن متمرکز شویم و رویکردی ایجاد کنیم که معتقدم جهاد دانشگاهی در حال ترویج این رویکرد است.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای جهاد دانشگاهی قدرت نرم آن است، اظهار کرد: این موضوع به این دلیل است که قدرت آن ناشی از پول و ورود به مناسبات سیاسی نیست، بلکه ناشی از تمرکز و پیگیری اهداف متعالی است همچنین از دولتها استقلال سیاسی-مالی دارد و دنبال خدمت به کلیت نظام است و هیچگاه با تغییرات دولت، خود را تغییر نداده است.
ژیانپور پیرامون فعالیتهای آموزشی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: آموزشها یکی از پایههای استقلال مالی جهاد دانشگاهی است و در این راستا تصمیم گرفتیم با شهروندان در ارتباط باشیم زیرا رابطه پایدارتر و درستتری است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تأکید کرد: ایدهمان در جهاد دانشگاهی این است که نیاز به ایجاد مهارتهایی داریم تا افراد وارد محیط کار شوند و در این راستا به تکمیل تحصیلات میپردازیم و در پاسخ به همین نیاز طی دهه اخیر در حوزه علوم تربیتی، پزشکی، فرهنگی و اجتماعی دورههایی متناسب با نیازها تعریف شده است.
ژیانپور عنوان کرد: در اصفهان مانند تهران بیش از یک مرکز جهاد دانشگاهی داریم، جهاد دانشگاه صنعتی و پژوهشکده رویان بخشی از مجموعه جهاد دانشگاهی است همچنین مؤسسه آموزش عالی نیز بخشی از فعالیتمان است که هر کدام استقلال دارند و ذیل مرکز تهران اداره میشوند.
در سالهای اخیر جهاد دانشگاهی سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر داشته است
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان پیرامون تعداد فراگیران مؤسسه جهاد دانشگاهی گفت: در سالهای اخیر سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار فراگیر داشتیم، در دوران کرونا نیز چراغ آموزشمان خاموش نشد و فضای آموزش آفلاین و آنلاین ایجاد شد که تصمیم داریم این مسیر را کنار آموزشهای حضوری ادامه دهیم.
وی پیرامون حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی یادآور شد: در جهاد دانشگاهی فراتر از نامها نیازمند کار تیمی، پرورش انسانها و... هستیم در این راستا در ساختارهایمان افراد مستعدی را میان دانشجویان جذب میکنیم و همزمان با رشد آنها، گروههای ما نیز تکمیل میشود.
ژیانپور با تاکید بر اینکه ارتباطمان با همکارانمان ارتباط موقت و محدود به پروژهها نیست، مطرح کرد: در شبکه جهاد دانشگاهی کشور ملزم به انتخاب موضوعی واحد هستیم و در این راستا موضوع منتخب استان اصفهان، شهر و مطالعات شهری است زیرا معتقدیم اگر آسیبها اصلاح شود امکان پیشرفت داریم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اعلام کرد: در مطالعات شهری در سه حوزه پژوهشی، اقتصادی و کاربری در حال فعالیت هستیم و تلاش کردیم یاور فکری مدیریت شهری باشیم، در این راستا اقدامات اجرایی و پژوهشی انجام دادیم و در ادامه نیز به دبیرخانه زایندهرود کمک خواهیم کرد.
وی پیرامون اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه شهری گفت: در سالهای گذشته برنامه جامع اصفهان، پروژه پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو ،شهر و محله خلاق جزء اقداماتی بوده که انجام دادیم، در حال حاضر نیز مجری طرح بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان هستیم که به آینده کمک فراوانی خواهد کرد.
ژیانپور در خصوص اقدامات حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی با یادآوری اینکه نسبت به دهههای گذشته دانشگاه و دانشجویانمان دچار تغییراتی شده و در این مسیر کرونا نیز تغییرات عمدهای ایجاد کرد، اظهار داشت: در گذشته دانشگاه تکهای مجزا از شهر بود اما در شرایط فعلی لزوما به این صورت نیست به این دلیل که بسیاری از موضوعات مطرح در دانشگاه در بستر شهری نیز رخ میدهد و نیاز است فعالیتمان را در سطح شهر ترویج دهیم.
وی در خصوص جزئیات ورود جهاد دانشگاهی به حوزه نشر بیان داشت: در نگاه جدیدمان به حوزه نشر و کتاب معتقدیم نیاز است به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کنیم و در این راستا جلسات فصل سخن در حال برگزاری است، همچنین در حوزه افکار سنجی نیز اقداماتی در موسسه ایسپا انجام دادیم و شاخصترین اقدام در این باره نظرسنجی پیرامون میزان مشارکت در انتخابات بود.
در جامعه از موضوع کودک و نوجوان غافلیم
ژیانپور با بیان اینکه با توجه به نیازهایمان در بستر جامعه، از موضوع کودک و نوجوانان غافلیم، یادآور شد: البته این حوزه متولیان خاص خود را دارد اما نیاز است به این عرصه نیز نگاه جدی داشته باشیم و در این راستا در جهاد دانشگاهی ۲ کارگروه کودک و نوجوان و بازی تشکیل شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: حوزه آموزش از پرمخاطبترین و پررونقترین بخشهای جهاد دانشگاهی است و در این مسیر در اصفهان این بخش مراجعه و رونق بیشتری دارد و حدود ۱۲ مرکز آموزشی فعال در اصفهان داریم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ماهیت و روشهای آموزشی دچار تغییر تحولات شده، عنوان کرد: نیاز است متناسب با این تغییرات زیرساختها تعریف شود به همین دلیل در جهاد دانشگاهی معتقدیم به بخشهایی که دیگر نهادها فعالیت بهتری دارند ورود پیدا نکنیم.
ژیانپور در پاسخ به سؤالی پیرامون بودجه فعالیتهای پژوهشی جهاد دانشگاهی یادآور شد: دشواریمان در حوزه پژوهش این است که قصد داریم تیم داشته باشیم اما حوزه دولتی نیستیم که به بودجه دولتی دسترسی داشته باشیم و در این راستا پروژههایمان کارفرمایی است و تمام تلاشمان این بوده که همکاران بهعنوان هیات علمی پژوهشی دستمزد قابل قبولی بگیرند.
وی پیرامون افزایش مراکز جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در سالهای گذشته هدفی برای افزایش مراکز آموزشی داشتیم اما در شرایط فعلی ۲ هدف کیفی افزایش کیفیت دورهها و استفادا از ابزارها و روشهای جدید را مد نظر داریم.
ژیانپور گفت: آموزش از جهت زیرساختهای لازم، حوزه سوددهی نیست و چنین ویژگی هشدار میدهد که در حوزه نگاههای کمی احتیاط کنیم.
جهاد دانشگاهی در هزینهها مدافع مردم بوده است
وی در پاسخ به سوالی پیرامون مزیت رقابتی جهاد دانشگاهی با دیگر مراکز و بخشها خاطرنشان کرد: بخشی از این مزیت اعتماد و اقبال مردم است و مورد بعدی اینکه در بحث هزینه مدافع مردم بودیم و تلاش کردیم طبقه عادی جامعه را در نظر بگیریم و در نهایت نکته سوم اینکه رویکردمان به سمت اشتغال است.
ژیانپور پیرامون ارتباط حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی با عرصه پژوهشهای بینالمللی اظهار داشت: در سالهای گذشته تلاش کردیم از توان پژوهشهای خوب بینالمللی استفاده کنیم البته که مستمر نبوده ولی با دفتر یونسکو در تهران و مؤسسهای در آلمان ارتباط و مراودات پژوهشی داشتیم و تلاش بر این بوده تجربیات منتقل شود تا به شهر، کشور و تیمهای پژوهشی کمک شود.
انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/