اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

معضل «سگ‌های ولگرد» صدای شهروندان آبیکی را درآورد/ آیا سگ ها از شهرهای دیگر می آیند؟!

پرسه سگ‌های ولگرد در شهر آبیک به معضلی تبدیل شده که صدای شهروندان را درآورده و هر چند اقداماتی از سوی مدیریت شهری برای جمع‌آوری صورت می‌گیرد اما تاکنون نتیجه‌ بخش نبوده است.

معضل «سگ‌های ولگرد» صدای شهروندان آبیکی را درآورد/ آیا سگ ها از شهرهای دیگر می آیند؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، صبح زود یکی از روزها بود که تعدادی سگ ولگرد با پارس کردن و دویدن، مسیری را در یکی از شهرک‌های شهر آبیک طی می‌کردند که بعد از عبور از یک فضای زیر دکل فشار برق قوی به سمت مسیر ماشین‌رو رسیدند به دلیل اینکه از آنها کمی دور بودم توانستم عکسی بگیرم که یک دفعه متوجه شدم با سر و صدای زیاد به سمت خودرویی دویدند. همان لحظه این فکر به ذهنم خطور کرد که اگر به جای خودروی در حال حرکت که سگ‌ها پشت سر آن می‌دویدند شهروندان آبیکی در آن مسیر بودند چه اتفاقی برای آنان می‌افتاد و چه کسی پاسخگوی حادثه تلخ و ناگوار می‌شد.

روز دیگری هم در مسیری در حال پیاده‌روی بودم که خانمی از دور به من اشاره کرد و پرسید مسیرت همین مسیری است که دارید می‌آیید که پاسخش را دادم و نزدیک شدم و علت را جویا شدم.

این خانم که قصد داشت به کوچه پایینی به منزل پدرش که بیمار بود و برایش غذا درست کرده بود، برود از ترس وجود سگی که در سر کوچه بود نمی‌توانست برود که همراهی‌اش کردم و سر کوچه پدرش رساندم و از من تشکر کرد و رفت.

نمونه‌هایی از این دست در شهر آبیک بسیار است و بارها شهروندان در فضای حقیقی و مجازی خواستار جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب شده‌اند که بهانه‌ای شد تا موضوع را از مسئولان شهرستان آبیک پیگیری کنیم.

جمع آوری سگهای ولگرد نیازمند نظارت قوی بر پیمانکاران است

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه وضعیت جمع آوری و ساماندهی سگهای ولگرد در این شهرستان خیلی مناسب نیست، اظهار می کند: شهرداریها در خصوص جمع آوری سگهای ولگرد تکلیفی دارند و مقرر شده بود شهرداری آبیک بر تعداد پیمانکاران این موضوع بیفزاید.

وی می افزاید: در بحث بودجه،  برای جمع آوری سگهای ولگرد تا آن جا که بتوانیم و قانون دست ما را باز بگذارد به شهرداری آبیک مساعدت می شود.

طبق اذعان فرماندار شهرستان آبیک؛ جمع آوری سگهای بلاصاحب بیشتر نیازمند نظارت قوی مدیریت شهری بر پیمانکارانی است که این کار را بر عهده دارند. بررسی ها نشان می دهد باید نظارت لازم، بهتر و بیشتری باید بر عملیات زنده گیری و جمع آوری سگهای ولگرد صورت گیرد؛ طرحی برای جمع آوری سگهای ولگرد از سوی شهرداری آبیک به کمیته انطباق آورده شده بود که اشکالاتی داشت و مقرر شد دوباره طرح آماده و در کمیته انطباق آورده شود تا مشخص کنیم چه اقدامی می توانیم انجام دهیم.

فتوحی بیان می کند: باید مولفه هایی وجود داشته باشد که بتوان نظارت های دقیق تر و قوی تر بر فرایند زنده گیری و انتقال آنها به کمپ انجام داد و این فرایند را به واقعیت نزدیکتر کرد.تنها راه، زنده گیری سگهای ولگرد است و فرایند دیگری وجود ندارد و باید فرایند نظارت مشخص و معلوم باشد.

به گفته وی، برای بررسی وضعیت سگهای ولگرد و ساماندهی و جمع آوری مطلوبتر آنها در فرمانداری شهرستان آبیک، جلسه برگزار خواهد شد.

فرماندار شهرستان آبیک یادآور می شود؛ از زمان حضور در این شهرستان به شهرداری تاکید شده که روزهای حضور پیمانکار جمع آوری سگهای ولگرد را در هفته افزایش دهد، از طرفی نسبت به افزایش تعداد پیمانکاران این مهم هم اقدام شود.

شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیازمند حمایت مالی است

علی ساریجلو رئیس شورای شهر آبیک با بیان اینکه وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در کشور معضلی شده که فقط مختص آبیک نیست، در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: با توجه به موقعیت جغرافیایی آبیک و وجود روستاهای بسیار در جوار این شهر و نزدیک به بافت شهری، وجود سگ‌های ولگرد در آبیک مستثنا نیست گرچه از نظر تعداد آماری نسبت به شهرهای دیگر استان قزوین شرایط وضعیت بهتری داریم.

وی به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هفته‌ای چهار روز توسط یک پیمانکار اشاره و می‌افزاید: این پیمانکار نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از طریق زنده‌گیری اقدام و به کمپ واقع در کرج منتقل و در آنجا نگهداری می‌شوند.

این عضو شورای شهر آبیک با اشاره به تصویب مصوبه‌ای در پارلمان محلی مبنی بر أخذ پیمانکار دیگری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بیان می‌کند: بودجه پیش‌بینی شده برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پاسخگوی انجام این کار نیست و از توان و ظرفیت شهرداری آبیک خارج است چرا که بار مالی زیادی دارد.

ساریجلو بر این نظر است با توجه به اینکه شهرداری آبیک درآمد پایدار ندارد، اختصاص مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سال 1400، نصف شده و ساخت و ساز هم راکد است و عوارض زیادی عاید شهرداری نمی‌شود؛ از سویی تعداد سگ‌های ولگرد هم افزایش یافته که باید گفت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از توان شهرداری در حال خارج شدن است.

به گفته وی به غیر از بودجه لحاظ شده و خارج از آن، از محل دیگر هم بودجه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تامین و نسبت به اجرای این مهم اقدام می‌شود و اگر کوتاه بیاییم و برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام نکنیم تعدادشان بیش از تعداد موجود خواهد شد.

اینکه شنیده و گفته می‌شود از شهرهای دیگر هم سگ‌های ولگرد در شهر آبیک تخلیه و رها می‌شوند، دور از ذهن و بعید نیست که خود این موضوع یک معضل محسوب می‌شود؛ از سویی غذا دادن شهروندان به این حیوان سبب می‌شود در شهر جا خوش کنند و جمعیت آنها با زاد و ولد بیشتر شود.

رئیس شورای شهر آبیک این مطلب را هم اذعان می‌کند که به محض گزارش یا مشاهده و تماس در خصوص سگ بیمار، خارج از ورود پیمانکار نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌شود.

ساریجلو بر ارائه راهکارهای مناسب از سوی استانداری قزوین برای سامان‌ بخشی به وضعیت سگ‌های ولگرد و جمع‌آوری آنها و حمایت از شهرداری را برای برخورد با این معضل ضروری ذکر و اذعان می‌کند: نیازمند دستورالعمل قوی و به روز در این زمینه هستیم که وجود کمپ بزرگ و تیم‌هایی برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد هم می‌تواند به رفع معضل کمک کند چرا که با انتقال آنها به کمپ در استان البرز، خیلی نظارت بر عقیم‌سازی و نگهداری آنها نداریم و نمی‌دانیم پس از انتقال چه اتفاقی می‌افتد.

سگ برای انسان و حیات وحش آسیب‌زاست

امید رحمانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین  اظهار می‌کند: سگ گونه مهاجم است و با جفت‌گیری با شغال، روباه و گرگ تغییر گونه مهاجم می‌دهد، زمانی که سگ با گرگ جفت‌گیری می‌کند تبدیل به گرگاس می‌شود یعنی خصلت درندگی گرگ را پیدا می‌کند و دیگر از انسان نمی‌ترسد و ممکن است با سگ اشتباه گرفته شود؛ همان طور که می‌دانیم منبع اصلی بیماری هاری، گونه سگ‌سانان است که از روباه، شغال و راسو به سگ و یا بالعکس منتقل می‌شود که اگر به انسان سرایت کند بسیار خطرناک است چرا که احتمال سرایت هاری بسیار بالاست و هیچ درمانی ندارد و برای بزرگسالان و کودکان مرگ‌آفرین است.

وی با اشاره به تاثیر روی گونه‌های حیات وحش معتقد است، زمانی که سگ گرسنه باشد به عنوان گونه مهاجم برای تامین غذا به گونه‌های حیات وحش همچون کل بز کوهی حمله می‌کند و موجب لطمه زدن به محیط زیست و آسیب به حیات وحش می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تا زمانی که مدیریت پسماند در روستاها و شهرها به درستی صورت نگیرد، جایگاه‌های زباله مناسب نباشد و به موقع تخلیه نشوند و شرایط غذایی برای سگ‌های ولگرد و بلاصاحب توسط مردم فراهم باشد که فرهنگ غذا دادن مردم کار درستی هم نیست نزدیک جوامع شهری شده و به راحتی زاد و ولد می‌کنند و بر جمعیت آنها هم افزوده می‌شود و نمی‌شود با آنها برخورد کرد. این حیوان سالانه دو مرتبه زاد و ولد و هر بار 5 تا 6 توله تولید می‌شود و با رشد تصاعدی این حیوان شاهد تعداد بسیاری از این گونه مهاجم هستیم که نیازمند مدیریت صحیح از سوی شهرداران، بخشداران و دهیاران هستیم.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک بهترین راهکار جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد را پلاک‌گذاری و واکسینه کردن آنها ذکر و می‌گوید: سگ‌هایی که سالم و قابل استفاده هستند و می‌شود در محیط رهاسازی کرد نیاز است عقیم‌سازی شوند و به تعداد خاصی رها شوند یعنی پس از عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری به عنوان سگ نگهبان به باغبانان، صاحبان کارخانه‌ها و غیره تحویل داده شوند.

طبق بیان رحمانی؛ سلامت و بهداشت مردم باید در اولویت کاری مدیریت شهری و روستایی قرار گیرد و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هم باید به نحو احسن مدیریت و اجرایی شود تا پیامدهای سوء ناشی از حضور آنان اعم از خطرآفرین بودن برای انسان و انتشار بیماری‌ها دامنگیر مردم نشود.

البته برخی مسئولان این مطلب را هم بیان کردند که احتمال اینکه با ماشین از شهرهای دیگر سگها را در شهر آبیک رهاسازی می کنند وجود دارد و بعید هم نیست که این مهم در جای خود قابل تامل است و پیامدهای خود را به همراه دارد.

انتظار می رود با همفکری و تدبیر مناسب مسئولان شهرستان آبیک و ارائه راهکارهای لازم برای سامان بخشی به وضعیت سگهای ولگرد و جمع آوری آنها اقدامات لازم صورت گیرد تا شاهد وقوع اتفاقات ناگوار  و داستان نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشیم.

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول