اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

قدرتمند شدن ایران، روسیه و چین در کاهش نفوذ آمریکا در منطقه تاثیر داشته است

یک کارشناس امور سیاسی گفت: نفوذ و سیطره آمریکا در منطقه حتی نسبت به ۱۰سال قبل به مراتب کاهش یافته و این روند ادامه دارد و اجتناب ناپذیر است زیرا رقبای آمریکا مانند ایران، روسیه و چین در حال قدرتمند شدن هستند.

قدرتمند شدن ایران، روسیه و چین در کاهش نفوذ آمریکا در منطقه تاثیر داشته است

سید امیر نصری در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین با اشاره به سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان اظهار کرد: در دوره ریاست جمهوری هر یک از رؤسای جمهور آمریکا از جمله بوش و اوباما شاهد بودیم که رئیس جمهور وقت حداقل یک سفر به عربستان داشته است.

وی عنوان کرد: در دوره ریاست جمهوری اوباما که آمریکا در اواسط بحران اقتصادی خود قرار داشت، اوباما با سفر به عربستان یک قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری با عربستان منعقد کرد که ظاهرا برای خرید سلاح بود اما بسیاری از کارشناسان در این زمینه اظهار کردند که در آن برهه زمانی عربستان نیاز به این میزان از سلاح نداشت.

این کارشناس امور سیاسی تصریح کرد: زمان ترامپ هم یک قرارداد سنگین با مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار بین آمریکا و عربستان منعقد شد و الان هم بایدن در آمریکا با یک سری از چالش ها روبرو است که از آن جمله می توان به افزایش تورم اشاره کرد.

نصری با اشاره به دلایل تورم در آمریکا گفت: بحث تزریق بیش از یک تریلیون دلار به بورس آمریکا در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا که در زمان ترامپ صورت گرفت، موجب شد تورم در این کشور افزایش یابد.

وی افزود: جنگ روسیه و اوکراین نیز روی وضعیت اقتصادی آمریکا تأثیر گذاشته و باعث افزایش نارضایتی مردمی از بایدن شده به گونه ای که بر اساس آمارها میزان محبوبیت او در حال حاضر به ۳۰ درصد رسیده است.

این کارشناس امور سیاسی اضافه کرد: شرایط داخلی آمریکا شرایط خوبی نیست بنابراین نیاز به یک سری قراردادهای جدید با عربستان دارند.

نصری ادامه داد: روابط بین بایدن و عربستان به دلیل قتل خاشقچی و اظهار نظرهای بایدن در آن شرایط موجب شد که رابطه خیلی خوبی بین آنها برقرار نباشد و در مراسم استقبال از بایدن این مسئله قابل مشاهده بود و با یک مقایسه جزیی بین مراسم استقبال عربستان از ترامپ و استقبال عربستان از بایدن به خوبی می توان به این موضوع پی برد.

این کارشناس امور سیاسی خاطرنشان کرد: جو بایدن برای یافتن راه‌حل های رفع مهم‌ترین دغدغه‌های سیاسی و نیازهای اقتصادی-امنیتی غرب به غرب آسیا سفر کرد. عواملی چون ناامنی‌های شکل گرفته برای غرب در حوزه انرژی، نگرانی‌ها از بی‌ثباتی‌ها در رژیم صهیونیستی، پرونده ایران و بازدارندگی‌ که واشنگتن موفق به ایجاد آن نشد و حتی ائتلاف از هم گسیخته و ضعیف عربی-آمریکایی مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌هایی بود که رئیس جمهور آمریکا را به منطقه کشاند. 

نصری گفت: با این حال بعد از چهار روز سفر پرهیاهو و برنامه‌های فشرده، حالا نه ناظران تحولات در آمریکا از سفر بایدن راضی هستند و نه متحدان صهیونیست‌ شان نسبت به نتایج این دور منطقه‌ای امیدوارند.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی خروج آمریکا از افغانستان بود که یکی از نشانه های ضعیف شدن این کشور تلقی می شود، بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که خاورمیانه برای دولت بایدن اولویت دوم بوده و این کشور به دلیل ضعف هایی که پیدا کرد نمی توانست همزمان با مقابله با چین، به حفظ افغانستان بپردازد و به این دلیل از این کشور خارج شد. 

این کارشناس امور سیاسی افزود: این موضوع پیامد منفی بزرگی برای آمریکا داشت و آن این بود که متحدین این کشور در منطقه از جمله عربستان و امارات نسبت به خالی شدن پشت خود توسط آمریکا دچار وحشت شدند و بنابراین سعی کردند با چین و روسیه ارتباط بگیرند که موجب حساس شدن آمریکایی ها شد.

نصری اظهار کرد: بایدن با سفر به عربستان به دنبال ترمیم اتحاد زخم خورده بین آمریکا و عربستان بود.

وی با اشاره به وضعیت سیاسی و اقتصادی اسرائیل نیز گفت: وضعیت سیاسی داخلی اسرائیل به دلیل بحث اقتصادی که دارد، به بن بست رسیده و هدف بایدن از سفر به سرزمین های اشغالی این است که ثبات را در منطقه به وجود آورد زیرا تنش های سیاسی بین گروه هایی که در سرزمین های اشغالی هستند، افزایش یافته است.

این کارشناس امور سیاسی بیان کرد: کم قدرت شدن و ضعیف شدن غرب یک شعار نیست بلکه موضوعی است که با بررسی وضعیت دنیای غرب به وضوح می توان به آن دست یافت.

نصری افزود: نفوذ و سیطره آمریکا در منطقه حتی نسبت به ۱۰سال قبل به مراتب کاهش یافته و این روند ادامه دارد و اجتناب ناپذیر است زیرا رقبای آمریکا مانند ایران، روسیه و چین در حال قدرتمند شدن هستند.

وی یادآور شد: متأسفانه رسانه های ما به مباحثی چون بحران های اقتصادی و اجتماعی دنیای غرب کمتر پرداخته اند در حالی که این کشورها با بحران های اقتصادی و اجتماعی بسیار عمیقی روبرو هستند و با سفر بایدن قابل حل نیست بلکه وی فقط قصد دارد به لحاظ روانی وضعیت را بهبود ببخشد و مانور بدهد که ما متحدین خود را فراموش نکردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول