اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

رئیسی: روابط تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد

رئیس‌جمهور در نشست خبری با اردوغان، گفت: روابط تجاری ایران و ترکیه کافی نیست و باید از ظرفیت‌های موجود دو کشور استفاده کرد.

رئیسی: روابط تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز سه شنبه (28تیر) در نشست خبری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اظهار داشت: بدون تردید سفر جناب آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور است.

وی افزود: در مذاکراتی که ما داشتیم اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری و حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی و تجاری کنونی یا توجه به ظرفیت‌های دو کشور حتماً کافی نیست و سطح روابط می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد، گفت: فکر می‌کنم می‌توان ۳۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر افزایش فعلی را در این حوزه هدف گذاری کرد.

رئیسی تصریح کرد: تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک میان دو کشور از تصمیماتی است که در این مذاکرات گرفته شد. همچنین تأسیس پارک‌های علم و فناوری که بتواند با بخش‌های مختلف فعال و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمدید قرارداد انتقال گاز ۲۵ ساله که در گذشته مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفته شد که تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور از نکات مورد تاکید در این نشست است و فعالیت شرکت‌های فعال در ترکیه و ایران می‌تواند به صورت مشترک در هر دو کشور ادامه پیدا کند تا در جهت توسعه سرمایه گذاری و توسعه روابط دو کشور قدم بردارد.

وی تاکید کرد: همکاری دو کشور در مسائل امنیتی بسیار اهمیت دارد و امنیت مرزهای دو کشور بسیار مهم و مورد تاکید است و همکاری دستگاه‌های امنیتی دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در امنیت مرزها داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از مهمترین مسائل مورد گفت‌وگو بود، گفت: تروریسم ممکن است اسامی و انواع مختلفی داشته باشد، اما حالت دوگانه‌ای که امروز غرب مبتلا شده و میان تروریسم تفاوت قائل شده است میان ما رد شد و تاکید کردیم با هر اسمی از تروریسم باید مبارزه شود تا امنیت مرزها حفظ شود.

رئیس‌جمهور گفت: همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تاکید دو کشور قرار گرفت و هر دو کشور تاکید ویژه ای بر امنیت کشور سوریه دارند.

رئیسی تاکید کرد: روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور منجر شود و هر دو کشور می‌توانند در امنیت منطقه و امنیت در سطح بین‌الملل نقش داشته باشند و مذاکرات صورت گرفته می‌تواند در تحقق این امر نقش مؤثری داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم امروز امضای سند راهبردی و تأیید وزرای دو کشور منتهی به روابط گسترده میان دو کشور شود و چشم انداز وسیعی از روابط برای دو کشور به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور در پایان بیان داشت: بار دیگر از رئیس‌جمهور جمهور ترکیه تشکر می‌کنم و امیدوار هستم این سفر با برکت روابط برای ایران و کشور دوست و همراهمان، ترکیه همراه باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول