اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

وزیر فرهنگ: تفاوت در پوشش مردم را به رسمیت می‌شناسیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به اینکه پوشش ایرانیان در طول تاریخ هنرمندانه بوده، گفت: در پی تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم.

وزیر فرهنگ: تفاوت در پوشش مردم را به رسمیت می‌شناسیم

آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بر لزوم محترم شمردن تنوع‌ اجتماعی در حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و در این راستا به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم، به‌دنبال تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش نیستیم و تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

اسماعیلی در ادامه افزود: عرصه مد و لباس، یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ‌عمومی‌ بوده آن هم در حالی که  تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار تابناک است و ویژگی‌های تمدنی ایران حکایت از تنوع در پوشش مردمان این سرزمین دارد که اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قامت تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.

او با تأکید بر اینکه  پوشش همواره جزء هویت تاریخی مردم سرزمین ما است، اذعان داشت: در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز، گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد و در این بین پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست که همواره به آن افتخار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به جریان هجمه فرهنگی به جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین سرفصل‌ها، تلاش برای هویت‌زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آنها به دنبال هویت زدایی هستند که این هویت‌زدایی با مقاومت فرهنگی در این منطقه و کشورمان روبه‌رو می‌شود.

او بیان کرد: برخی در تلاش‌اند تا نشان دهند تقابلی میان عفاف، پوشش، موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان دهند که اگر پوشش دارند، به‌معنی حضور نداشتن آن‌ها در مناسبات اجتماعی و دینی است حال آنکه زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی به تلاش‌های به انجام رسیده در سایر ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: در این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت چهاردرصدی، ایده‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

او با تأکید بر اینکه ایده‌ها و کارهای خلاقانه نباید در حد جشنواره باقی بماند، اظهار داشت: اینها باید به زندگی اجتماعی سوق پیدا کند، به تولیدات انبوه تبدیل شده و به مغازه‌ها و بازارها راه یابند که در این بین این مسئله اثبات شده که هرگاه حاکمیت در امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته عمل کرده، مردم استقبال کرده‌اند.

اسماعیلی افزود: از این پس قصد داریم در کارگروه ساماندهی مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها، با دقت به دنبال نمونه سازی آثار برتر حوزه فاخر مد و لباس باشیم که البته نباید در این جریان با تمرکز بر تهران حرکت کنیم زیرا ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده‌اند و مأموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول