اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| کاشت کهور زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: کاشت کهور را موسسه تحقیقات جنگل‌ها، بیابان‌ها و مراتع کشور تایید کرده است و از آنجایی که در بیابان کاشته می‌شود چه تفاوتی برای ما دارد که تاثیراتی دارد مگر در فضای سبز شهری از آن استفاده کردیم که نگران تخریب آسفالت و... باشیم.

فارس من| کاشت کهور زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من» هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد

«مطالبه ریشه‌کن کردن درختان کهور آمریکایی در خوزستان » یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

با ثبت این کمپین مخاطبان گفته‌اند: تا سال ۹۶ بالغ بر ۳۷۰ هزار اصله کهور برای بیابان زدایی در خوزستان کاشته‌اند، ریشه‌های درخت کهور آمریکایی تا ۸۰ متر عمودی و ۳۰ متر افقی رشد می‌کند و این رشد عجیب، باعث می‌شود که هر نوع گیاه دیگری در رقابت برای رسیدن به آب‌های زیر‌سطحی ناکام مانده و خشک شود علاوه بر این کهور برای انسان حساسیت‌زاست و برای دام سمی است.

اما فرزاد امین رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان با رد این اظهارات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: مخاطبان باید مستندات مطالبی که مدعی شده‌اند را ارائه دهند چرا که بحث بیابان زدایی و تثبیت شنزارها یکی از بحث‌های مهم ما در استان است.

وی با تاکید بر اینکه موسسه‌ای تحقیقات جنگل‌ها، بیابان‌ها و مراتع کشور بر فعالیت‌های ما نظارت دارد و فعالیت‌های مختلفی که در بحث بیابان زدایی انجام می‌شود باید به تایید این موسسه انجام شود، افزود: بحث کهور جدید نیست و سالهاست در جنوب کشور از سیستان و بلوچستان تا خوزستان این گیاه وجود داشته و از حدود هفتاد تا هشتاد سال است که وارد کشور شد و به دلیل قدمتی که دارد آن را به عنوان گیاه بومی می‌شناسیم.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: از سال ۴۷ به بعد تثبیت شنزارها به وسیله گیاهان مختلفی صورت گرفته که کاشت درخت کهور یکی از آن‌ها بود، البته این به معنی آن نیست که گیاه دیگری برای تثبیت بیابان‌ها نداریم.

امین با اشاره به آغاز طرح تثبیت بیابان‌ها در کانونهای گردو غبار در سال ۹۵ در خوزستان، بیان کرد: این طرح در بیابان‌های سنگی، تخریب شده و شور اجرا شد و برای تثبیت بیابان‌ها از گونه‌های مختلف استفاده شد.

وی با بیان اینکه تثبیت بیابان‌ها در خوزستان عمدتاً از تجربه آن در شنزارها انجام ‌شد و از سال ۹۵ خواسته یا ناخواسته این کار به عهده گیاه کهور گذاشته شده است، عنوان کرد: کاشت کهور در خاک‌هایی که خاصیت خود را از دست داده و خشک و قلیایی شده بودند صورت گرفت.

امین افزود: تنها گیاهی که شاهد ۹۵ درصد ماندگاری آن در این خاک بودیم گیاه کهور است در حالی گیاهان دیگری نیز کاشته شد اما در برابر شوری خاک، خشکی، بادهای گرم، کمبود آب و... مقاومت نداشتند و این همان چالشی است که در بیابان‌های ما وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه طبق تجربه کمتر گیاهی که در برابر این شرایط بیابانی ما دوام آورده است، عنوان کرد: در خوزستان از سال ۴۷ تا کنون حدود ۱۵۰ هزار جنگل‌ در دست کاشت داریم که چند گونه گیاه در آن کاشته شده که گیاه کهور یکی از آن‌ها است.

امین بیان کرد: شنزارهای خوزستان در هفت کانون گردوغبار استان( به ویژه جنوب و جنوب شرق اهواز) به دلیل مقاومتی که گیاه کهور دارد با این گیاه تثبیت شد.

وی در پاسخ به اظهارات مخاطبان در کمپین مبنی بر اینکه درخت کهور باعث می‌شود که هر نوع گیاه دیگری در رقابت برای رسیدن به آب‌های زیر‌سطحی ناکام مانده و خشک شود، گفت: در بیابان‌ها گیاه دیگری وجود ندارد که بخواهد رشد کند، یکی از اهداف مهم ما استقرار یک گیاه در منطقه بیابانی است اگر گیاهی از قبل در بیابان وجود دارد ما برای کاشت گیاهان جدید که ورود نمی‌کردیم.

امین با بیان اینکه در بیابان گیاهان به دلیل دخالت انسان در طبیعت یا سدسازی‌های که صورت گرفت از بین رفته‌اند، افزود: زمانی این مناطق هور و یا مرتع حیوانات بودند که در دهه‌های اخیر به ویژه از دهه ۸۰ به بعد خشک شدند.

وی با تاکید بر اینکه کاشت کهور را موسسه تحقیقات جنگل‌ها، بیابان‌ها و مراتع کشور تایید کرده است، بیان کرد: اینکه درخت کهور دو متر در زیر زمین برود و یا ریشه بدواند در محلی مثل بیابان چه تفاوتی برای ما دارد. در فضای سبز شهری از گیاه کهور استفاده نکردیم که نگران تخریب آسفالت و... باشیم.

امین افزود: هدف تثبت خاک است، در ضمن در مناطق بیابانی مرتب آبیاری نمی‌کنیم و آبیاری ما هر سه سال چهارسال صورت می‌گیرد و این گیاه از آب شور زیر زمینی استفاده می‌کند و به رشد خود ادامه می‌‌دهد.

وی در رابطه با سمی بودن گیاه کهور برای انسان و دام، گفت: کهور علوفه و منبع تغذیه دام در جنگل‌های دست کاشت بوده و از شاخه‌های این گیاه شترهای منطقه نیز تغذیه می‌کنند.

امین عنوان کرد: با توجه به اینکه گیاه کهور از خانواده باقلا و لوبیا است بذری که در داخل آن وجود دارد منبع پروتئین است و از لحاظ تغذیه بهتر از گیاه جو برای دام است، جو ۱۱ درصد پروتئین دارد در حالی که کهور ۲۲ تا ۲۳ درصد پروتئین دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول