به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین امروز در حاشیه نشست هماندیشی برگزیدگان روز صنعت در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز با سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: طبق نشستی که امروز با سازمان ملی استاندارد برگزار شد موضوع گواهی COP برای خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت که این گواهی تاثیری در رفع ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای تیبا و سمند ندارد.
وی با اشاره به این موضوع که قبلا اعلام شده بود خودروی تیبا، سمند و ۴۰۵ باید کاهش تولید و توقف تولید داشته باشند، گفت: این خودروها دارای پلتفرم قدیمی هستند که خیلی قابلیت ارتقا ندارند و نمیتوان کیفیت را در این محصولات را ارتقا داد بنابراین باید به سمت توقف تولید این محصولات حرکت کرد و براساس توافقی که با سازمان استاندارد انجام شده مقرر شد، خودروهایی که از قبل سفارشگذاری آنها انجام شده و تعداد آنها نیز مشخص است، تعهداتشان توسط خودروسازان انجام شود و سپس توقف تولید داشته باشیم.
فاطمی امین بیان داشت: بر اساس تعهدات انجام شده مقرر شد، سقفی برای این خودروها که قرار است دیگر تولید نشود، اعلام شود تا بر اساس آن خودروسازها تعهدات قبلی خود را انجام دهند و تعهدات جدیدی را قبول نکنند، البته رقم دقیقی در این خصوص ندارم، ولی به نظر میرسد، برای تیبا سقف تولید ۳ هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بر اساس توافق انجام شده در آینده نزدیک خودروهای تیبا، سمند و ساینا دیگر تولید نمیشود و ثبتنام نخواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقشه راه صنعت خودرو در سه مرحله است، گفت: اولویتهای این نقشه راه ثبات تولید و کاهش خودروهای کف است، امروز حدود 22 هزار خودرو در کف کارخانجات وجود دارد در حالی که سال گذشته 170 هزار خودرو در کف پارکینگها داشتیم که این نشان میدهد روند تولید بسیار بهبود یافته و به عبارتی دو اتفاق افتاده است که هم خودروهای کف قبلی جمع شدهاند و هم دیگر خودروی ناقص تولید نمیشود بهطوری که از اول خرداد در ایران خودرو هر تولیدی که وارد خط میشود بصورت کامل خارج میشود و هیچ خودروی ناقصی تولید نمیشود البته در مورد سایپا نیز همین طور است.
فاطمی امین بیان داشت: این موضوع یکی از مولفههای کیفیت است زیرا یکی از دلایلی که موجب میشود کیفیت خودرو پایین بیاید تولید خودرو ناقص است.
وی افزود: سقف میزان تولید خودروهای قدیمی امروز با سازمان ملی استاندارد بسته شد.
وزیر صمت اظهار داشت: همین امسال اگر دو شیفت خودروسازان کار کنند 3 میلیون و 200 هزار دستگاه ظرفیت مونتاژ دارند اما سال گذشته 900 هزار دستگاه تولید شد، یکی از دلایل که از این ظرفیت استفاده نمیشود این است که محصول نداریم یعنی محصول خودرویی که متناسب با تقاضای جامعه باشد نداریم. البته ایران خودرو از اواخر سال گذشته یک محصولی را برای عرضه به بازار آماده کرده است و در واردات هم یک خط ویژه برای واردات خودروهای اقتصادی پیشبینی شده است.
وی افزود: از خودروسازان خواستهایم که برنامههای خود را به سمت تولید خودروهای اقتصادی که بتواند جایگزین تیبا شود پیش ببرند.
فاطمی امین بیان داشت: آئیننامه واردات خودرو فعلا در دست دولت است.
انتهای پیام/