اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ولایت امیرالمؤمنین را با این کتاب‌ها بهتر بشناسید

غدیر، پایه اعتقادات شیعه است به شکلی که تمام عقاید دینی ما ذیل باور داشتن به مسأله جانشینی امیرالمؤمنین تعریف می‌شوند. با مطالعه آثار مهمی که در این باره تألیف شده است می‌توانیم معرفت و شناخت خود را نسبت به این موضوع بالا ببریم.

ولایت امیرالمؤمنین را با این کتاب‌ها بهتر بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، مطالعه و تحقیق در مورد واقعه غدیر و ولایت امیرالمؤمنین، باید یکی از مهم‌ترین مسائلی باشد که یک شیعه به آن اهتمام می‌ورزد. در ادامه با چند کتابی آشنا خواهید شد که شما را در شناخت این اعتقاد دینی یاری می‌رساند.

الغدیر

«اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب»، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی. شاید مهم‌ترین اثر و معروف‌ترین کتاب در مورد شناخت ولایت اهل‌بیت و واقعه غدیر، همین کتاب الغدیر است.

کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. امینی حدیث غدیر را یقین‌آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) می‌داند. وی بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایت‌کننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌گانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... می‌پردازد.


کتاب الغدیر، نوشته علامه امینی

امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از ۱۰۰هزار کتاب را دیده و بیش از ۱۰هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرح‌شده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است. 

برای سهولت خواندن این اثر تحقیقی و مفاد آن، محمدحسن شفیعی شاهرودی طی یک اقدام شایسته گزیده‌ای جامع و ترجمه‌ای روان از آن به دست داده تا علاقه‌مندان با راحتی بیشتری از مطالب کتاب بهره‌مند شوند. 


گزیده جامع الغدیر

المراجعات

کتاب المُراجعات کتابی دیگر است درباره اثبات حقانیت شیعه و امامت بلافصل امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) است. این کتاب مجموعه نامه‌های مبادله شده میان سید «عبدالحسین شرف‌الدین» از عالمان شیعه در لبنان و شیخ «سلیم البِشری» از عالمان اهل‌سنت در مصر است. در این کتاب، دلایل متعدد امامت علی(ع) از قرآن و روایاتی که در منابع اهل سنت بوده و مورد قبول آنهاست، بیان شده و ابهاماتی که برای اهل سنت در این زمینه وجود دارد، به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. که در آخر امر رئیس دانشگاه علوم دینی «الازهر» مصر، شیخ سلیم بشری به حقانیت ولایت اهل‌بیت و امام علی اذعان می‌کند. 


ترجمه کتاب المراجعات

نام دیگر این کتاب «المناظرات‌الازهریة و المباحثات‌المصریة» است. مکتوب بودن مباحث رد بدل شده اتقان علمی آن را بالا می‌برد و به هریک از طرفین این فرصت را می‌دهد تا با فرصت کافی محکم‌ترین پاسخها را به طرف مقابل بدهند. این کتاب بدون کوچکترین توهین و با انصافی متقابل تالیف گشته است. این کتاب یکی از کتب مهم عقاید استدلالی شیعه است که دارای منابع قوی و مستدل با لحنی روان است.

مناظرات شیخ مفید

کتاب «مناظرات شیخ مفید با علمای اهل تسنن»؛ مجموعه‌ای است شامل ۱۲۰ مناظره با علمای اهل‌تسنن که در آن درباب اعقاد به امامت و ولایت امیرالمؤمنین و سایر عقاید شیعی بحث می‌شود. این اثر را شاگرد شیخ مفید، «سید مرتضی علم‌الهدی» گردآوری کرده است. او خود از بزرگ‌ترین علمای شیعی در بحث عقاید و برادر بزرگ‌تر «سید رضی» گردآورنده کتاب شریف نهج‌البلاغه است. کتاب مناظرات شیخ مفید توسط، جمال محقق خوانساری ترجمه شده و با همت انتشارات استوار به چاپ رسیده است.


کتاب «مناظرات شیخ مفید با علمای اهل‌تسنن»

کتاب ولایت علی (ع) در قرآن کریم و سنت پیامبر (ص)

اثر بعدی، کتاب «ولایت علی (ع) در قرآن کریم و سنت پیامبر (ص)» تالیف علامه سیدمرتضی عسکری است. محتوای اصلی کتاب  در رابطه با پاسخ علامه عسکری به شبهاتی است که از طرف فردی به نام «شیخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ» در کتاب «چرا ولایت علی در قرآن نیست» وارد شده است. شبهه این است که با توجه به اینکه شیعیان، ولایت و امامت علی (ع) را از اصول مهم اعتقادی خود می دانند، چرا با اینکه در قرآن از مستحبات و فروعات سخن به میان آمده است، از مسئله امامت و ولایت علی (ع) سخن گفته نشده است؟ هم چنین چرا نام حضرت علی (ع) در قرآن نیست؟ علامه عسکری ضمن پاسخ به شبهه وجود ولایت در قرآن، در این کتاب به بررسی مسأله روایت ۱۲ وصی پیامبر و موضوع مهدویت و امامت ائمه اطهار (ع) پرداخته است.   


کتاب ولایت علی در قرآن و سنت

علامه عسکری از شخصیت هایی است که در طول عمر با برکت خود آثار متعددی را در دفاع از عقاید شیعی نگاشته است که از مهم ترین آنان می‌توان به؛ « عبدالله بن سبا و دیگر افسانه‌های تاریخی»، «یکصدوپنجاه صحابی ساختگی»، «معالم‌المدرستین»، «نقش ائمه در احیاء دین»، و.... نام برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول