اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی توسط سگ‌هاست/ پایان واکسیناسیون هاری سگ‌های خانگی در خاش و تفتان

کارشناس مسؤول بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان گفت: ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها و ۱۵ درصد نیز توسط گربه‌ها انجام می‌شود.

۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی توسط سگ‌هاست/ پایان واکسیناسیون هاری سگ‌های خانگی در خاش و تفتان

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش، الله بخش کرد در حاشیه  عملیات واکسیناسیون خانه به خانه سگ های خانگی و قلاده دار در مناطق شهری و روستایی خاش و تفتان گفت: این اقدام با همکاری اداره دامپزشکی همزمان با تمامی مجموعه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز و طی مدت ۱۰ روز با پیشرفت قابل قبول به پایان رسید.

کارشناس مسئول بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان با بیان اینکه یکی از موارد بسیار حائز اهمیت و کاربردی در کنترل بیماری هاری، واکسیناسیون جمعیت سگ های قلاده دار است گفت، بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به دنبال گزش حیوانات مبتلا به بیماری هاری اتفاق می افتد و اهمیت این بیماری در میزان کشندگی صد در صد آن پس از ظهور علایم بیماری است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی توسط  سگ ها و حدود ۱۵ درصد نیز توسط  گربه ها انجام می‌شود  لذا باید مراقب گزش این حیوانات  باشید و از نزدیک شدن به حیوانات بخصوص سگ های ولگرد خودداری کنید.

به گفته کرد در اجرای این طرح پس از شناسایی سگ های صاحب دار و خانگی، آموزش و اطلاع رسانی بیماری هاری، نحوه انتقال، علائم و راههای پیشگیری نسبت به واکسیناسیون سگ های خانگی اقدام شد.

کارشناس مسئول بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان گفت: خوشبختانه با وجود احتمال بالای مرگ در بیماری هاری، به دلیل اقدامات به موقع کادر بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان و آموزش تأثیرگذار بهورزان و مراقبین سلامت موردی از مرگ و میر انسانی این بیماری نداشته ایم.

وی افزود: حوزه سلامت علاوه بر آموزش، مراقبت های بهداشتی در رده های مختلف سنی در تقویت نظام مراقبت بیماری ها نیز اهتمام داشته و از بیماریهای بومی منطقه مثل مالاریا، تب مالت، هاری، تالاسمی و... غافل نیست و کارشناسان حوزه مداخلات لازم در این خصوص را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

انتهای پیام/3139/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول