این ویرایش از کتاب شامل 9 فصل می باشد که به ترتیب در فصل 1 مقدمه ای بر اصل ماشین آلات ,فصل 2 ترانسفورماتور , فصل 3 اصول ماشین آلات AC , فصل 4 ژنراتورهای سنکرون, فصل 5 موتورهای سنکرون, فصل 6 موتورهای القایی, فصل 7 مبانی ماشین آلات DC, فصل 8 موتورهای DC و ژنراتورها , فصل 9 موتورهای تک فاز و خاص پرداخته شده است .همچنین در 4 بخش به مدارهای سه فاز , گام پیچک و سیم پیچ های توزیع شده, نظریه قطب برجسته ماشین های سنکرون و جداول ثابت ها و ضرایب تبدیل پرداخته شده است.
اصول ماشین های الکتریکی
ویرایش جدید
تایپ شده و رنگی با کیفیت بالا
ترجمه اختصاصی
کامل ترین ترجمه کتاب به زبان فارسی
فرمت :PDF
در مورد کتاب :
در سالهای پس از انتشار اولین نسخه اصول ماشینهای الکتریکی، پیشرفت سریعی در توسعه بستههای محرک موتور حالت جامد بزرگتر و پیچیدهتر صورت گرفته است. چاپ اول این کتاب بیان کرد که موتورهای dc روش انتخابی برای برنامههای کاربردی با سرعت متغیر هستند. آن جمله امروز دیگر درست نیست. در حال حاضر، سیستم انتخابی برای کاربردهای کنترل سرعت اغلب یک موتور القایی متناوب با درایو موتور حالت جامد است. موتورهای DC تا حد زیادی به کاربردهای ویژه ای که منبع تغذیه dc به راحتی در دسترس است، و مانند سیستمهای الکتریکی خودرو، تنزل یافتهاند.
ویرایش سوم کتاب به طور گستردهای دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن ترجمه فارسی شد تا این تغییرات را منعکس کند. مواد موجود در موتورهای ac و ژنراتورها اکنون در فصلهای 3 تا 6 قبل از مطالب مربوط به ماشینهای dc پوشش داده شده است. علاوه بر این، پوشش ماشین آلات dc در مقایسه با نسخههای قبلی کاهش یافت. این نسخه با همان ساختار اولیه ادامه مییابد.
علاوه بر این، فصل 3 قبلی در مورد الکترونیک حالت جامد از ویرایش پنجم حذف شده است. بازخورد کاربران نشان میدهد که آن مطالب برای یک مرور کلی بسیار دقیق بود و برای یک دوره الکترونیک حالت جامد به اندازه کافی دقیق نبود. از آنجایی که تعداد کمی از مربیان از این مطالب استفاده میکردند، از این نسخه حذف شده و به عنوان مکمل در وب سایت کتاب اضافه شده است. هر مربی یا دانش آموزی که مایل به ادامه استفاده از مطالب در این فصل است میتواند آن را رایگان دانلود کند.
برای افزایش یادگیری دانش آموزان، اهداف آموزشی به ابتدای هر فصل اضافه شده است.
دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن فارسی
فصل 1 مقدمهای بر مفاهیم اولیه ماشین آلات ارائه میدهد و با اعمال این مفاهیم در ماشین dc خطی، که سادهترین مثال ممکن از یک ماشین است، به پایان میرسد. فصل 2 ترانسفورماتورها را پوشش میدهد که ماشینهای گردان نیستند، اما بسیاری از تکنیکهای آنالیز مشابه دارند.
بعد از فصل 2، یک مربی ممکن است ابتدا ماشین آلات dc یا ac را آموزش دهد. فصلهای 3 تا 6 ماشینهای AC را پوشش میدهند و فصلهای 7 و 8 ماشینهای dc را پوشش میدهند. این دنبالههای فصل کاملاً مستقل از یکدیگر ساخته شدهاند، به طوری که یک مربی میتواند مطالب را به ترتیبی که به بهترین وجه با نیازهای او مطابقت دارد پوشش دهد. به عنوان مثال، یک دوره یک ترم با تمرکز اولیه در ماشینهای AC ممکن است شامل بخشهایی از فصلهای 1، 2، 3، 4، 5، و 6 باشد که هر زمان باقی مانده به ماشینهای dc اختصاص داده شود. یک دوره دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن ترم با تمرکز اولیه در ماشین آلات dc ممکن است شامل بخشهایی از فصلهای 1، 2، 7، و 8 باشد که هر زمان باقی مانده به ماشینهای ac اختصاص داده شود. فصل 9 به موتورهای تک فاز و خاص اختصاص دارد، مانند موتورهای یونیورسال، موتورهای پلهای، موتورهای dc بدون جاروبک و موتورهای قطب چاکدار.
مسائل تکالیف و انتهای فصلها اصلاح و تصحیح شده است و بیش از 70 درصد مسائل از آخرین ویرایش یا جدید یا اصلاح شده است.
نمونه کیفیت متن:
در سالهای اخیر، تغییرات عمدهای در روشهای مورد استفاده برای آموزش ماشینآلات به دانشجویان مهندسی برق و فناوری الکتریکی رخ داده است. ابزارهای تحلیلی عالی مانند MATLAB® به طور گسترده در برنامههای درسی مهندسی دانشگاه در دسترس قرار گرفتهاند. این ابزارها محاسبات بسیار پیچیده را برای انجام ساده میسازند و به دانشجویان اجازه میدهند تا رفتار مسائل را به صورت تعاملی بررسی کنند. این نسخه از اصول ماشینهای الکتریی از MATLAB برای ارتقای تجربه یادگیری دانشجو در صورت لزوم استفاده میکند. به عنوان مثال، دانشجویان از MATLAB در فصل 6 برای محاسبه ویژگیهای گشتاور-سرعت موتورهای القایی و کشف خواص موتورهای القایی دو قفسه استفاده میکنند.
دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن
این متن MATLAB را آموزش نمیدهد. فرض بر این است که دانشجو از طریق کارهای قبلی با آن آشنا شده است. همچنین، کتاب به داشتن متلب وابسته به دانشجو ندارد. MATLAB در صورت در دسترس بودن، تجربه یادگیری را بهبود میبخشد، اما اگر اینطور نباشد، میتوان از مثالهای مربوط به MATLAB صرف نظر کرد و باقی متن هنوز منطقی است.
این کتاب بدون کمک دهها نفر در طول 25 سال گذشته هرگز امکانپذیر نبود. برای من خوشحال کننده است که میبینم کتاب پس از این همه مدت همچنان محبوب است و بیشتر آن به دلیل بازخورد عالی ارائه شده توسط داوران است. برای این نسخه، من میخواهم به ویژه تشکر کنم
اهداف
یادگیری اصول مکانیک دورانی : سرعت زاویهای، شتاب زاویهای، گشتاور، و قانون نیوتون برای چرخش
یادگیری نحوه ایجاد یک میدان مغناطیسی
درک مدارات مغناطیسی
درک رفتار مواد فرومغناطیسی
درک هیسترزیس (پسماند) در مواد فرومغناطیسی
درک قانون فارادی
درک نحوه تولید نیروی القایی روی سیم
درک نحوه تولید یک ولتاژ القایی در میان یک سیم
درک عملیات یک ماشین خطی ساده
توانایی کار با توانهای واقعی، واکنشی و ظاهری
تقریباً تمام ماشینهای الکتریکی حول محوری به نام شفت ماشین میچرخند. به دلیل ماهیت چرخشی ماشینها، داشتن درک اولیه از حرکت چرخشی مهم است. این بخش شامل بررسی مختصری از مفاهیم فاصله، سرعت، شتاب، قانون نیوتن و توان است که در ماشینهای دوار کاربرد دارند. برای بحث دقیقتر در مورد مفاهیم دینامیک دورانی، به منابع 2، 4 و 5 مراجعه کنید.
به طور کلی، برای توصیف کامل چرخش یک جسم در فضا، یک بردار سه بعدی لازم است. با این حال، ماشینها معمولاً روی یک شفت ثابت دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن میشوند، بنابراین چرخش آنها به یک بعد زاویهای محدود میشود. نسبت به انتهای دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن ویرایش پنجم معینی از شفت ماشین، جهت چرخش را میتوان در جهت عقربههای ساعت (CW) یا خلاف جهت عقربههای ساعت (CCW) توصیف کرد. برای این حجم، یک زاویه چرخش در خلاف جهت مثبت عقربههای ساعت و یک زاویه چرخش در جهت منفی عقربههای ساعت فرض میشود. برای چرخش حول محور ثابت، تمام مفاهیم این بخش به اسکالر کاهش مییابد.
هر مفهوم اصلی از حرکت چرخشی در زیر تعریف شده است و به ایده مربوطه از حرکت خطی مربوط میشود.
دانلود رایگان کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن
موقعیت زاویه ای θ
موقعیت زاویهای θ ی یک جسم، زاویهای است که در آن شیء جهت گیری میشود، که از یک نقطه مرجع دلخواه اندازه گیری میشود. موقعیت زاویهای معمولاً با رادیان یا درجه اندازهگیری میشود. با مفهوم خطی فاصله در طول یک خط مطابقت دارد.
سرعت زاویهای ω
سرعت زاویهای (یا سرعت) نرخ تغییر موقعیت زاویهای نسبت به زمان است. اگر چرخش در خلاف جهت عقربههای ساعت باشد، مثبت فرض میشود. سرعت زاویهای آنالوگ دورانی مفهوم سرعت در یک خط است. سرعت خطی یک بعدی در امتداد یک خط به عنوان نرخ تغییر جابهجایی در امتداد خط (r) نسبت به زمان تعریف میشود.
کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن pdf
اولین سیستم توزیع برق در ایالات متحده یک سیستم dcی 120 ولت بود که توسط توماس ای. ادیسون برای تامین برق لامپهای رشتهای اختراع شد. اولین نیروگاه مرکزی ادیسون در سپتامبر 1882 در شهر نیویورک به بهره برداری رسید. متأسفانه، دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن قدرت او با ولتاژهای پایینی برق تولید و منتقل میکرد که جریانهای بسیار زیادی برای تامین مقادیر قابل توجهی نیرو ضروری بود. این جریانهای بالا باعث افت شدید ولتاژ و تلفات برق در خطوط انتقال شده و منطقه خدمات یک ایستگاه تولید را به شدت محدود میکند. در دهه 1880، برای غلبه بر این مشکل، نیروگاه های مرکزی در هر چند بلوک شهر قرار گرفتند. این واقعیت که توان با سیستمهای برق dc با ولتاژ پایین قابل انتقال نیست به این معنی است که ایستگاههای تولید باید کوچک و محلی باشند و بنابراین نسبتاً ناکارآمد هستند
اختراع ترانسفورماتور و توسعه همزمان منابع برق ac این محدودیتها را در محدوده و سطح توان سیستمهای قدرت برای همیشه حذف کرد. یک ترانسفورماتور به طور ایده آل یک سطح ولتاژ ac را به سطح ولتاژ دیگری تغییر میدهد بدون اینکه بر توان واقعی عرضه شده تأثیر بگذارد. اگر ترانسفورماتور، سطح ولتاژ یک مدار را افزایش دهد، باید جریان را کاهش دهد تا برق دستگاه برابر با برق خروجی از آن باقی بماند. بنابراین، برق ac را میتوان در یک مکان مرکزی تولید کرد، ولتاژ آن برای انتقال در فواصل طولانی با تلفات بسیار کم افزایش داد، و ولتاژ آن را دوباره برای استفاده نهایی دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن داد. از آنجایی که تلفات انتقال در خطوط یک سیستم قدرت متناسب با مجذور جریان در خطوط است، افزایش ولتاژ انتقال و کاهش ضریب 10 جریان انتقال حاصل با ترانسفورماتورها، تلفات انتقال نیرو را به میزان 100 کاهش میدهد. بدون ترانسفورماتور، استفاده از نیروی الکتریکی در بسیاری از روشهایی که امروزه استفاده میشود، امکان پذیر نخواهد بود.
دانلود رایگان کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن ترجمه فارسی
در یک سیستم قدرت مدرن، برق در ولتاژهای 12 تا 25 کیلو ولت تولید میشود. ترانسفورماتورها برای انتقال در فواصل طولانی با تلفات بسیار کم، ولتاژ را بین 110 و تقریبا 1000 افزایش میدهند. سپس ترانسفورماتورها ولتاژ را به محدوده ۱۲ تا ۳۴.۵ کیلو ولت برای توزیع محلی کاهش میدهند و در نهایت اجازه میدهند که برق در خانهها، ادارات و کارخانهها با ولتاژ کمتر از ۱۲۰ ولت به طور ایمن استفاده شود.
2.2 انواع و ساخت ترانسفورماتورها
هدف اصلی ترانسفورماتور تبدیل برق متناوب در یک سطح ولتاژ به توان متناوب با همان فرکانس در سطح ولتاژ دیگر است. ترانسفورماتورها برای اهداف مختلف دیگری نیز استفاده میشوند (به عنوان مثال، نمونهبرداری ولتاژ، نمونهگیری جریان، و تبدیل امپدانس)، دانلود کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن این فصل در درجه اول به ترانسفورماتور قدرت اختصاص دارد.
ترانسفورماتورهای قدرت بر روی یکی از دو نوع هسته ساخته میشوند. یک نوع ساختار شامل یک قطعه فولادی چند لایه مستطیلی ساده است که سیم پیچهای ترانسفورماتور در دو طرف مستطیل پیچیده شده است. این نوع ساخت به شکل هستهای شناخته میشود و در شکل 2-2 نشان داده شده است. نوع دیگر شامل یک هسته چند لایه سه پایه است که سیم پیچها به دور پایه مرکزی پیچیده شده است. این نوع ساختار به شکل پوسته معروف است و در شکل 2-3 نشان داده شده است. در هر صورت، هسته از لایه های نازکی ساخته شده است که به صورت الکتریکی از یکدیگر جدا شدهاند تا جریانهای گردابی را به حداقل برسانند.