اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

هشدار به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای دخالت در عزل و نصب‌های مدیران استانی و کار چاق کنی‌ها به سیاست کلی انتخابات که توسط رهبری نوشته و ابلاغ شده است بپردازند

هشدار به دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۹ سالگرد تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، به چهار ماموریت اصلی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: حفظ اصلیت نظام، حفظ جمهوریت نظام، تفسیر قانون اساسی و اعتبار بخشی قانونی به مجلس شورای اسلامی از وظایف شورای نگهبان محسوب می‌شود.

البته شورای نگهبان قانون اساسی یکی از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی در ایران است که از زمان تصویب متمم قانون اساسی در سال ۱۲۸۶ ه.ش در قانون اساسی ایران وجود داشته است و تغییر حکومت نیز در اصل این نهاد تغییر چندانی ایجاد نکرد.

قبل از انقلاب اسلامی و طبق اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، شورای نگهبان برای جلوگیری از تصویب قانون‌های مغایر با شرع در مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، هرچند طی سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۵۷، مدت بسیار کمی این اصل به اجرا درآمد. پس از انقلاب نیز این نهاد، همین کارویژه اصلی را دنبال می‌کرد اما علاوه بر نظارت بر قوانین مجلس، وظایف دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را بر عهده داشت.

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه در جمهوریت نظام، نظارت بر انتخابات‌ بر عهده شورای نگهبان است، افزود: ماموریت مستمر ما در انتخابات آتی رصد فعالیت کنشگران سیاسی، نمایندگان فعلی مجلس، نامزدهایی که در انتخابات گذشته شرکت کردند تایید صلاحیت نشدند و یا رای نیاوردند است.

*غنی‌سازی پرونده انتخابات ۱۴۰۲

این مسؤول با اشاره به اینکه فضای انتخابات شورای شهر و روستا پله نخست برای شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: در حال غنی‌سازی پرونده انتخابات سال ۱۴۰۲ هستیم.

زکوی به آسیب‌های انتخاباتی در شورای شهر و روستا اشاره کرد و یادآور شد: طبق اصل ۱۰۰ قانون اساسی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا تفکیک شده است نظارت بر این بخش در حیطه شورای نگهبان نیست.

او با تاکید براینکه رهبری در سال ۱۳۹۶ سیاست‌های کلی انتخابات را نوشتند و ابلاغ کردند لازم است این مهم در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرا شود، تصریح کرد: برای نظارت دقیق لازم است طبق سیاست‌های کلی انتخابات که رهبری متذکر شدند اعمال شود. اما مشکل اساسی نداشتن نهاد ناظر مستقل بر کل انتخابات است.

زکوی خواستار شد؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای دخالت در عزل و نصب‌های مدیران استانی و کار چاق کنی‌ها به سیاست کلی انتخابات که توسط رهبری نوشته و ابلاغ شده است بپردازند، برای این اقدام لازم است ۱۲ نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی پیشگام شوند. 

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با بیان اینکه انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری باید سلامت خود را به دست آورد تا اعتماد مردم به دولت برگردد، اظهار کرد: اگر دولت و مجلس امیدآفرینی نداشته باشند شرکت مردم در انتخابات آتی کم‌رنگ خواهد بود.

این مسؤول با تاکید براینکه فضای انتخاباتی باید در چارچوب اخلاق و به دور ازپیوستن به کانون‌های ثروت و قدرت باشد، گفت: اگر همان قانون کلی انتخابات سال ۱۳۹۶ که در حال خاک خوردن است به درستی اجرا شود جلوی پول‌های کثیف گرفته می‌شود.

زکوی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌ها و پیگیری نظارت شورای نگهبان در این خصوص، گفت: دخالت نمایندگان در کار مدیران به اوج رسیده است؛ رهبری در این خصوص دو بار تذکر دادند و فرمودند نمایندگان نقش مستشاری داشته باشند.

او با بیان اینکه در مازندران دخالت‌های نمایندگان مجلس در کار مدیران که مبتنی بر تهدید و تطمیع است، شاهد هستیم، یادآور شد: طبق قانون نظارت مستمر بر کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان نیست اما این تخلفات در تایید صلاحیت‌ها تاثیر دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۶/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول