اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عرفه فرصتی برای آمرزیده شدن است

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه در روایتی معتبر بیان شده است که اگر شخصی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشد، در صورتی مورد رحمت واقع خواهد شد که شاهد روز عرفه باشد، گفت: مقصود از شاهد عرفه بودن در این روایت، بیابان عرفات نیست بلکه مقصود روز عرفه است.

عرفه فرصتی برای آمرزیده شدن است

حجت‌الاسلام محمدعلی رهبر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون اهمیت روز عرفه با تاکید بر اینکه در روایتی معتبر بیان شده است که اگر شخصی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشد، در صورتی مورد رحمت واقع خواهد شد که شاهد روز عرفه باشد، اظهار داشت: مقصود از شاهد عرفه بودن در این روایت، بیابان عرفات نیست بلکه مقصود روز عرفه است. 

وی با بیان اینکه خداوند در روز عرفه زائر حج‌گزار را دعوت می‌کند و پس از طی کردن مراحلی، او را به بیرون سرزمین حرم فرا می‌خواند، توضیح داد: در مکه یک مسجدالحرام و یک حریم مکه داریم؛ برای مثال سرزمین منا جزء حرم است، اما برای عرفات اینطور نیست و در این راستا خداوند عنایتی دارد تا به فرد بگوید پس از انجام اعمال، به خارج از سرزمین حرم برود. 

رهبر افزود: البته شب عرفه جزء اعمال نیست و نیاز است زائران از ظهر روز عرفه تا غروب آفتاب در سرزمین عرفات باشندو شب برای آمادگی دل‌ها و فضایل مطرح به عرفات می‌روند. 

این استاد دانشگاه پیرامون برنامه حجاج در روز عرفه ادامه داد: پس از قرائت دعای عرفه و خواندن نماز مغرب و عشا، سیل جمعیت آماده برای ورود به مشعرالحرام می‌شوندو شب در آنجا می‌مانند اما امکان خواب نیست و با خواندن نماز صبح وارد سرزمین منا می‌شوند. 

وی با یادآوری اینکه یکی از روایات در خصوص عرفات این است که وقتی حضرت آدم و حوا از آن باغ موعود جدا شدند، پس از سال‌ها در این نقطه یکدیگر را شناختند و احتمالات دیگری نیز مطرح است، تصریح کرد: در روز عرفه، امام حسین(ع) در صحرای عرفات دعای عرفه خواندند و این دعا افق توحیدی چشم‌نواز دارد، در همین راستا زائران این دعا را با بخش الحاقی آن که مضامین شگفت‌انگیزی دارد می‌خوانند. 

رهبر پیرامون بخش الحاقی دعای عرفه خاطرنشان کرد: آیت‌الله بهجت در تشرفی در حریم حضرت رضا(ع) پیگیر می‌شوند که بخش الحاقی مربوط به چه کسی است و به او گفته بودند دعا از ما است یعنی بخش الحاقی نیز مربوط به خود ائمه است. 

این سخنران مذهبی تاکید کرد: در این روز نکته بسیار مهم این است که افراد صبح تا ظهر خود را خسته نکنند تا بتوانند اعمال را به‌جا آورند، پس از آن به محافل دعای عرفه بیایند و شب نیز احیای شب عید قربان را بگیرند. 

وی در پایان با یادآوری اینکه در روایات بیان شده هرشخصی شب عرفه را به دعا و عبادت بگذارند، پاداش ۱۷٠ سال عبادت را دارد، گفت: چنین مواردی مزاح و از فضل و رحمت خداوند نیز بعید نیست و در روز قیامت می‌درخشد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول