اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

۴ اکیپ دامپزشکی بر کشتار دام‌ها در عید قربان نظارت دارند

رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: چهار اکیپ دو نفره جز رئیس و معاونان اداره دامپزشکی و دیگر کارکنان به صورت سیار در سطح شهر و یک اکیپ در شهر «کرند» در نوار مرزی شهرستان بر کشتار دام در روز عید قربان نظارت دارند.

۴ اکیپ  دامپزشکی بر کشتار دام‌ها در عید قربان نظارت دارند

نادر گوگلانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان که بیشتر در این فصل شیوع پیدا می‌کند این اکیپ‌ها در ایام عید قربان به صورت کشیک شبانه‌روزی در سطح شهر فعالیت داشته و شهروندان با مشاهده هرگونه تغییر رنگ، کیست و یا سایر علائم مشکوک در دام می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ ارتباط برقرار کرده تا اکیپ‌های نظارتی در محل حاضر و سالم بودن دام را تایید و یا رد کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در دو روز دیگر بعد از عید قربان که معمولا در سطح شهر کشتار دام انجام می‌شود با شماره تلفن ۰۱۷۳۳۳۸۲۴۵۱ و یا ۰۹۱۱۳۷۶۸۹۸۳ مسئول نظارت تماس گرفته و هرگونه مورد مشکوک را اطلاع دهند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: تهیه دام یکی از مهمترین موضوعات در ایام عید قربان بوده و با توجه به اینکه در میدان فروش دام شهرستان گنبدکاووس دکتر دامپزشک، مسئول فنی بهداشتی و تیم دامپزشکی در طول سال مستقر بوده و بعد از نظارت بر دام‌ها آنها را پلاک‌کوبی کرده و یا مجوز حمل دام به مناطق و استان‌های دیگر صادر می‌کند بنابراین توصیه می‌شود هموطنان جز میدان فروش دام از خرید دام در دیگر معابر عمومی سطح شهر، حاشیه شهر و یا دورگردها خودداری کنند.

وی ادامه داد: از سال گذشته یک تیم به همراه دستگاه سونوگرافی در میدان فروش دام مستقر شده تا از کشتار دام‌های آبستن جلوگیری کند.

گوگلانی با اشاره به بیماری تب خونریزی «کریمه کنگو» گفت: با توجه به فصل گرما و بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و با توجه به ایام عید قربان توصیه و تاکید می‌شود حتما در زمان خرد کردن گوشت از دستکش استفاده شود و حتما بعد از قربانی کردن دام و خرد کردن گوشت قربانی، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه یخچال نگهداری و سپس به فریزر منتقل کنند.

وی بیان کرد: در زمان خرید دام نیز از خرید هرگونه دام بی‌حال و مریض و یا دامی که «کنه» دارد پرهیز کنند، معمولا «کنه» در اطراف دنبه دام قرار دارد و در صورت مشاهده «کنه» از خرید آن جدا خودداری کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: با توجه به اجرای تمام موارد بهداشتی و واکسیناسیون توسط کارکنان دامپزشکی شهرستان بیشتر از عملکرد ابلاغی و سیاست کشور، خوشبختانه در شهرستان هیچ‌گونه بیماری خطرناک دام مشاهده نشده و از تمام دامداران سطح شهرستان انتظار می‌رود برای واکسیناسیون دام‌ها و ضدعفونی دامداری‌ها در راستای پیشگیری از هرگونه بیماری دام همکاری لازم را با اداره دامپزشکی شهرستان داشته باشند.

وی گفت: واکسیناسیون طالون نشخوارکننده دام کوچک به صورت کاملا رایگان در یک بازده زمانی مشخص انجام می‌شود و امید داریم در این بازده زمانی دامداران نسبت به واکسینه کردن دام‌های خود اقدام کنند.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول