اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«کلاس مرگ» از نسل‌کشی سرخ‌پوستان پرده برمی‌دارد/ حکومت‌های استعماری باعث تغییر بافت قاره آمریکا شدند

کارگردان «کلاس مرگ» می‌گوید نشان دادن حقیقتی تاریخی از نسل‌کشی بزرگ فرهنگی و نژادی در تاریخ کانادا و آمریکای شمالی و سرگذشت دردناک کودکان سرخ‌پوست هدف اصلی ساخت این مستند بوده است.

«کلاس مرگ» از نسل‌کشی سرخ‌پوستان پرده برمی‌دارد/ حکومت‌های استعماری باعث تغییر بافت قاره آمریکا شدند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مستند «کلاس مرگ» به کارگردانی آرش دهقانی با موضوع تغییر بافت فرهنگی و نژادی قاره آمریکا، روز گذشته جمعه ۱۷ تیرماه، ساعت ۱۷ از شبکه سه سیما پخش شد. این مستند که کاملا آرشیوی و نزدیک به هفت ماه ساخت آن زمان برده است، قصد دارد حقیقت بیان نشده‌ای را درباره یک نسل‌کشی بزرگ فرهنگی و نژادی در تاریخ کانادا و آمریکای شمالی بازگو کند و نشان بدهد که چگونه حکومت‌های استعماری اروپایی از قبیل انگلیس باعث شدند بافت فرهنگی و نژادی قاره پهناوری مانند آمریکا تغییر کند.

آرش دهقانی نویسنده و کارگردان مستند «کلاس مرگ» که روز گذشته ۱۷ تیرماه روی آنتن شبکه سه سیما رفت، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ بود که تیتر یکی از صفحات خبری با عنوان «کشف چندین گور دسته جمعی متعلق به کودکان در استان بریتیش کلمبیای کانادا» توجهش را جلب کرد و باعث شد به سمت ساخت این اثر برود، بیان کرد: سرگذشت این کودکان من را به فکر فرو برد و باعث شد تحقیق بیشتری درباره این موضوع در سایت‌های خارجی انجام بدهم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که این موضوع ظرفیت ساخت یک مستند را دارد. 

به گفته وی، «کلاس مرگ» حقیقت بیان نشده‌ای را درباره یک نسل‌کشی بزرگ فرهنگی و نژادی در تاریخ کانادا و آمریکای شمالی بازگو می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه حکومت‌های استعماری اروپایی از قبیل انگلیس باعث شدند بافت فرهنگی و نژادی قاره پهناوری مانند آمریکا تغییر کند.

 

کارگردان «کلاس مرگ» با اشاره به اینکه پروسه اصلی تحقیق و پژوهش این اثر که اولین مستند حرفه‌ای وی محسوب می‌شود، حدود سه ماه طول کشید، مطرح کرد: از آنجایی که بخشی از این مستند در زمان حال می‌گذشت، تحقیقات چندین بار بروزرسانی شد. از سوی دیگر به دلیل آنکه این حادثه در کشوری دیگر اتفاق افتاده بود به سراغ منابع کانادایی از جمله انجمن‌های بومیان کانادا مثل فرست نیشن ملت اولیه و بقیه انجمن‌ها رفتم و همچین به منابعی که سایت‌های بومیان کانادا از جمله کتاب، مقالات و آرشیوهای تصویری پیشنهاد داده بودند، مراجعه کردم. 

دهقانی افزود: در این مسیر از تصاویر و جلسات کمیسیون حقیقت و آشتی که بومیان کانادا سالیان طولانی تحقیقات جامع و کاملی را در این زمینه انجام داده بودند، بهره بردم. 

وی با بیان اینکه «کلاس مرگ» مستندی کاملا آرشیوی‌ست، تصریح کرد: مستند انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها مستند بر پایه آرشیو است. دسترسی به آرشیو متناسب با موضوع کار و تحقیق کامل و جامع و همچنین شیوه روایت داستان می‌تواند نقش زیادی در جذب و همراهی مخاطب داشته باشد و اگر برعکس این اتفاق رخ بدهد یعنی کمبود و ضعف در هر کدام از مواردی که گفتم، می‌تواند کار ما را ضعیف نشان بدهد و در جلب مخاطب شکست بخورد.
 
نویسنده «کلاس مرگ» که خود تحقیق و پژوهش و تدوین این اثر را نیز برعهده داشته است، در پاسخ به این پرسش که ساخت یک مستند آن هم به صورت تک‌نفره چه تجربه‌ای را برایش رقم زده است، گفت: از آنجایی که «کلاس مرگ» اول اثر حرفه‌ای من هست و آشنایی نزدیکی با عوامل مختلف و دوستان دیگر فعال در زمینه مستندسازی نداشتم، تصمیم گرفتم این مستند را به تنهایی بسازم اگرچه به دلیل فشار کاری زیاد، تصمیم بسیار سختی هم بود. 

دهقانی ادامه داد: چالش دیگری که در ساخت «کلاس مرگ» با آن مواجه بودم، کمبود بودجه برای اجرا بود. من باید در این زمینه طرح ساخت مستند را به موسسات سینمایی برای ساخت ارایه می‌کردم و مشخص نبود که موفق می‌شوم نظر افراد را جلب کنم یا نه. به همین دلیل تصمیم گرفتم خود بودجه را تامین کنم و تمامی کارها را انجام بدم که عملی بسیار سخت و زمان‌بر بود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مستند به دنبال بیان و به تصویر کشیدن حقیقت به شیوه خلاقانه است، درباره هدف اصلی مستند «کلاس مرگ» مطرح کرد: نشان دادن حقیقتی تاریخی از سرگذشت دردناک کودکان سرخ‌پوست قاره آمریکا به ویژه کانادا هدف اصلی اولین مستند من است.

 

کارگردان «کلاس مرگ» تاکید کرد: معمولا این گونه وقایع و حوادث تاریخی زیر تبلیغات سنگینی که برای زیبا نشان دادن ماهیت اصلی کشورهای استعمارگر سابق و حاضر، پنهان می‌شود و مسایل و حوادث زیادی وجود دارد که می‌تواند تبدیل به مستند شود.

دهقانی با بیان اینکه امیدوار است توجه بیشتری به جوانان پرانگیزه تمام شهرهای کشور بشود، تصریح کرد: آن‌هایی که به این حرفه و آموزش‌های سینمایی و فیلمسازی علاقه‌مند هستند، متاسفانه به دلیل بُعد مسافت و دوری از پایتخت شرایط برایشان آنچنان که باید مهیا نیست که امیدوارم به زودی امکاناتی برای آن‌ها فراهم شود. هرچند از زمان شیوع کرونا تاکنون آموزش‌های آنلاین تا حدی کمک‌کننده بوده است اما قطعا جای برگزاری کلاس‌های حضوری با اساتید حرفه‌ای را نمی‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید مسئولان حوزه مستند به توانایی فیلمسازانی که در پایتخت زندگی نمی‌کنند اما امکان ساخت مستندهای خوب و حرفه‌ای را دارند، اعتماد کنند و به آن‌ها کار بسپارند تا جوانان پرشور نیز وارد این حرفه شوند. در همین راستا لازم می‌دانم از مرکز مستند و تلویزیونی سوره که توجه ویژه‌ای به ظرفیت فیلمسازان شهرستانی دارد، تشکر کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول