اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عضویت ازبکستان در کمیته میراث ناملموس «یونسکو»

ازبکستان در نهمین نشست مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس فرهنگی برای نخستین بار عضو کمیته بین دولتی «یونسکو» در حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس شد.

عضویت ازبکستان در کمیته میراث ناملموس «یونسکو»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان در نهمین نشست مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس فرهنگی که در مقر «یونسکو» در «پاریس» برگزار شد، برای نخستین بار عضو کمیته بین دولتی «یونسکو» در حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس شد.

بر اساس این گزارش، با تلاش‌های نمایندگی ازبکستان در «یونسکو» به ریاست «عزیز عبدالحکیم‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان، رئیس کمیسیون ملی در امور «یونسکو» ازبکستان به مدت 4 سال (2022-2026) عضو کمیته بین دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس شد.

در دومین گروه انتخاباتی منطقه‌ای «یونسکو» (کشورهای اروپای شرقی و برخی از کشورهای جامعه همسود) برای دو کرسی خالی 5 نامزد از جمله ازبکستان، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، اسلواکی و استونی به رقابت پرداختند. بیشترین تعداد کشورها یعنی 105 کشور برای ازبکستان رای دادند. دیگر کشورهای رقبا از جمله اسلواکی (94 آرا)، استونی (69)، بلغارستان (26)، بوسنی و هرزگوین (9) آرا کسب کردند.

معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان گفت: نهمین نشست مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در مقر «یونسکو» برگزار شد، برای ازبکستان یک رویداد فراموش نشدنی است.

عبدالحکیم‌اف افزود: کشور ما برای نخستین بار به عضویت کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انتخاب شد. این برای ما یک افتخار و مسئولیت بزرگی است. ازبکستان مطمئناً این اعتماد را برآورده خواهد کرد.

طرف ازبکی در سخنرانی خود از کشورهایی که به ازبکستان رای دادند، قدردانی کرد و به آنها اطمینان داد که سهم قابل توجهی را در پیشبرد کنوانسیون سال 2003 در سطح کشور، منطقه و جهان داشته باشند. همچنین گزارشاتی را در مورد تلاش‌های گسترده تحت ریاست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان برای حفظ و توسعه میراث فرهنگی ناملموس غنی کشور در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.

علاوه بر این، وی توجه نمایندگان به پیشنهادات ارائه شده در چارچوب اصلاح قانون اساسی از جمله در مورد گسترش حمایت‌های دولتی از اقدامات حفاظت و پیشبرد میراث فرهنگی جلب کرد.

پیشبرد اهداف کنوانسیون، مدیریت تجربیات پیشرو و تنظیم توصیه‌ها در مورد اقدامات حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس وظایف اصلی کمیته بین دولتی در حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس است.

این کمیته درخواست‌های کشورهای عضو در مورد ثبت میراث ناملموس در فهرست و همچنین پیشنهادات مبنی بر برنامه‌ها و طرح‌ها را بررسی می‌کند. این کمیته همچنین مسئول ارائه کمک‌های بین المللی است.

هم اکنون 180 کشور عضو کنوانسیون «یونسکو» هستند. ازبکستان در سال 2008 میلادی به این کنوانسیون پیوسته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول