اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

کسب و کاری به شیرینی عسل/ روایت تولیدکننده‌ای که حرفه‌اش نیش دارد و نوش

حجت‌الاسلام محمدصالح فاضلی پرورش زنبور را در روستای یعقوب‌لنگه شهرستان بهشهر از 2 کندو و با سرمایه یک میلیون تومانی شروع کرد و حالا با ۵۰ کندو یک تولیدکننده شده است.

کسب و کاری به شیرینی عسل/ روایت تولیدکننده‌ای که حرفه‌اش نیش دارد و نوش

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آن کس که قصد انجام کاری دارد یا به عبارتی می‌خواهد کارآفرینی کند مشکلات تنها چیزی است که فکرش را درگیرش نمی‌کند بلکه فقط روی هدفش زوم می‌شود تا زودتر به آنچه مدنظرش است، دست یابد.

مهم‌ترین موضوع این است که اگر اصولی و درست پیش برود در این صورت، این کار سود سرشاری برایش خواهد داشت و مطمئنا سود و درآمد این کار از حقوق کارگری و کارمندی برایش بیشتر خواهد بود، این روایت کارآفرینان است که فکر ایجاد کسب و کار مقابل چشمان‌شان است و تا به هدف‌شان نرسند پا پَس نمی‌کشند.

درست است هیچ کاری ساده نیست و درواقع هر کاری ریسک‌های مخصوص به خودش را دارد اما با با انگیزه و پشتکار و سرمایه‌ اندک و با صبر و حوصله می‌توان شغل و منبع درآمد خوبی دست و پا کرد، این مهم را حجت‌الاسلام فاضلی خیلی خوب درک کرد و با چاشنی علاقه و تجربه توانست در کنار کارهای فرهنگی تبلیغی کارآفرینی خانوادگی راه‌اندازی کند.

وی پرورش زنبور را در روستای یعقوب‌لنگه شهرستان بهشهر از دو کندو شروع کرد و اکنون ۵۰ کندو دارد، البته از این موضوع نگذریم که چند سال قبل برای حل مشکل مالی بیشتر کندوهایش را مجبور شد به فروش برساند و دوباره از صفر شروع کند.

*از ۲کندو تا ۵۰ کندو

حجت‌الاسلام محمدصالح فاضلی این کارآفرین صحبت‌هایش را با علاقه‌اش نسبت به شغل پدری شروع می‌کند و می‌گوید: از سال ۹۴ در کنار کارهای فرهنگی تبلیغی که انجام می‌دادم برای اوقات فراغت و همچنین  اشتغال‌آفرینی طرح و برنامه‌ای ریختم که شغلی دست کار پا کنم، از آنجا که پیشینه‌ای در صنعت زنبورداران داشتم وارد این حرفه شدم.

ابتدا از دو کندو شروع کردم و بعد از گذشت هفت سال اکنون  به ۵۰ کندو رسیدم، البته به‌دلیل مشکلات اقتصادی چند سال قبل بود که بیشتر کندوها را فروختم ولی ناامید نشدم و دوباره شروع کردم.

*هیچ‌وقت خسته نشدم

این طلبه کارآفرین بیان می‌گوید: سرمایه اولیه من مبلغ یک میلیون تومان بود که همان اولین سال همین میزان درآمد را کسب کردم و توانستم سرمایه اولیه را برگردانم، به اینجا صحبت رسیدم خیلی جالب بود که توانستند سال اول به سرمایه برسند.

این کارآفرین وقتی درباره تولیداتش صحبت می‌کند آنچنان با علاقه از شغلش حرف می‌زند که خبری از خستگی در وی نیست و اضافه می‌کند: سال ۹۴ اولین سالی بود که کارم را شروع کردم‌ از کندوها ۲۰ کیلو عسل برداشت کردم ولی امسال ۳۰۰ کیلو عسل طی سه مرحله برداشت کردم.

*فعالیت خانوادگی در تولید عسل

از او درباره اشتغال‌زایی می‌پرسم و آیا اینکه توانسته کسی را مشغول به کار کند در پاسخم می‌گوید: کار زنبورداران فصلی است به‌طوری‌که برخی اوقات به‌طور تمام وقت من، همسرم و فرزندم مشغول هستیم ولی زمان عسل‌گیری و جابه‌جایی سرمان شلوغ‌تر می‌شود و در کنارمان هستند کسانی که با ما همکاری دارند.

فاضلی تصریح می‌کند: طی این سال‌ها شاید ضرر کرده باشم اما الحمدالله منفعت هم داشتم و بخاطر علاقه و همچنین شغل پدری تا آنجایی که بتوانم این شغل را ادامه خواهم دادم و پا پَس نمی‌کشم.

در ارتباط با بازار فروش محصول می‌پرسم، چرا که یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان همواره بحث فروش محصولات است که برخی تولیدکنندگان زمان فروش که می‌شود نگران می‌شوند، در پاسخم اضافه می‌کند: مشکلی ندارم چراکه افرادی هستند سال‌های سال دارند عسل می‌خرند و مشتری پرو پاقرصی هستند و حتی هر سال به تعداد مشتریان اضافه می‌شود.

*وجود داروهای تقلبی در بازار

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه کارم را ادامه دهم درخواست تسهیلات دادم ولی تاکنون موفق به گرفتن تسهیلات نشدم ولی اگر روزی موفق به گرفتم تسهیلات شوم می‌توانم سه نفر را مشغول به کار کنم.

این کارآفرین با بیان اینکه صنعت زنبورداری هم مانند مشاغل دیگر با مشکلی همراه است، به این دلیل که با موجود زنده طرف هستند و بیماری ممکن است آسیب بزند یا اینکه به دلایل مختلف ممکن است تلف شوند که در واقع موانع و ریسک‌های این کار است، ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که به مشکل عمده زنبورداران تبدیل می‌شود این است داروهای تقلبی در بازار زیاد است به خاطر دارم چند سال پیش بود همین موضوع را اگر متوجه نمی‌شدم برایم دردسر می‌شد که خوشبختانه باتوجه به تجربه‌ای که داشتم خیلی زود متوجه شدم ولی در این زمینه زنبوردارانی هستند که خیلی خسارت دیدند و گلایه دارند.

این کارآفرین اظهار می‌کند: موضوع بعدی که دردسرهای فراوانی به همراه داشته سم‌پاشی‌های بی‌موقع در صنعت زنبورداران بوده که هزینه‌بَر است؛ به این دلیل سمومی که برای آفت‌کشی استفاده می‌‌شود بی‌موقع و حتی زمان گل‌دهی استفاده می‌شود و برای صنعت زنبورداری خوب نیست.

به اینجا که رسیدیم از آقای فاضلی درباره خاطرات تلخ و شیرینش در این حرفه پرسیدم، در پاسخ می‌گوید: خاطره تلخ ندارم ولی خاطره شیرینم برداشت عسل بوده که واقعا شیرین است، در روزهای برداشت عسل من و خانواده‌ام وقتی  آثار حاصل از برداشت دسترنج را می‌بینیم، اینکه زنبور از شهد و شیره درخت می‌گیرد و به ثمر می‌رساند، واقعا جای خوشحالی دارد.

در پایان توصیه‌ام به افرادی که واقعا علاقه‌مند به این‌ حرفه هستند و می‌خواهند شغلی دست و پا کنند این است که از کندوهای کم شروع کنند و از نظرات افراد دارای تجربه بهره‌بگیرند و به مرور کندوها را افزایش دهند.

*تولید ۱۰درصد عسل کشور در مازندران

مسعود احمدی حاجی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران  درباره وضعیت تولید عسل در مازندران، می‌گوید: وضعیت تولید عسل در مازندران مطلوب است.

وی اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه عسل توانسته قیمت را خود پیدا کند و دولت هم حمایت خوبی کرده شاهد رونق تولید عسل بودیم.

براساس آمار‌های رسمی، مازندران ۱۰درصد تولید عسل کشور را در اختیار داشته و بیش از ۵۰درصد عسل تولیدی استان به دیگر استان‌ها و خارج کشور صادر می‌شود.

به گزارش فارس، نام‌گذاری‌ این سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده درایت و دوراندیشی ایشان در حوزه اقتصادی و توسعه کشور است که امیدواریم با اهتمام و صبوری تولیدکنندگان رنگ واقعیت به خود بگیرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح/م/ ت 4

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول