اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

۱۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شمیرانات طی چهار ماه

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شمیرانات گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعان حیوان گزیدگی به مراکز درمان و پیشگیری هاری در شهرستان شمیرانات حدود ۱۳۰۰ نفر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

۱۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی  در شمیرانات طی چهار ماه

ایمان عمو‌زاده رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شمیرانات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شمیرانات اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماری هاری در ایران بومی محسوب می‌شود لذا هرگونه گزش توسط پستانداران خونگرم، مشکوک به هاری است و باید اقدامات درمان و پیشگیری از هاری را دریافت کنند زیرا همه گزش ها بدون توجه به محل، وسعت و شدت آسیب، خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ مرکز درمان و پیشگیری هاری در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موجود است، گفت: ۳ مرکز آن مربوط به شبکه بهداشت شهرستان شمیرانات است که مرکز درمان و پیشگیری هاری شمیرانات از سال ۱۳۹۷ به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به مجروحین می‌باشد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شمیرانات بیان کرد: اولین اقدام بعد از گزیدگی شست‌وشوی زخم به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون و یا شوینده های دیگر است که بخش مهمی از فرایند درمان وابسته به این اقدام می‌باشد و در مرحله بعد ارجاع فرد حیوان گزیده به مرکز درمان و پیشگیری از هاری به منظور تزریق واکسن و سرم هاری انجام می‌شود.

عمو‌زاده تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعان به مراکز درمان و پیشگیری هاری در شهرستان شمیرانات حدود ۱۳۰۰ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه آمار حیوان گزیدگی در سالهای اخیر عموما روند افزایشی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ تداد کل مجروحان ناشی از حیوان گزیدگی در شهرستان شمیرانات ۷۲۱ نفر بوده که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۸۳ مورد افزایش یافته است.

جدول آمار حیوان گزیدگی در شمیرانات طی ۷ سال اخیر

سال   تعداد مرکز درمان پیشگیری کل مجروحان تعداد سگ گزیدگی تعداد گربه گزیدگی
۱۳۹۴ ۴ ۷۳۱ ۸۰ ۹۶
۱۳۹۵   ۳ ۵۹۴ ۶۰ ۹۴
۱۳۹۶ ۳ ۹۰۳ ۱۳۴ ۱۹۸
۱۳۹۷ ۳ ۱۲۰۹ ۳۳۳ ۲۹۴
۱۳۹۸ ۳ ۱۸۱۷ ۸۱۹ ۵۲۷
۱۳۹۹ ۳ ۱۵۵۰ ۱۱۰۵ ۴۲۶
۱۴۰۰ ۳ ۲۳۸۳ ۱۶۳۱ ۷۱۸

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول