به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژمرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در جلسهای در زمینه توسعه پتانسیل حمل و نقل و ترانزیتی بر لزوم متنوعسازی راههای عرضه نفت این کشور تاکید کرد.
وی به شرکت «قزمونایگاز» (شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان) دستور داد تا در صورت امکان با مشارکت سرمایهگذاران پروژه «تنگیز» بهترین گزینه را برای اجرای آن، بررسی کنند.
بنابر دستور تاکایف، دولت قزاقستان به نوبه خود باید اقداماتی را برای افزایش ظرفیت خطوط لوله نفت «آتیرائو – کنکیانک» و «کنکیاک-کومکول» انجام دهد.
مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر از چین شروع میشود و پس از عبور قزاقستان از آبهای دریای خزر و در ادامه به آذربایجان، گرجستان و ترکیه میرسد و از آنجا میتوان به کشورهای اروپایی محصولات را عرضه کرد. به این ترتیب، این مسیر امکان فروش نفت و سایر کالا با دور زدن روسیه را فراهم میکند.
این نشست در پرتو حکم دادگاه نووروسیسک روسیه برای توقف 30 روزه فعالیت کنسرسیوم خط لوله کاسپین که 80 درصد نفت صادراتی قزاقستان از جمله از میدان تنگیز را به خود اختصاص داده، برگزار شد. دلیل این تصمیم تخلفات زیست محیطی از جمله مستندسازی نادرست طرح مقابله با نشت نفت عنوان شده است.
کنسرسیوم خط لوله نفت کاسپین در پی این دادخواستی را برای تعلیق تصمیم به دادگاه ارائه کرده است. این شرکت تاکید کرد که این تصمیم میتواند فرآیندهای غیر قابل مدیریت و عواقب جبرانناپذیری را برای تولید ایجاد کند.
گفتنی است که تا 6 ژوئیه صادرات نفت از طریق این خط لوله ادامه داشت.
در ماه ژوئن، روسیه حمل و نقل نفت قزاقستان را از طریق ترمینال بندر نووروسیسک (که توسط کنسرسیوم خط لوله نفت کاسپین استفاده میشود) به دلیل پاکسازی از مینهای جنگ جهانی دوم متوقف کرد.
مشکلات در کار کنسرسیوم خط لوله نفت کاسپین پس از آن شروع شد که رئیس جمهور قزاقستان در جریان بازدید از همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ عدم امکان به رسمیت شناختن جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک را اعلام کرد.
بعداً، وزارت دارایی قزاقستان پیش نویس دستوری را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه کالاهایی به روسیه و بلاروس که تحت تحریمهای غرب قرار گرفته بودند، ممنوع شد.
کرملین به نوبه خود به دلیل عدم اتخاذ تصمیم مربوطه در این زمینه از ارزیابی این واقعیت خودداری کرد.
انتهای پیام/