اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ابراز نگرانی ایالات متحده نسبت به رویدادهای اخیر در «قره‌قالپاقستان»

وزارت خارجه ایالات متحده نگرانی خود را نسبت به وقایع اخیر در منطقه «قره‌قالپاقستان» ابراز کرد و از همه طرف‌ها خواست از خشونت دوری کنند و به دنبال راه حل صلح آمیز باشند.

ابراز نگرانی ایالات متحده نسبت به رویدادهای  اخیر در «قره‌قالپاقستان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه ایالات در مورد وقایع اخیر در منطقه قره‌قالپاقستان ابراز نگرانی و از همه طرف‌ها خواست از خشونت پرهیز و به دنبال راه حل صلح آمیز این تنش، باشند.

نهاد دیپلماتیک ایالات متحده ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان  و آسیب دیدگان از تلاش‌های ازبکستان در جهت تطبیق اصلاحات دموکراتیک در این کشور حمایت و در عین حال، از مقام‌های آن کشور خواسته تا مطابق تعهدات بین المللی، ازبکستان از حقوق اساسی همه شهروندان در تجمعات صلح آمیز و آزادی بیان محافظت کنند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از دولت ازبکستان خواست مطابق با معیارهای بین المللی در مورد آنچه اتفاق افتاده، تحقیقات شفاف و همه‌جانبه انجام دهند.

نهاد دیپلماتیک ایالات متحده در بخش دیگری این بیانیه اعلام کرد که «واشنگتن» بی‌درنگ از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ازبکستان حمایت می‌کند.

تظاهرات گسترده در قره‌قالپاقستان در پی پیشنهاد حذف عبارت «جمهوری مستقل» و حق خروج از قلمرو ازبکستان از طریق برگزاری همه پرسی رخ دادند که به گفته مقامات ازبک بر اثر آن 18 نفر کشته و 243 نفر از جمله 38 افسر مجری قانون زخمی شدند. در پی این اعتراضات 516 نفر دیگر بازداشت شدند.

پیش از این همچنین اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات آزاد و مستقل در مورد رویدادهای اخیر در مورد قره‌قالپاقستان شده بود.

گفتنی است که بنابر بخشی دیگر از اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی مدت زمان ریاست جمهوری ازبکستان از 5 تا 7 سال تمدید می‌شود.

در صورتی که همه پرسی برگزار و مردم از اصلاحات جدید حمایت کنند، راه برای دوام تصدی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور فعلی این کشور باز می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول