اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

تنها ساختمان استوار روستای کلاتو بعد از زلزله/ نوسازی مدارس: هیچ مدرسه‌ای آوار نشده است

تقریبا تمام منازل مسکونی روستای کلاتو در زلزله اخیر هرمزگان آسیب دیده‌اند اما مدرسه 2 کلاسه‌ای در این روستا وجود دارد که آسیب ندیده و بدون اینکه حتی ترک روی دیوار باشد، کاملا استوار ایستاده است.

تنها ساختمان استوار روستای کلاتو بعد از زلزله/ نوسازی مدارس: هیچ مدرسه‌ای آوار نشده است

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: بامداد شنبه ۱۱ تیر زلزله‌ ۶.۱ ریشتری منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه لرزاند و بعد از آن نیز زلزله‌هایی با این میزان ریشتر و پس لرزه‌های متعدد در این شهرها به وقوع پیوسته است که خساراتی را به بخش‌های مختلف این استان وارد کرد.

بلافاصله بعد از زلزله، تیمی از مهندسان و کارشناسان فنی اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان جهت ارزیابی وضعیت مدارس و ساختمان‌های آموزشی به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

در این بازدیدها مشخص شد که مدرسه 6 کلاسه «15 خرداد» که سال ساخت آن 1348 و قدمتی بیش از 50 ساله دارد، و از پیش در لیست فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی قرار داشته، آسیب جدی دیده است و مدرسه «گلستان دانش» که ساختمان آن در سال 1391 احداث شده است، هیچگونه آسیبی ندیده و فقط دیوار محوطه آن که قدیمی بوده دچار آسیب‌هایی شده است.

* آخرین وضعیت مدارس بعد از زلزله هرمزگان/ مدارس پایگاه امداد و نجات  

نکته حائز اهمیت درباره وضعیت مدارس زلزله‌زده حاکی از این است که بعد از وقوع زلزله، یکی از مکان‌های امن برای حضور ستاد بحران، مدارس هستند. 

میثم حاجی‌پور مدیرکل حوزه ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در مهران 67 مدرسه وجود دارد که کانون اصلی زلزله، روستای سایه خوش و روستاهای پیرامون آن بود و در بندر لنگه 25 مدرسه وجود دارد.

وی ادامه داد: در روستای سایه خوش بیشترین آسیب به منازل مسکونی وارد شده است و بسیاری منازل مسکونی به صورت 100 درصدی تخریب شدند؛ در این منطقه دو مدرسه داشتیم که یک مدرسه دانش است که در سال 1391 احداث شده و به صورت مستحکم هیچگونه آسیبی ندیده است.

حاجی‌پور افزود: این مدرسه اکنون هم محل حضور نیروهای امداد و نجات هست و نیروهای خدمات رسان در کلاس‌های درس و محوطه این مدرسه ساکن شدند و آنجا به نوعی مقر فرماندهی و کنترل این حادثه است و از داخل مدرسه فعالیت‌ها انجام می‌شود.

* ساختمان مدرسه آوار نشده است

حاجی‌پور اضافه کرد: مدرسه مجاور آن، مدرسه 15 خرداد است که مدرسه بسیار قدیمی بوده است و در اثر زلزله آسیب‌هایی دیده است اما به هیچ عنوان نه آوار شده و نه سقفی و دیواری فروریخته است و در حال حاضر گروه‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در محوطه مدرسه و داخل کلاس‌های درسشان مستقر شدند و از آنجا امدادرسانی به مردم زلزله‌زده می‌کنند. 

وی ادامه داد: در سایر مدارس روستاهای اطراف، بر اساس بازدیدهایی که تیم فنی و مهندسی اداره‌کل نوسازی مدارس استان هرمزگان داشت، هیچگونه مدرسه‌ای آسیبی ندیده است و 8 مدرسه آسیب‌های جزئی دیدند که تعمیرات مختصر نیاز دارند و بعد از اینکه منطقه به شرایط عادی برگشت، به سرعت اداره‌کل نوسازی مدارس استان هرمزگان نسبت به تعمیرات جزئی برای این چند مدرسه اقدام می‌کند.

 

* ساختمان استوار روستای کلاتو

مدیرکل حوزه ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: پیش‌بینی‌هایی هم برای مدارس روستای سایه خوش داریم که بیشترین آسیب را دیده است و همزمان با بازسازی منازل مسکونی، برای فضای آموزشی پیش‌بینی انجام شده است که عملیاتی می کنیم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در زلزله اخیر هرمزگان این بود که مدارس استحکام کافی را در برابر زلزله داشتند و آسیب ندیدند و ایستایی خود را حفظ کردند؛ تقریبا تمام منازل مسکونی روستای کلاتو آسیب دیده‌اند اما مدرسه دو کلاسه دارد که به هیچ عنوان آسیبی ندیده است و کاملا استوار است بدون اینکه حتی ترک روی دیوار باشد.

حاجی‌پور اظهار کرد: نکته اساسی زلزله‌های اخیر در کشورمان همین بوده است که مدارس فضاهایی بودند که ایمن بودند و مردم به آن اعتماد کافی داشتند و مسؤولان به محض اینکه حوادث غیرمترقبه اتفاق می‌افتد، مدارس را به عنوان ساختمان‌های امن و ایمن انتخاب می‌کنند برای اینکه بتوانند امداد رسانی کنند و مردم هم در محوطه و کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند. چادر می‌زنند و به عنوان منطقه امن برای مراقبت از خودشان می‌دانند. 

*ساختمان فضاهای آموزشی همواره مقاوم و با استحکام بوده است

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در تمام زلزله‌های چند سال اخیر در کشورمان، ساختمان فضاهای آموزشی همواره مقاوم و با استحکام بوده و به محلی برای تأمین امنیت مردم مناطق حادثه دیده تبدیل شده است.

وی افزود: این موضوع بیانگر آن است که ساخت مدارس با دقت بسیار فراوان و مطابق آیین‌نامه‌هایی که پیش بینی شده است، احداث می شود و تمام تلاش همکارانم در مجموعه نوسازی مدارس استان‌ها، ساخت فضاهای آموزشی استاندارد، ایمن و با امکانات مورد نیاز دانش آموزان است که نتیجه تمام زحمات آنها در حوادث غیرمترقبه و زلزله‌ها با ایستایی که مدارس داشته‌اند، نمایان شده است.

به گزارش فارس، تاکنون آموزش و پرورش و خیرین مدرسه‌ساز در ساخت مدارس ایمن سربلند بوده‌اند اما هنوز 19 درصد مدارس کشور غیرایمن هستند که اگر زلزله در زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه رخ دهد، متأسفانه شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود و باید برای آن تدبیری اندیشید.

انتهای پیام/ ت 20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول