اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اساتید حق التدریس؛ نخبه های محروم از کمترین امکانات شغلی

اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها نسبت به حقوق و مزایای خود گلایه‌مند و خواستار رسیدن صدایشان به مسوولان هستند.

اساتید حق التدریس؛ نخبه های محروم از کمترین امکانات شغلی

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ استاد دانشگاه است و می‌گوید: « هم‌پای اعضای هیأت علمی تدریس می‌کنیم و برای اعتلای دانش وطن می‌کوشیم اما به دلیل اینکه حق‌التدریس هستیم از حقوق و مزایایی که اعضای هیأت علمی دارند محرومیم.»

پیش‌تر هم از چند استاد حق‌التدریس دیگر شنیده بودم که حقوقشان پایین است و کفاف خرج زندگی را نمی‌دهد و مزایا هم ندارند و به نوعی می‌توان گفت به طور کلی هیچ هویت سازمانی ندارند، البته آمار غیررسمی هم نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد بار آموزش عالی بر دوش اساتید حق‌التدریس است.

این اساتید در سامانه فارس من هم پویشی را ثبت کرده و خواستار رساندن صدایشان به مسوولان شدند.

با چند نفر از این اساتید گفت‌وگو کردیم تا بیشتر در جریان احوالات‌شان قرار بگیریم.

یکی از این استادان گفت: باور کنید که در حق اساتید حق‌التدریس احجاف می‌شود، ما نه بیمه داریم و نه حقوق کافی؛ حتی از امنیت شغلی هم برخوردار نیستیم و این مسأله برای علم کشور مناسب نیست.

یکی دیگر از این اساتید که دارای ۱۴ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های کشور است، گفت: ما اساتید حق‌التدریس نسبت به تلاشی که می‌کنیم و زمانی که در دانشگاه برای تدریس می‌گذرانیم حقوق پایینی دریافت می‌کنیم و واقعا با مشکلات مالی مواجهیم اما فقط بخاطر عشق و علاقه‌ای که به شغلمان داریم کار را ادامه می‌دهیم.

یکی دیگر از اساتید حق‌التدریس که استاد گروه فیزیک است، گفت: حقوق ما واقعا نسبت به شرایط معمولی جامعه هم پایین‌تر است، حتی همین حقوق پایین هم به موقع به ما پرداخت نمی‌شود، گاهی پرداخت حقوق ما بعد از گذشت یک ماه از پایان ترم صورت می‌گیرد.

وی افزود: شغل استادی حق‌التدریس به نوعی یک شغل پاره وقت به حساب می‌آید و به همین دلیل ما اساتید حق‌التدریس امنیت شغلی نداریم، بیمه نداریم و به طور کلی می‌توان اینگونه گفت که تمام زمان ما برای تدریس می‌گذرد اما ما با وجود تحصیلات عالیه از کمترین امکانات شغلی برخوردار نیستیم، حتی امکاناتی نظیر بن کتاب که در زمان نمایشگاه کتاب به اساتید دانشگاه تعلق می‌گیرد به ما اختصاص نمی‌یابد.

یکی دیگر از اساتید از رسانه‌ها خواست که صدای اساتید حق‌التدریس را به گوش مسوولان برساند و گفت: ما از حقوق و بیمه مناسبی برخوردار نیستیم و حتی از حقوق ما مالیات هم کسر می‌شود، از رسانه‌ها می‌خواهیم به وزیر علوم بگویند که به مشکلات ما رسیدگی کنند.

* طرح مشکلات اساتید حق‌التدریس با مسوولان

موضوع مشکلات اساتید حق‌التدریس را با محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم مطرح کردیم، زلفی‌گل گفت: اساتید دانشگاه برای اینکه به عنوان هیأت علمی جذب شوند باید از طریق فراخوان جذب عمل کنند، این کار فرایندی دارد که باید طی کنند تا به عضو هیأت علمی تبدیل شوند، اما استادی که به عنوان حق‌التدریس فعال است یعنی در قبال تدریسی که انجام می‌دهد حق‌الزحمه کارش را دریافت می‌کند و قرارداد اساتید حق‌التدریس به همین شکل است.

این موضوع را با محمدمهدی زاهدی نماینده مجلس شورای اسلامی هم مطرح کردیم.

زاهدی گفت: موضوع اساتید حق‌التدریس به شورایعالی انقلاب فرهنگی مربوط می‌شود و مجلس نمی‌تواند خلاف مصوبات شورا نظری ارائه دهد.

وی افزود: هرگونه جذب اساتید در وزارت بهداشت یا وزارت علوم باید در اختیار شورایعالی انقلاب فرهنگی باشد بنابراین ما نمایندگان مجلس نمی‌توانیم در این زمینه فعالیتی داشته باشیم.

به گزارش فارس، اساتید حق‌التدریس خواستار پیگیری مشکلات‌شان از سوی مسوولان آموزش عالی کشور هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول