اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گلستان‌شهر بجنورد، شهرکی در قامت یک شهر با حداقل امکانات

گلستان‌شهر بجنورد، در اواخر دهه 80 برای ساخت‌وسازهای مسکن مهر تعیین شد، اکنون جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر را در خود جای داده است و با ساخت‌وسازهای جدید نهضت ملی جمعیتش افزایش پیدا خواهد کرد، به همین دلیل مسئولین باید با نگاه ویژه به فکر افزایش امکانات این منطقه نیز باشند.

گلستان‌شهر بجنورد، شهرکی در قامت یک شهر با حداقل امکانات

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مسکن‌های مهر طرحی مطلوب برای صاحب خانه شدن مردم بود که در مرکز خراسان شمالی این طرح تحت عنوان «گلستان شهر بجنورد»، در قالب بزرگترین شهرک مسکونی شهر از اواخر دهه ۸۰ در دست ساخت و بهره برداری قرار گرفت.

این در حالی است که فاز نخست ساختمان های مسکونی شهرک گلستان یا همان گلستان شهر در سال ۹۱ به بهره برداری رسید و به ساکنان این منازل واگذار شد، اما متاسفانه همیشه به دلیل سودجویی عده ای، گروهی از مردم متحمل زیان و ضرر می شوند، که مسکن مهر نیز از این موضوع مستثنی نبوده و نیست و با گذشت بیش از ۱۱ سال از افتتاح  و بهره برداری از این شهرک که در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر در آن سکونت دارند، با مشکلات عدیده ای دست وپنجه نرم می‌کند.

نکته قابل توجه این است که جمعیت این شهرک در حال حاضر به جمعیت یک شهر می ماند اما به دلیل بی توجهی نسبت به این شهرک امکانات نهادینه شده در این منطقه در حد یک روستا نیز نبوده است.

 

 

ولی پور، یکی از ساکنان این شهرک که جزو اولین افرادی هستند که آپارتمان هایشان را تحویل گرفته اند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: از سال ۹۲ در این آپارتمان ها ساکن شده ایم، اما متاسفانه انگار این بخش از شهر بجنورد فراموش شده و مسئولان نسبت به آن هیچ برنامه ای ندارند، نزدیک به ۹ سال است که وعده های زیادی برای مردم این شهرک داده شده است اما تنها در صورتی که یک وزیر یا مهمان کشوری به شهرک می آید رسیدگی های ظاهری انجام می شود و با تمام شدن سفر دوباره کار رها می شود.

وی ادامه داد: در این ایام تاکنون دو تا سه مرحله هزینه آسانسور توسط پیمانکار از ساکنان گرفته شده اما هنوز خبری از آسانسور نیست و برای ما که در طبقه چهارم هستیم شرایط به شدت سخت شده است.


نامداری یکی دیگر از ساکنان این شهرک گفت: دخترم در مقطع دبیرستان درس می خواند و به دلیل نبود مدرسه در گلستان شهر ماهانه هزینه بالایی برای رفت و آمد پرداخت می شود علاوه بر اینکه به دلیل غیراستاندارد بودن این جاده این رفت و آمد روزانه با کلی استرس و نگرانی همراه است.

بعد از ۱۰ سال یک شهرداری منطقه گلستان شهر دایر شد

جواد حمیدی، شهردار بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: در سنوات قبل، در فاصله سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری بالغ بر ۱۵ میلیارد در شهرک گلستان هزینه کرده است که مقرر بود راه و شهرسازی ۱۰ درصد سهم شهرداری را پرداخت بکند تا شهرداری بتواند اقداماتی را انجام دهد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مدیریت شهری جدید همین بوده که، مذاکراتی با راه و شهرسازی انجام شد و قرار بر این شد ملک‌هایی به شهرداری واگذار شود که مرحله واگذاری انجام شده و مرحله سندها باقی مانده، تا ما بتوانیم از طریق فروش این املاک کار عمرانی را آغاز بکنیم.

شهردار بجنورد افزود: امسال برای اولین بار در بودجه شهرداری، حدود ۲۵ میلیارد برای شهرک گلستان در نظر گرفته شده است.

حمیدی ادامه داد: شهرداری امسال سعی کرده است بودجه را طوری تقسیم کند که تمامی شهرک ها بر اساس وسعت و جمعیت آنها از بودجه بهره‌مند شوند.

وی گفت: سعی می‌کنیم که شهر به صورت یکپارچه رشد کند و صرفا توجه ویژه به حاشیه شهر و رها کردن مرکز شهر نباشد.

شهرادر بجنورد در خصوص دفتر مستقر در گلستان‌شهر برای مراجعات اظهار داشت: در منطقه گلستان شهر، شهرداری مختص آن منطقه دایر شده و شهردار جدید آن نیز به تازگی مشخص شد.

واحدهای مسکونی گلستان شهر بجنورد، فاقد سیستم اعلام و اطفاء حریق اند

جواد منفردی، مسئول پیشگیری سازمان آتش نشانی بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به وضعیت ساختمان شهرک گلستان بجنورد اظهار کرد: گلستان شهر بجنورد با جمعیت حدود ۲۵ هزار نفر ساکن در این منطقه تنها یک مجتمع مجهز به سیستم اعلام و اطفای حریق دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمان ساخت مسکن های مهر در گلستان شهر، برای تسریع در صاحب خانه شدن مردم و سرعت کار، مقرر شد که وقتی بنای ساختمان به ۵۰ درصد رسید، پایان کار صادر شود، که متاسفانه همین موضوع باعث سواستفاده برخی شرکت های تعاونی سازنده شد که کار را به صورت نیمه تمام و ناقص تحویل دادند و هنوز بعد از گذشت سالها همچنان درگیر مشکلات هستند.

این کارشناس مسئول بیان داشت: این در حالی است که در موضوع مسکن های ملی که در دست اقدام و ساخت هستند، روند به صورت قانونی و با ایمنی کامل پیش می رود و بازدیدها از سمت آتش نشانی انجام می شود.

منفردی با بیان اینکه آتش نشانی هیچ مشکلی برای بازدید از ساختمان ها، اصناف و دستگاه ها ندارد، ادامه داد: نکته قابل توجه این است که برای یک ساختمان یا مجتمع در حال ساخت آتش نشانی در هر مرحله از بازدید مبلغی دریافت کند، بلکه یک مبلغ دریافت می شود و در تمام بازدیدها با همان مبلغ پیش می رود.

راه این شهرک، نه شهری است نه بین شهری!

از مهم ترین مشکلات این شهرک می توان به راه ورودی به گلستان شهر اشاره کرد که متاسفانه به دلیل عدم توجه به کار کارشناسی شده، سالانه تصادفات زیادی در این محل که در دوراهی گلستان شهر و روستای علی آباد است، اتفاق می افتد که تاکنون افراد زیادی در این مسیر جانشان را از دست داده اند و باعث داغدار شدن خانوادهای زیادی شده است.

با نصب سرعت گیرها مشکل کمی کنترل شده اما ظاهرا خبری از تغییر این معماری غلط و حذف این مشکل نیست و به راحتی با گذر از این مسیر جداول شکسته شده حاکی از تصادفات ثبت شده در این مسیر است.

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، در خصوص جاده شهرک گلستان اظهار کرد: گلستان شهر توسط مسکن و شهرسازی وقت که الان با راه و شهرسازی ادغام شده طراحی شده است و این محور دو طرف آن داخل محدوده شهر است و جاده را وارد حریم شهر کرده اند.

وی گفت: ما از نهاد های مسئول خواستیم که مشخص کنند محور گلستان شهر با چه آیین‌نامه‌ای ساخته شده است تا براساس آیین نامه ایمنی راه ها بررسی شود.

جاده شهرک گلستان خارج از شهر اما با قوانین داخل شهر ساخته شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: راه‌های شهرک گلستان با آیین نامه راه های شهری ساخته و طراحی شده است، یعنی میدان آن، عرض مقطع، قوس، پیچش و همه راه‌های آن شهری است.

وی ادامه داد: متاسفانه در خصوص گلستان شهر جاده‌ای خارج از شهر را، طراحی شهری کردند که در گام اول با آیین نامه این اداره در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای نمی‌خواند.

شهامت اظهار داشت: در بهمن ماه پارسال مصوبه کمیسیون ایمنی راه به تصویب هیئت وزیران رسید و ماده ۳۶ بیان دارد که مسائل ایمنی و بازسازی و تجهیزات ایمنی داخل حریم شهر بر عهده شهرداری هاست و همچنین ماده ۹۹ قانون شهرداری ها به شهرداری اجازه ساخت و ساز و هزینه‌کرد در حریم را داده است.

وی بیان داشت: در هر صورت با توجه به واگذار شدن این جاده به راهداری، اقدامات لازم را در صورت تامین اعتبار و در جهت تامین ایمنی انجام خواهیم داد.  

سرانه فضای آموزشی این شهرک کم است

یکی دیگر از مشکلات مهم و قابل توجه این شهرک، نبود فضای آموزشی مطلوب و ظرفیت سازی آموزشی است، باتوجه به تعدد خانواده های ساکن در این منطقه قطعا ظرفیت دانش آموزی نیز افزایش پیدا کرده است اما در این شهرک هیچ مدرسه ای در پایه متوسطه دوم وجود ندارد، همچنین مدارس موجود در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول نیز پاسخگوی ظرفیت دانش آموزی منطقه نیست و متاسفانه خانواده ها مجبور هستند که روزانه دانش آموزان را در این مسیر پرخطر جابجا کنند و به مدارس داخل شهر بجنورد بیاورند.

واگذاری مدارس گلستان شهر بجنورد به دانشگاه فرهنگیان

نکته قابل توجه این است که دانشگاه فرهنگیان که در حاشیه این شهرک واقع شده در واقع سهمیه مدارس آموزش و پرورش بوده که به این دانشگاه واگذار شده و اکنون گلستان شهر از کمبود فضای آموزشی رنج می برد.

امین فلاح کوشکی، مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به اینکه وضعیت سرانه فضای آموزشی در بجنورد، مناسب نیست، اظهار کرد: بنا به دلایل متفاوت، طی چند سال اخیر در سراسر کشور رشد جمعیت در وضعیت ثابتی قرار گرفته است،  این درحالی است که در مرکز خراسان شمالی روند افزایشی جمعیت را داشته ایم، که قطعا در کمبود سرانه آموزشی بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین با استان شدن خراسان شمالی و خشکسالی های پی در پی و افزایش مهاجرت ها از روستاها به بجنورد، حاشیه نشینی گسترش پیدا کرد و این موضوعات باعث شد تا علی رغم تمام ساخت و ساز های زیادی که در مرکز استان بعد از سفر مقام معظم رهبری، انجام شده است، سرانه فضای آموزشی در بجنورد در وضعیت مطلوبی نباشد.

این مقام مسئول گفت: در گلستان شهر بجنورد طی یک بازه زمانی مدارس زیادی احداث شد و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، کمبودی نباید ایجاد می شد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که در سال ۸۷ دو پروژه ۱۲ کلاسه در این شهرک احداث شد، اما براساس تصمیم مدیران وقت، این دو پروژه که در کنار دانشگاه فرهنگیان بود، به آن منطقه منتقل و واگذار شد.

وی ادامه داد: گفتنی است که در آن بازه زمانی راه و شهرسازی استان متعهد شده بود که یک پروژه ۱۲ کلاسه الغدیر و ۹ کلاسه ایران من را احداث کند و تا پایان ساخت اسکلت بنا پیش رفت و مابقی با اعتبار دولتی و ملی ساخته و تکمیل شد.

فلاح کوشکی با اشاره به اینکه در گلستان شهر مشکل زمین وجود ندارد و در هر زمانی که اعتبار برای ساخت پروژه گرفته شود، عملیات احداث آغاز خواهد شد، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بجنورد از لحاظ فضای آموزشی این است زمینی که طبق استانداردهای آموزش و پرورش مناسب ساخت مدرسه باشد، وجود ندارد.

ساختمان های دورافتاده ای با نام «هزارواحدی»

از دیگر مشکلات این شهرک می توان به غیر استاندارد بودن فازهای هزار واحدی اشاره کرد که در زمین لرزه ۵.۸ ریشتری که در سال ۹۶ به وقوع پیوست به خوبی قابل مشاهده بود و متاسفانه خسارت های زیادی به خانوارهای ساکن در این بلوک ها وارد شد.

همچنین باتوجه به اینکه در زمان ساخت مسکن های مهر باتوجه به اعلام اینکه خانواده ها صاحب خانه شوند، مقرر شد که پایان کار در زمانی که کار به ۵۰ درصد رسید گرفته شود و همین موضوع متاسفانه بابی شد برای سودجویی پیمانکاران که آپارتمان ها را ناقص بدون سیستم های ایمنی اعلام و اطفاء حریق، آسانسور و مابقی امکانات رفاهی تحویل خانواده ها دهند و به قیمت خانه دار شدن مردم، سختی های دیگری بر آنها تحمیل شد.

نبود فضای بازی و پارک مناسب، محوطه های ساختمان ها از دیگر مشکلات و مسائل این شهرک است.

شهرک گلستان نیاز به توجهی مانند یک شهر

متاسفانه مشکلات این شهرک آن قدر زیاد است و سالهاست که رسانه ای می شود اما گویی تا مسئولان شهری در این شهرک گذری نکنند و چند روزی در امکانات این شهرک نگذرانند، نمی توانند درد مردم را بفهمند و درک کنند و شاید آن زمان باشد که بخواهند آستینی بالا بزنند تا غبار خستگی و فراموش شدگی را از چهره این شهرک پاک کنند.

لازم به ذکر است که تمامی این مشکلات تنها بخشی از موضوع و مسئله دیگر این است که در این شهرک اسکلت های نیمه تمام زیادی نیز به چشم می خورد که علاوه بر اینکه فضای شهرک را زشت کرده، بلکه با گذر زمان قطعا در وضعیت فرسودگی قرار خواهد گرفت، همچنین با آغاز ساخت طرح اقدام ملی مسکن، بخش زیادی از خانوارهای ثبت نام شده در این منطقه باید ساکن شوند که قطعا با افزایش جمعیت و نبود امکانات به نسبت جمعیت قطعا مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول