اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رام الله گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به شهادت رساند، به آمریکا تحویل می‌دهد

دادستان فلسطین خبر داد که تشکیلات خودگردان گلوله‌ای را که موجب شهادت خبرنگار شبکه الجزیره شده بود، به آمریکا تحویل می‌دهد.

رام الله گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به شهادت رساند، به آمریکا تحویل می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اکرم الخطیب دادستان فلسطین شامگاه امروز خبر داد، تشکیلات خودگردان موافقت کرده است که طرف آمریکایی گلوله‌ای را بررسی کند که با آن شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیر به شهادت رسید.

خبرگزاری سوا به نقل از الخطیب در عین حال گفت: گلوله‌ای که با آن شیرین ابوعاقله کشته شد را به هیچ وجه به طرف اسرائیلی تحویل نخواهیم داد.

وی همچنین تأکید کرد: با این خاطر که مطمئن بودیم نیروهای اسرائیلی این گلوله را شلیک کرده بودیم، موافقت کردیم که آمریکاییها آن را بررسی کنند.

این مسئول فلسطینی تصریح کرد: ضمانتهایی از هماهنگ کننده آمریکایی دریافت کردیم که گلوله را به اسرائیل تحویل ندهد.

در همین ارتباط، کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد اردیبهشت ماه گذشته در بیانیه مشترکی تأکید کردند که قتل شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره با لباس خبرنگاری، در حد جنایت جنگی است.

این بیانیه توسط «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین اشغالی سال ۱۹۶۷، «موریس تیدبال بینز» گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های غیرقانونی، «ریم السالم» گزارشگر ویژه در امور خشونت علیه زنان و «ایرن خان» گزارشگر ویژه در خصوص ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان، صادر شده است.

کارشناسان مذکور ترور شیرین ابو عاقله را محکوم کرده و خواستار اجرای تحقیقات شفاف، سریع، فراگیر و مستقل درباره قتل او شدند. آن‌ها همچنین تأکید کردند که ترور ابو عاقله در راستای افزایش میانگین تجاوزات علیه خبرنگاران به ویژه روزنامه‌نگاران فلسطینی است به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار فلسطینی کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین با اشاره به افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری، تأکید کردند که ترور ابو عاقله حمله‌ای خطرناک علیه آزادی مطبوعات و آزادی بیان است. در این بیانیه آمده است که اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران یادداشت رسمی به دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران در اراضی اشغالی فلسطین ارائه کرده و خواستار تحقیق درباره ترور ابو عاقله شدند.

در این بیانیه همچنین تأکید شد که عدم بازخواست رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب این جنایت‌ها باعث تشویق این رژیم به اجرای اعدام‌های غیرقانونی می‌شود.کارشناسان سازمان ملل همچنین بر ضرورت برچیده شدن تمامی اشکال اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری، پایان دادن به محاصره غزه و توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی تأکید کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی اواخر اردیبهشت، در یورش به منطقه «جنین» در شمال کرانه باختری، ابوعاقله  را در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، از فاصله ۱۰۰ تا۱۵۰ متری به شهادت رسانده و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه را زخمی کردند.

ترور ابوعاقله اولین جنایت رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی نبود و بر اساس اعلام وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین، از انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ تا به امروز ۴۵ روزنامه‌نگار به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول