اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| چگونگی واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس را سازمان بازرسی کشور تعیین می‌کند

با وجود اینکه خصوصی‌سازی، امری مثبت در جهت ارتقای تولید و اشتغال و کوچک سازی دولت به شمار می‌آید، اگر در روند واگذاری‌ها تشریفات قانونی رعایت نشود یا واگذاری به افراد غیر‌مجرب و کاربلد صورت بگیرد، باعث نابودی آن صنعت می‌شود و گاهی دستگاه قضاء حتی حکم به خلع ید مالک می‌دهد.

فارس من| چگونگی واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس را سازمان بازرسی کشور تعیین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این روزها در سامانه فارس من، کمپینی با این عنوان «لزوم ورود دادستانی شیراز به مالکیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز» ایجاد شده که در مدت زمان کوتاهی توانسته 230 حامی را جذب کند.

مطالبه‌گران این کمپین در توضیحات خود آورده‌اند: «در فرایند خصوصی‌سازی کارخانه روغن‌نباتی‌نرگس‌شیراز، با وجود سهامداران این شرکت و حق‌تقدم ایشان برای واگذاری کارخانه به آنها و در مسیری مبهم و با قیمتی نامشخص کارخانه به سه جوان دانشجو که تنها سرمایه آنها رابطه سببی با برادر جناب وزیر صنایع وقت دولت ششم و آشنایی با استاندار وقت فارس بود، واگذار گردید که از همان موقع روند زوال و از بین رفتن کارخانه شروع شد. لازم است سازمان بازرسی و دستگاه‌های قضایی استان به این موضوع ورود و حکم خلع‌ید مالک را صادر کنند.»

خبرنگار فارس در همین زمینه مصاحبه‌ای با سیدمصطفی بحرینی، دادستان شیراز ترتیب داد و وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز را جویا شد.

کاهش میزان تولید، مشکل اساسی کارخانه روغن نباتی

بحرینی در ارتباط با جلسات اخیر خود با مسئولین استانداری درباره کارخانه‌ روغن‌ نباتی‌ نرگس‌ شیراز گفت: تأکید ما در دادگستری در راستای حمایت از تولید این است که نگذاریم هیچ کارخانه‌ای راکد و تعطیل شود و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هر مشکلی را با مشارکت دستگاه اجرایی حل کنیم.

وی افزود: کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز از ابتدای خصوصی‌سازی درگیر مسائل و مشکلات متعددی بوده‌ است که یکی از مشکلات اصلی آن، کاهش میزان تولید است.

دادستان شیراز با اشاره به جلسه‌ای که در استانداری با حضور سهامداران عمده شرکت و هیات مدیره شرکت و دستگاه‌های متولی و دادگستری تشکیل شده‌ بود، گفت: با رایزنی و تعهدی که صورت گرفت، بنا بر افزایش تولید شده و قرار است که تولیدی که اکنون حدود ۲۰۰ تن است به 4 هزار تن در ماه افزایش یابد، اما چون این امر نیاز به حمایت دارد، پیگیری‌های لازم انجام و قرار شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مساعدت مالی صورت بگیرد تا شاهد این ارتقای تولید باشیم.

 

 

بحرینی در ادامه گفت: با توجه به پیشینه اجرای پروژه جدید کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در منطقه ویژه اقتصادی و نبود هیچ‌گونه پیشرفتی در این زمینه، ما به این نتیجه رسیدیم که کارخانه روغن نباتی هنوز به مرحله‌ای که نیاز به تغییر کاربری داشته باشد، نرسیده‌ و اگر مالک و مدیران کارخانه چنین تصمیمی داشته باشند با قاطعیت جلوی آن را می‌گیریم و به هیچ وجه با تغییر وضعیت کاربری زمین کارخانه در بلوار گلستان موافقت نخواهیم کرد مگر زمانی که کارخانه جدید راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد و تولید آن از نظر کمی و کیفی از تولید کارخانه فعلی بیشتر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به زمین اختصاص داده شده برای احداث کارخانه جدید، بنا شد به موازات فعالیت برای احداث کارخانه جدید، به کارخانه فعلی هم کمک شود تا تولید رونق یابد و همچنین اگر قرار شد در این کارخانه هزینه‌هایی شود، باید همزمان بخشی از هزینه‌ها صرف ساخت و راه‌اندازی کارخانه جدید و قسمتی نیز خرج کارخانه فعلی شود و در آن صورت است که این موضوع منافاتی با تغییر‌‌ کاربری ندارد.

بحرینی پیرامون ضمانت اجرایی مفاد مصوبه استانداری، اظهار داشت: بهترین ضمانت اجرایی خود کارخانه است و چون طبق گزارشاتی که به ما داده شده، کارخانه در حال حاضر بدهی ندارد و سند آن رهن جایی نیست و به میزان جزئی(چیزی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان جایی رهن بوده‌است و سند آن هم در حال آزاد‌سازی است) پس بنابراین خود کارخانه، عرصه آن، بنای‌کارخانه و تجهیزات آن در حال حاضر بهترین ضمانتِ در دسترس است و هر اقدامی که مالک و مدیران کارخانه بدون موافقت دستگاه‌های مرتبط و بدون نظارت دادگستری بخواهند انجام دهند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

درآمد سهام بازنشستگان به آنها ارائه شود

بحرینی درباره سهام بازنشستگان هم گفت:  کارخانه هنوز تعطیل نشده است که بخواهند سهام بازنشستگان را به آنها بدهند ولی درآمد ناشی از سهام هر یک از بازنشستگان باید به حساب آنها واریز و به آنها برگردانده شود و اگر سهامداری ادعا کرد که حقوق او پرداخت نشده است می‌تواند از طریق قانونی و با مراجعه به مراجع قضایی پیگیری کند.

دادستان شیراز درباره موضوع کمپین هم گفت: تحقیق و تفحص از چگونگی واگذاری کارخانه در سال ۷۲ و صحت انجام تشریفات قانونی، بر عهده سازمان بازرسی است و این موضوع را می‌توان از آنها درخواست نمود.

 

چگونگی واگذاری کارخانه روغن نباتی برحسب تشخیص سازمان بازرسی کشور است

رئیس سازمان بازرسی استان فارس، کاظم اکرمی، در گفتگو با خبرنگار فارس، خصوصی‌سازی را یک امر مثبت در جهت ارتقای تولید و اشتغال و کوچک‌سازی دولت شمرد و تاکید کرد که: البته اگر خصوصی‌سازی‌ها طبق قانون انجام گرفته‌ باشد، قدم مثبتی در رشد صنعت به شمار می‌آیند، حال آنکه برخی از واگذاری‌ها در قدیم مشکل داشته‌ است.

وی در مورد تحقیق و تفحص از چگونگی واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به بخش خصوصی، گفت: تصمیم‌گیری برای واگذاری اکثر شرکت‌ها و کارخانه گ‌ها به بخش خصوصی در مرکز صورت گرفته و مرجع صالح برای تحقیق و تفحص در مورد چگونگی واگذاری این شرکت‌ها، سازمان بازرسی کل کشور می‌باشد.

اکرمی ادامه داد: با بررسی و تحقیق در مورد اینکه واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در مرکز انجام شده یا در استان، مشخص می‌گردد که سازمان بازرسی استان‌ فارس، مرجع صالح برای رسیدگی به صحت چگونگی واگذاری کارخانه هست یا نه.

رئیس سازمان بازرسی استان فارس، در مورد حکم خلع ید مالکین از کارخانه هم گفت: فرایند خلع ید، به وسیله دادگستری اتفاق می‌افتد.

گفتنی است، به زودی با افراد آگاه در این زمینه مشورت و هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و نتیجه طی یک مصاحبه تکمیلی به خبرگزاری فارس اعلام می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول