اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امنیت، تجارت و محیط زیست محور اصلی نشست وزرای خارجه همسایگان خزر

در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر مهم‌ترین موضوعات مانند امنیت منطقه، توسعه روابط اقتصادی از جمله حمل و نقل، تجارت، انرژی، همکاری در بخش مالی و زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت.

امنیت، تجارت و محیط زیست محور اصلی نشست وزرای خارجه همسایگان خزر

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برای شرکت در شورای وزرای خارجه اجلاس خزر وارد «عشق آباد» شدند.

«حسین امیرعبدالهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «مختار تلئوبردی» وزیر خارجه قزاقستان و «خلف خلف اف» معاون وزیر خارجه آذربایجان و «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان در این نشست شرکت کردند.

شورای وزیران امور خارجه در «عشق آباد» در مورد نحوه همکاری بیشتر برای آماده سازی برای نشست آتی روسای جمهور 5 کشور حاشیه دریای خزر گفت و گو کردند.

در این نشست مهمترین موضوعات مانند امنیت منطقه خزر، توسعه همه جانبه روابط اقتصادی از جمله حمل و نقل، تجارت، انرژی، همکاری در بخش مالی و جنبه زیست محیطی دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت. 

مرداف در این نشست اظهار داشت: علیرغم تنوع فرآیندهای منطقه‌ای و جهانی، اولویت‌های همکاری‌های خزر بدون تغییر باقی مانده است و اساس بی قید و شرط آن تضمین صلح و ثبات پایدار و بلندمدت و امنیت همه جانبه است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در آینده قالب‌ها و پیکربندی‌های تعامل پنج جانبه برای دستیابی به این هدف معطوف خواهد شد.

وزیر  خارجه ترکمنستان گفت: وظیفه اصلی ما به ویژه در حال حاضر در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی جهانی، حفظ خزر به عنوان فضایی عاری از اختلافات سیاسی، درگیری‌های احتمالی، سوء تفاهم‌ها و بی‌اعتمادی است تا بتوانیم آن را در برابر تهدیدات و چالش‌های خارجی به طور قابل اعتماد حفظ کنیم.

وزیر خارجه ترکمنستان تروریسم، جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و هر گونه فعالیت غیرقانونی دیگر را تهدیدها و چالش‌های احتمالی برای کشورهای منطقه دانست.

وی همچنین بیان کرد که مبارزه با این پدیده‌ها باید دارای پشتوانه دیپلماتیک مناسب و توافقات سیاسی باشد.

مرداف گفت: توافق بر سر روش ایجاد خطوط پایه مستقیم در خزر یکی از اصلی ترین اسناد مشترک است که باید اقدامات در این زمینه تشدید شود و ترکمنستان به این موضع پایبند است.

 وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع میزبانی دبیرخانه کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر ناتمام مانده است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع در جریان آماده سازی ششمین کنفرانس کشورهای عضو در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این اجلاس اظهار داشت: سطح همکاری‌های پنج جانبه از زمان نشست قبلی وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در 4 سال گذشته، به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این امر ما را مجاب می‌کند که بیشتر در این قالب نشست برگزار کنیم.

 لاوروف خاطرنشان کرد طرف روس از توافقات در مورد بیانیه نهایی که در چارچوب کارگروه سطح عالی حاصل شد، رضایت دارد. کارشناسان یک "سند بسیار خوب و مفید" تهیه کردند که ارائه خواهد شد.

همچنین  لاوروف در ادامه نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر گفت: اصول کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر مورد تایید کشورهای دریای خزر است که بر منابع آن حق حاکمیتی دارند.

وزیر خارجه قزاقستان نیز در سخنان خود در این نشست، بر گسترش همکاری‌های ترانزیت، حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری و ایجاد مسیرهای چندوجهی جدید، از جمله استفاده از کریدورهای حمل‌ونقل دریای خزر که به طور کامل  فعال نیستند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: لازم است از تنوع کانال‌های تجاری اطمینان حاصل شود.

تلئوبردی نیز در مورد مواضع اولویت دار قزاقستان به حفاظت و بهبود وضعیت محیط زیست دریای خزر، اتخاذ تصمیمات هماهنگ برای جلوگیری از آلودگی آب اشاره کرد.

معاون وزیر خارجه آذربایجان نیز گفت: در شرایط تلاطم جهان، نگرش دقیق به امنیت خزر ضروری است.

وی تاکید کرد که علیرغم وضعیت موجود در ارتباط با بیماری همه گیر، از زمان امضای کنوانسیون خزر در آکتائو در آگوست 2018، اقدامات زیادی برای اجرای تصمیمات و توافقات حاصل شده در بالاترین سطح در اجلاس پنجم سران خزر انجام شده است.

خلف اف بر تشکیل کارگروهی در سطح معاونان یا نمایندگان تام الاختیار وزیر امور خارجه اشاره و تاکید کرد: تعمیق خطوط شکاف و تقابل در سطح جهانی ما را ملزم به مراقبت از امنیت و ثبات در دریای خزر می‌کند.

شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که اقدامات لازم برای تقویت و گسترش چارچوب قانونی همکاری در منطقه را ادامه دهند.

همچنین تاکید شد که حضور نیروهای مسلح کشورهای غیر حاشیه خزر در منطقه دریای خزر منتفی است و کشتیرانی تنها با پرچم‌های کشورهای همسایه خزر ممکن باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول