اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیکستان درصدد صادرات برق نیروگاه «راغون» به قزاقستان

وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان از توافق این کشور با قزاقستان در مورد صادرات برق تولید شده در نیروگاه برق آبی راغون، خبر داد.

تاجیکستان درصدد صادرات برق نیروگاه «راغون» به قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان در جریان دومین همایش بین المللی انرژی که در تاشکند برگزار شد، در مورد توافق این کشور با قزاقستان برای عرضه برق «راغون»، خبر داد.

لازم به یادآوری است که در پایان ماه می امسال همچنین در مورد آمادگی ازبکستان برای خرید برق تولید شده در نیروگاه برق آبی راغون در فصل تابستان، خبر داده شد.

وزارت انرژی ازبکستان در این راستا تصریح کرد که نمایندگان دو کشور در این زمینه سند مربوطه را به امضا رساندند.

زمان، نحوه عرضه برق، حجم و تعرفه‌ها در چارچوب توافقنامه جداگانه‌ای که قرار است تا پایان سال جاری میلادی به امضا برسد، مشخص می‌شوند.

بنابر سخنان جمعه، چنین تفاهم نامه‌ای با همتایان قزاق هماهنگ شده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به امضا برسد.

وی گفت که تاجیکستان قصد دارد سالانه به ازبکستان و قزاقستان تا 10 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در نیروگاه برق آبی راغون را صادر کند.

همایش مذکور به میزبانی ازبکستان در شهر تاشکند و با مشارکت روسای نهادهای انرژی کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه و تاجیکستان برپا شد.

ظرفیت طراحی نیروگاه برق آبی راغون واقع در 110 کیلومتری شرق شهر دوشنبه 13.1 میلیارد کیولوات ساعت برق در سال است. ارتفاع پیش بیش بینی شده سد این نیروگاه 330 متر و حجم مخزن 13.3 میلیارد متر مکعب است.

تولید برق سالانه در زمان راه اندازی مرحله اول با دو توربین با ظرفیت 400 مگاوات باید تا 4 میلیارد کیلووات ساعت برق باشد.

گفتنی است که اولین توربین (توربین شماره 6) نیروگاه برق آبی راغون در نوامبر سال 2018 و توربین دوم در سپتامبر 2019 راه اندازی شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول