اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

انتقال آب «گهره» به «باینوج» نیازمند بازنگری است

انتقال آب سازه آبخیزداری دهستان گهره بخش فین می‌تواند این منطقه را با خطر از بین رفتن اشتغال ساکنان، موج مهاجرت و خالی از سکنه شدن مواجه کند.

انتقال آب «گهره» به «باینوج» نیازمند بازنگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دهستان گهره بخش فین در منطقه‌ای گرم و خشک قرار گرفته که به علت نداشتن آب کافی برای کشاورزی، در سال‌های گذشته جمعی از مردم این دهستان برای امرار معاش به حاشیه دیگر شهرها مهاجرت کردند.

 این وضعیت سبب شد برخی از روستاهای این دهستان خالی از سکنه شود تا اینکه جهاد کشاورزی با مشورت معتمدین محلی در دهه ۸۰ بعد از انجام کار مطالعاتی اقدام به ایجاد سازه آبخیزداری بر روی رودخانه‌ فصلی این دهستان  کرد.

این سازه با ظرفیت گنجایش ۱۰ میلیون مترمکعب آب، بستر فعالیت‌های باغداری، زراعت و توسعه دامداری را نیز فراهم آورد و همچنین وجود زمین‌های مساعد در پایین دست سد امکان استفاده برای یک هزار هکتار از اراضی را فراهم آورد.

 

این سازه با بدنه‌ اصلی رسی و خاکی، سر ریز بتنی و ارتفاع ۲۵ متر به طول تاج ۴۹۰ متر و عرض هفت متر با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهور در اسفندماه ۱۳۸۶ با حضور وزیر جهاد کشاورزی وقت به بهره‌برداری رسید.

سازه در سال ۱۳۹۸ به شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان واگذار شد و در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ استاندار وقت هرمزگان در بازدید از سازه دستور تشکیل کارگروه مطالعه طرح شهرک گردشگری در منطقه‌ سازه چلو گهره را صادر کرد.

رئیس آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در بازدید از سازه اعلام داشت این سازه علاوه بر تامین آب گلخانه‌هایی که در پایین دست سازه احداث خواهد شد ظرفیت آن را دارد که در فصل‌های مختلف سال میزبان جشنواره‌های مختلف آبی باشد.

 

پس از مدتی فراخوان سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در ساخت گلخانه به مردم منطقه داده شد که تعداد زیادی از ساکنین روستای چلو و گهره از این فراخوان استقبال کردند. کار آغاز شد و زمین‌های پایین دست سازه تسطیح، جدول گذاری و لوله گذاری شد و عملیات ساخت گلخانه نیز کلید خورد که به پیشرفتی ۳۰ درصدی نیز دست یافت.

به یکباره کار متوقف شد و در حال حاضر نیز لوله انتقال آب این سازه به باینوج حاجی‌آباد بر سر زبان افتاده و منابع محلی مدعی هستند عملیات لوله‌گذاری انتقال آب سازه به باینوج حاجی‌آباد به پایان رسیده است.

بدینواسطه مردمی که دلخوش به ایجاد اشتغال در گلخانه‌های پایین دست سازه بودند با شنیدن این خبر به یکباره متحیر شدند چرا که این در حالی است که مردم دهستان گهره در هفته سه روز در حد ۲ الی سه ساعت آب را در لوله‌های منزلشان با حداقل فشار مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

 انتظار است متولیان امر نسبت به تنویر افکار عمومی و بازنگری در این طرح اقدام کنند تا دهستان گهره بخش فین از خطر از بین رفتن اشتغال ساکنان، موج مهاجرت و خالی از سکنه شدن در امان باشد.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول