اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق؛ قربانی اختلافات شرکت راه‌آهن با پیمانکار پروژه

پیگیری تکمیل پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد قاطعانه و مجدانه در دستور کار شورای تامین شهرستان آبیک قرار دارد اما گویا اختلافات داخلی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با پیمانکار، موجب قربانی شدن این پروژه شده است.

پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق؛ قربانی اختلافات شرکت راه‌آهن با پیمانکار پروژه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سوم اسفند سال گذشته بود که خبرگزاری فارس گزارشی مبنی بر برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان و عوامل راه‌آهن شمال ۲ کشور و استان قزوین در خصوص پروژه نیمه کاره پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد با تیتر "  طلسم تکمیل پروژه راه‌آهن آبیک با وقت کُشی/ خرداد ۱۴۰۱؛ وعده سر خرمنی دیگر   " منتشر کرد که بحث و تبادل نظرهایی در خصوص تکمیل این پروژه صورت گرفته بود و  قول‌هایی داده شد که به عنوان‌ نمونه قول داده شد تا خرداد ماه امسال پروژه به اتمام می‌رسد. 


اما با توجه به سبقه وعده های عملی نشده پیمانکار پروژه و مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور، عملی شدن این قول باورناپذیر به نظر می‌رسید و از فحوای صحبت‌های ارائه شده مسئولان ذیصلاح حاضر در جلسه کاملا محرز بود.

پیش‌بینی فارس از عملی نشدن وعده پیمانکار پروژه و مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور به حقیقت پیوست، چرا که وارد تیر ماه شده‌ایم و هنوز پروژه تکمیل نشده است اما بیان چند نکته حائز اهمیت و خالی از لطف نیست.


طی چند سال اخیر گرچه پی‌گیری‌های مسئولان برای تکمیل پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق وجود داشته اما گویا به دلیل عدم پیگیری مناسب توسط مسئولان، نتیجه بخش نبوده که به نظر مردم شهرستان آبیک، تعلل و کم کاری برخی از مسئولین گذشته شهرستان به این مهم دامن زده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بررسی همه جانبه پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق و پیگیری برای تکمیل آن به عنوان مطالبه به حق و چندین ساله به طور جدی‌تر در دستور کار نماینده عالی دولت در شهرستان و اعضای شورای تامین این شهرستان قرار گرفت و قوت بیشتری گرفت. 

حتی پیمانکار پروژه راه‌آهن آبیک-قشلاق و مدیر کل راه‌آهن شمال ۲ کشور بارها در جلسات شورای تامین شهرستان آبیک دعوت شدند و به دلیل قانع نکردن اعضای شورای تامین با توضیحات و بعضا توجیهات خود، مورد مواخذه و برخورد قاطع اعضای شورای تامین قرار گرفته‌اند که همچنان حضور این افراد در جلسات شورای تامین پابرجاست و مطالبه شورای تامین ادامه دارد. 

با پیگیری‌های ادامه‌دار اعضای شورای تامین شهرستان آبیک، پس از چند سال از عمر اجرای پروژه روگذر راه‌آهن آبیک موانع و مشکلات بر سر راه پروژه که همچون کلافی سردرگم بوده احصا و برخی هم رفع شده است اما حل برخی از مشکلات در حیطه اختیارات مسئولان شهرستان آبیک نیست و مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی باید خیز بلند برای تکمیل پروژه بردارند. 

طبق اذعان منابع موثق؛ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و پیمانکار پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد بر سر مسائلی اختلافاتی وجود دارد که سبب شده پروژه قربانی این اختلافات شود اما شورای تامین شهرستان آبیک مجدانه و قاطعانه پیگیر موضوع از مسئولان مربوطه راه‌آهن کشوری و شمال ۲ کشور و پیمانکار است. در صورتی که مشکل حل نشود تدابیر مهم و خاص تری در دستور کار شورای تامین قرار گرفته که اجرایی می‌شود. 

از سویی، راهکار دیگری هم وجود دارد و آن راهکار این است که شرکت‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی برای رفع اختلاف با پیمانکار فعلی، نباید پروژه را معطل بگذارد و باید نسبت به تعیین پیمانکار دیگری اقدام و پروژه را تکمیل کند و بیش از این، مردم شهرستان آبیک را در چشم انتظاری تکمیل پروژه قرار ندهند.

حال این سوال در ذهن متبادر می‌شود که در زمان انعقاد قرارداد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با پیمانکار ، چرا تضمین‌های لازم از پیمانکار پروژه پل روگذر آبیک-قشلاق به کمال‌آباد اخذ نشده و نظارت‌های لازم صورت نگرفته است .

طبق اخبار واصله از منابع آگاه، مشکل پروژه پول و اعتبار نیست بلکه بیشتر عدم نظارت‌های کافی و لازم بر پیمانکار پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد از سوی مسئولان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور بوده که موجب شده کار به جایی برسد که روند پیشرفت پروژه با کندی مواجه شود.

حال اگر خدای نکرده در مسیر این پل جان کسی به خطر بیفتد آیا مجریان پروژه اعم از پیمانکار، مسئولان راه‌آهن شمال 2 کشور و شرکت جمهوری اسلامی پاسخگو خواهند بود؟

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول