اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

موردی از وبا در کرمانشاه مشاهده نشده است/ لزوم هوشیاری نسبت به علائم این بیماری

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکنون موردی از بیماری وبا در استان ثبت نشده، اما با توجه به گزارش این بیماری در استان کردستان و اقلیم عراق مردم باید برای جلوگیری از ابتلا و شیوع آن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

موردی از وبا در کرمانشاه مشاهده نشده است/ لزوم هوشیاری نسبت به علائم این بیماری

سارا شاه‌آبادی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون موردی از بیماری وبا در استان ثبت نشده، اما با توجه به گزارش این بیماری در استان کردستان و اقلیم عراق مردم باید برای جلوگیری از ابتلا و شیوع آن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد:  بیماری وبا قابل پیشگیری است و می‌توان آن را کنترل کرد عامل ایجاد کننده این بیماری باکتری است و درمان آنتی بیوتیکی می‌تواند از مرگ افراد جلوگیری کند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیماری وبا بیماری گوارشی است که از طریق آب و مواد غذایی آلوده و تماس با ترشحات و وسایل فرد آلوده منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شستشوی مکرر دست‌ها قبل از غذا خوردن و پس از دستشویی با آب و صابون بسیار تاثیرگذار است در ضمن مواد غذایی باید به صورت کاملا پخته شده مصرف شود مواد غذایی سرد و خوب پخته نشده می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد، لذا از مصرف غذا‌های بیرون پرهیز شود سالاد، سبزیجات و میوه‌ها براساس اصول بهداشتی شسته و بعد مصرف شود.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: برای شستشوی سبزیجات ابتدا باید آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار داد تا گل و لای آن جدا شود بعد آبکشی شود و بار دوم برای انگل‌زدایی چند یک تا دو قطره مایع ظرفشویی به سه لیتر آب اضافه و ۵ دقیقه سبزی در آن قرار گیرد و پس از آن آبکشی شود.

وی یادآور شد: برای انگل زدایی از سبزیجات کاهو می‌توان از قرص کلر، پرکلرین‌، مایع ضدعفونی سبزیجات استفاده کرد.

شاه‌آبادی در خصوص علائم وبا، اظهار کرد: علائم این بیماری با اسهال شدید آبکی و بد بود شروع می‌شود که باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود تا اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود.

وی گفت: زمان مراجعه بیمار به پزشک بسیار مهم است چراکه در این بیماری مایعات بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و می‌تواند منجر به مرگ شود.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: ملحفه و وسایل مورد استفاده بیمار باید از سایر اعضای خانواده جدا شود و با آب‌جوش و مواد شوینده شستشو شود حمام دستشویی و سایر مکان‌ها نیز باید ضدعفونی شود تا بیماری به افراد دیگر خانواده منتقل نشود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول